Mètodes i Instruments d'Avaluació en Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,46 KB

Per a què serveixen les llistes de control?

Per a investigar comportaments específics sobre la base d'unes característiques o conductes determinades, de les quals s'haurà de registrar si es presenten o no.

Quants nivells d'ítems hem d'elaborar en les escales d'estimació descriptives?

Ítems intermedis per a definir millor la situació en què es troba l'infant.

Quins són els instruments per a la interrogació?

  • Qüestionari
  • Entrevista
  • Altres: tècniques projectives i tècniques sociomètriques

Avantatges i desavantatges del qüestionari

Avantatges: Es pot administrar a diverses persones a la vegada i no cal que sigui en un moment determinat.

Desavantatges: S'obtenen percepcions, no realitats.

Preguntes tancades o obertes en un qüestionari?

Millor tancades (encara que siguin més pobres).

L'entrevista és un instrument directe o indirecte?

Indirecte.

Quins són els instruments per testar?

  • Tests o escales per valorar conductes o comportament.
  • Tests o escales per mesurar la idoneïtat dels serveis, documents o instal·lacions del centre.

Què vol dir la formulació de judicis?

Els educadors interpreten els resultats de l'anàlisi i els classifiquen en funció de les seves valoracions.

Com s'avalua la gestió del centre?

  • Avaluació de la gestió econòmica.
  • Avaluació de la gestió de recursos humans.

En què consisteix l'avaluació de la gestió dels recursos humans?

Fa referència a si aquests recursos concorden amb el que es pretén en els objectius educatius dels projectes educatius i de gestió.

Mètodes i instruments per avaluar la gestió en un centre d'educació infantil

  • Observació (llistes de control o escales d'avaluació)
  • Tècniques interrogatives (qüestionaris)
  • Tests o escales estandarditzades

Documents generals del centre subjectes a avaluació periòdica anual

  • PEC
  • Projecte de gestió
  • NOF

Com s'avalua l'alumnat en pràctiques?

L'avaluació ve marcada per unes directrius de l'institut o escola del qual procedeix i es realitza conjuntament amb el tutor o tutora que se li ha assignat.

Quins aspectes s'avaluen per millorar l'acció educativa?

  • Els mètodes pedagògics
  • El paper de l'educador
  • Els recursos utilitzats
  • L'agrupació de l'alumnat

Per què a l'avaluació de les programacions se li diu seguiment?

Perquè es tracta d'una observació contínua al llarg del curs.

Pilars de la valoració de la programació

  • Durada o temps
  • Contingut
  • Recursos

Com podem valorar la idoneïtat de les activitats en la programació?

La idoneïtat d'aquests aspectes podrem detectar-la i ajustar-la mitjançant l'avaluació de les programacions, en l'àmbit general, i de les activitats en l'àmbit particular.

Criteris per avaluar una activitat mitjançant una fitxa d'observació

  • Acceptació de l'activitat
  • Potència de l'activitat
  • Resultat de l'activitat

Condicions per a una observació eficaç

  • Assegurar-se que tot està preparat.
  • Assegurar-se que és el millor moment per als infants.
  • Objectivitat.
  • Centrar-se en els comportaments significatius.
  • Discreció.
  • Observar sovint.

Instruments per avaluar el grup classe

Les escales ordenades (ens permeten fer una ordenació del grup en funció de les variables observades) i fer comparacions entre els components del grup per obtenir conclusions.

Grans apartats de l'avaluació individual

  • Avaluació de la conducta
  • Avaluació dels processos de desenvolupament

Mètodes per avaluar la conducta

Per analitzar i avaluar les conductes sobre l'adquisició d'hàbits, podria ser adequada una escola d'estimació de grau, en la qual els graus indiquessin el nivell d'adquisició.

Mètodes per avaluar els processos de desenvolupament

  • Desenvolupament psicomotor: escala d'estimació de freqüències (observada al llarg d'una sèrie d'exercicis).
  • Desenvolupament del llenguatge: escala d'estimació descriptiva (avaluar les conductes lingüístiques d'un nen després d'haver observat les respostes).

Què ha d'incloure l'expedient personal?

  • La fitxa d'admissió
  • Les informacions mèdiques
  • El qüestionari inicial
  • El registre de les entrevistes
  • El dels informes trimestrals amb els informes de les observacions i la informació que es dóna a les famílies

Formes de transmetre informació a les famílies

  • Comunicats diaris
  • Llistes o escales de control
  • Entrevista

Què ha de constar als informes?

  • Tot allò relacionat amb els hàbits: alimentació, descans, control d'esfínters i higiene corporal.
  • Processos d'adaptació amb els altres: educadores, altres infants i resta de personal.
  • Control del cos i llenguatge.
  • Conclusió general, analítica, real i amb aspectes positius dels infants.

Cada quan es realitzen els informes?

Periòdicament (normalment trimestral) i se'n sol fer un de general al final de curs, amb els mateixos apartats o més genèric. Cal deixar una còpia al centre.

Entradas relacionadas: