Metodologia, Repertori i Aspectes del Treball amb Cançons a l'Aula

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB

Metodologia a Emprar

Les teories pedagògiques actuals es basen en la reconstrucció social i cultural de l'aprenentatge. Aquest model didàctic és especialment adient per a àrees com la música, relacionades amb el desenvolupament social i individual de l'alumnat. La intervenció docent ha de tenir en compte:

  • Selecció i seqüenciació dels continguts
  • Paper del docent i de l'alumne/a
  • Funció de l'avaluació
  • Gestió de l'aula
  • Estratègies didàctiques

Objectius d'aprenentatge en tres fases:

  1. Desenvolupament: Presentació i manipulació dels nous continguts.
  2. Síntesi: Estructuració del que s'ha après.
  3. Aplicació: Identificació i aplicació dels nous continguts en contextos diversos.

Els materials didàctics han de ser diversos (imatges, so, text, instruments, noves tecnologies, etc.) per atendre la familiaritat de cada alumne amb diferents suports.

Repertori

El cant ha de permetre el gaudi musical, prioritzant-lo per damunt de l'exigència tècnica. Cal un repertori adient i motivador, amb dificultat progressiva, que enriqueixi el coneixement del patrimoni cultural proper (geogràficament i temporal) i l'eixample gradualment. El repertori ha d'estar relacionat amb l'estat vital de l'alumnat i amb circumstàncies didàctiques i tècniques. La selecció de cançons es farà segons l'edat, atenent les dificultats rítmiques, melòdiques, de comprensió i pronúncia. Per a una millor integració, cada escola hauria de complementar el repertori amb cançons locals i d'altres procedències (en la llengua original o amb traducció). S'hauria d'incloure cançons tradicionals centreuropees, així com d'autors diversos (clàssics i contemporanis). La dificultat ha de ser creixent, adaptant-se a l'edat i al desenvolupament vocal, començant amb una tessitura reduïda i eixamplant-la progressivament. La dificultat també ha de progressar en afinació, ritme, tempo i dinàmica, partint de cants monofònics senzills cap a polifonies. Les cançons dels primers cicles poden ser represes i enriquides posteriorment amb acompanyaments instrumentals. Es recomana un recull de cançons populars i tradicionals valencianes com a base del repertori de cada escola. El cançoner s'estructurarà en aspectes metodològics, cançons per cicle (infantil i primària), nadales i cançons en altres llengües.

Aspectes que es Poden Treballar a Partir de la Cançó

Pel que fa al text

Interpretar una cançó fomenta l'aprenentatge de la llengua, la memorització, la fluïdesa verbal, la seguretat en l'ús del llenguatge i el potencial comunicatiu. Proposta didàctica adaptable:

  1. Comprensió del lèxic (mots, expressions, text).
  2. Pronúncia correcta (fonètica).
  3. Entonació i expressivitat.

Pel que fa a la creativitat

  1. La cançó com a joc de llenguatge (acumulatives, enumeratives, encadenades).
  2. El cant espontani (a l'escola, jugant, en diversos moments).
  3. Animació de festes populars (animació, espectacle).
  4. Escenificació (mímica, dansa, joc, dramatització, disfresses, instruments).
  5. Reconstrucció d'un marc (històric, llegendari, geogràfic).
  6. Il·lustració (dibuixos).
  7. Audició de cançons (enregistraments, ràdio, TV, recitals).

Pel que fa a la música

L'aprenentatge del llenguatge musical és un objectiu clau. Les cançons populars i tradicionals són un recurs valuós per a conèixer els elements bàsics de la música i apreciar-la. Aspectes a treballar:

  • Ritme (pulsació, tempo, compàs).
  • Melodia (línia melòdica, àmbit, estructura, tonalitat).
  • Dinàmica (intensitat, canvis).
  • Interpretació (expressió, tècnica vocal, gest de direcció).

14 LA CANÇÓ - Vicent Lluís Fontelles

Entradas relacionadas: