Mètodes i Instruments d'Avaluació en Educació Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,46 KB
Per a què serveixen les llistes de control?
Per a investigar comportaments específics sobre la base d'unes característiques o conductes determinades, de les quals s'haurà de registrar si es presenten o no.
Quants nivells d'ítems hem d'elaborar en les escales d'estimació descriptives?
Ítems intermedis per a definir millor la situació en què es troba l'infant.
Quins són els instruments per a la interrogació?
- Qüestionari
- Entrevista
- Altres: tècniques projectives i tècniques sociomètriques
Avantatges i desavantatges del qüestionari
Avantatges: Es pot administrar a diverses persones a la vegada i no cal que sigui en un moment determinat.
Desavantatges: S'obtenen percepcions, no realitats.
Preguntes tancades o obertes en un qüestionari?
Millor tancades (encara que siguin més pobres).
L'entrevista és un instrument directe o indirecte?
Indirecte.
Quins són els instruments per testar?
- Tests o escales per valorar conductes o comportament.
- Tests o escales per mesurar la idoneïtat dels serveis, documents o instal·lacions del centre.
Què vol dir la formulació de judicis?
Els educadors interpreten els resultats de l'anàlisi i els classifiquen en funció de les seves valoracions.
Com s'avalua la gestió del centre?
- Avaluació de la gestió econòmica.
- Avaluació de la gestió de recursos humans.
En què consisteix l'avaluació de la gestió dels recursos humans?
Fa referència a si aquests recursos concorden amb el que es pretén en els objectius educatius dels projectes educatius i de gestió.
Mètodes i instruments per avaluar la gestió en un centre d'educació infantil
- Observació (llistes de control o escales d'avaluació)
- Tècniques interrogatives (qüestionaris)
- Tests o escales estandarditzades
Documents generals del centre subjectes a avaluació periòdica anual
- PEC
- Projecte de gestió
- NOF
Com s'avalua l'alumnat en pràctiques?
L'avaluació ve marcada per unes directrius de l'institut o escola del qual procedeix i es realitza conjuntament amb el tutor o tutora que se li ha assignat.
Quins aspectes s'avaluen per millorar l'acció educativa?
- Els mètodes pedagògics
- El paper de l'educador
- Els recursos utilitzats
- L'agrupació de l'alumnat
Per què a l'avaluació de les programacions se li diu seguiment?
Perquè es tracta d'una observació contínua al llarg del curs.
Pilars de la valoració de la programació
- Durada o temps
- Contingut
- Recursos
Com podem valorar la idoneïtat de les activitats en la programació?
La idoneïtat d'aquests aspectes podrem detectar-la i ajustar-la mitjançant l'avaluació de les programacions, en l'àmbit general, i de les activitats en l'àmbit particular.
Criteris per avaluar una activitat mitjançant una fitxa d'observació
- Acceptació de l'activitat
- Potència de l'activitat
- Resultat de l'activitat
Condicions per a una observació eficaç
- Assegurar-se que tot està preparat.
- Assegurar-se que és el millor moment per als infants.
- Objectivitat.
- Centrar-se en els comportaments significatius.
- Discreció.
- Observar sovint.
Instruments per avaluar el grup classe
Les escales ordenades (ens permeten fer una ordenació del grup en funció de les variables observades) i fer comparacions entre els components del grup per obtenir conclusions.
Grans apartats de l'avaluació individual
- Avaluació de la conducta
- Avaluació dels processos de desenvolupament
Mètodes per avaluar la conducta
Per analitzar i avaluar les conductes sobre l'adquisició d'hàbits, podria ser adequada una escola d'estimació de grau, en la qual els graus indiquessin el nivell d'adquisició.
Mètodes per avaluar els processos de desenvolupament
- Desenvolupament psicomotor: escala d'estimació de freqüències (observada al llarg d'una sèrie d'exercicis).
- Desenvolupament del llenguatge: escala d'estimació descriptiva (avaluar les conductes lingüístiques d'un nen després d'haver observat les respostes).
Què ha d'incloure l'expedient personal?
- La fitxa d'admissió
- Les informacions mèdiques
- El qüestionari inicial
- El registre de les entrevistes
- El dels informes trimestrals amb els informes de les observacions i la informació que es dóna a les famílies
Formes de transmetre informació a les famílies
- Comunicats diaris
- Llistes o escales de control
- Entrevista
Què ha de constar als informes?
- Tot allò relacionat amb els hàbits: alimentació, descans, control d'esfínters i higiene corporal.
- Processos d'adaptació amb els altres: educadores, altres infants i resta de personal.
- Control del cos i llenguatge.
- Conclusió general, analítica, real i amb aspectes positius dels infants.
Cada quan es realitzen els informes?
Periòdicament (normalment trimestral) i se'n sol fer un de general al final de curs, amb els mateixos apartats o més genèric. Cal deixar una còpia al centre.