Metode hipotètic deductiu
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,52 KB
14.Què sentén per revolució científica?
Es un fenomen que va contribuir a canviar radicalment la imatge que es tenia del món i del mateix ésser humà.Aquesta revolució fou possible per la introducció del mètode hipotètic-deductiu que unia el càlcul matemàtic amb la comprovació experimental.
Quan tingué lloc i en què consistí?
Al llarg dels segles XVI i XVII
15.Quines diferències hi ha entre mètode inductiu,mètode deductiu i mètode hipotètic-deductiu?
El mètode deductiu és útil en matemàtiques i lògica,consisteix danar encadenant unes proposicions amb unes altres,o per extreure conseqüències de fets que ja es coneixen,però no serveix quan el que es pretén és aportar idees noves per explicar els fets empírics,el món real.
En canvi el mètode inductiu consisteix en una generalització a partir de fets coneguts que mai no ens permet assolir completament un coneixement segur i indubtable.
I el mètode hipotètic-deductiu introdueix una nova manera de fer ciència.Quan es detecta un problema,un fet que es vol explicar,selabora una hipòtesi que caldrà després posar a prova per mitjà de proves experimentals.Si la hipòtesi resisteix aquests tests de contrastació direm que queda provisionalment corroborada i adquireix el rang de llei científica.
Il·lustra aquest últim mètode a través de la història de Semmelvai i la febre puerperal?
Com a exemple d'aplicació del mètode hipotetic-deductiu hem vist el cas Semmelweis perquè en ell es poden resseguir perfectament algunes de les passes de que consta aquest mètode, sobretot, l'elaboració d'hipòtesis variades i la contrastació empírica a través d'experiments. També algunes d'elles són falsades simplement amb l'aplicació de la lògica, ja que aquest cas constava de dos grups, que en termes tècnics s'anomenen grup experimental -les dones de la Primera Divisió-, i el grup de control -les de la Segona al segon edifici, i així era fàcil la comparació de resultats. També serveix com a mostra de que les hipòtesis verificades poden ser més endavant falsades o, en aquest cas, corregides i ampliades, o sigui, de la provisionalitat constant de les lleis científiques.
18.En quin sentit diem que la ciència es tracta dun saber útil?
El que remarquem és que aquest caràcter predictiu de la ciència ens permet anticipar-nos als esdeveniments i adaptar-nos millor al món.Diem que la ciència es tracta dun saber útil perquè la ciència investiga per poder descriure fets i basant-se en aquestes descripcions elabora prediccions útils.
21.Defineix els termes dètica,estètica,epistemologia i antropologia filósòfica
Ètica
Disciplina filósòfica que té per objecte destudi la reflexió sobre la moral,és a dir,sobre la moral(el nostre comportament per el que fa als conceptes de bo/dolent/virtuós).
Estètica
Disciplina filósòfica que té per objecte destudi la reflexió sobre lart i la bellesa.
Epistemologia
Disciplina filósòfica que té per objecte destudi la reflexió sobre la ciència(sobre els seus mètodes i procediments i sobre el valor de les seves afirmacions).
Antropologia filósòfica
Disciplina filósòfica que té per objecte destudi lésser humà a partir de una reflexió sobre les seves produccions culturals(art,moral,ciència,història).
16.Estabeix una classificació general de les ciències
Lògica
Formals matemàtica física
Teòriques geologia
Ciències Empíriques Naturals físiques química
Pràctiques enginyeria biològiques Biologia
medicina zoologia
genètica
Humanes psicologia
Sociologia
Antropologia
Història
Lingüística
economia
17.Quines són les característiques fonamentals del coneixement científic?
Fonamentats racionalmentOrganitzats sistemàticament Adquirits metòdicament
Formulats i exposats rigorosament Coneixements científics revisar críticament
En el cas de les ciències físico-matemàtiques Progrés científic En el cas de les ciències empíriques.
Formulats exactament Contrastats empíricament
19.Quines són les característiques que han de tenir les idees filósòfiques?
Les idees filósòfiques han de ser:
-Racionals:basades en la raó i no en creences,supersticions o imaginacions.
-Coherents:No contradictòries.Exposades amb claredat i precisió.
-Argumentades:Fonamentades en raons sòlides i pertinents.Justificades a partir daltres idees.