Marbre de talla humana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 23,7 KB
ESGLÉSIA DE SAN LORENZO DE FLORÈNCIA:
F.
BRUNELLESCHI
Cronologia-
1421-1470 Estil- Renaixement,
Quattrocento Localització- Florència Bon estat
Conservació Materials- Pedra, maó, pedra grisa típica de
Florència (pietra serena) i guix.Tècnica- arquitravat i
Voltat Context històric:
En
El Segle XV, la península itàlica no era un estat unificat. Les
Rivalitats polítiques van acabar fragmentant Itàlia i es van
Constituir repúbliques, principats i ciutats-estat que van exercir
El seu domini i influència sobre els territoris
Circumdants. Aquests petits estats rivalitzaven entre ells en el
Terreny polític, comercial i, fins i tot, en
L’artístic. Eren ciutats riques, la prosperitat econòmica de les
Quals s’havia vist afavorida pel comerç gràcies a l’obertura
De noves rutes (la seda). La ciutat de Florència
mantenia
La independència política, cultural i econòmica respecte de les
Grans potències europees i de l'afany expansiu de
Milà i de Nàpols.
Context cultural:
El Renaixement és un moviment cultural i artístic, que marca la Transició entre l’Edat Mitjana i el món modern i que obeeix A un canvi de mentalitat basat en l’Humanisme, comportant un Trencament amb la visió medieval del món. Els Humanistes, que són els filòsofs i investigadors de l'època, Proposen una nova mentalitat per a l'home basada en La llibertat i la raó-:Humanització del pensament i de la Concepció del món/-Un redescobriment del saber del món Clàssic grec i ROMà, especialment de la filosofia clàssica i de Plató./- La bellesa s’entén com una expressió Profana i no divina, com en temps passats/-Es produeix una exaltació De l’individu enfront de la comunitat.
L’estil és renaixentista del Quattocento. Característiques:
L’actitud
Antropocèntrica/ El retorn als clàssics/ El
Disseny d'edificis amb una estructura geomètrica i racional, basat
En un rigorós estudi
matemàtic De les proporcions/L’espai interior és unitari, lleuger i Diàfan/Sobrietat decorativa/Desenvolupament de l’arquitectura Civil.
Planta:
La
Basílica presenta una planta de creu llatina molt allargada, amb
tres Naus al cos longitudinal i capelles laterals en tot el perímetre.
Està Inspirada en la de les antigues basíliqües paleocristianes.
La Capçalera presenta 5 capelles quadrades, la central d'igual amplada
que La nau principal. L’absis és un quadrat regular de la mateixa Mida
que El creuer i els trams del transsepte (quasi basilical pel fet de Tenir
un Transsepte molt curt). El transsepte està rodejat per sis Capelletes.
A L’extrem nord de la capçalera, Brunelleschi va construir la Sagristia
Vella (2) com un cub amb cúpula de mitja esfera destinat als usos
religiosos. Posteriorment, Miquel Àngel edificaria, a l’altre costat, La Sagristia Nova (7) com a capella funerària dels Medici.
Sistema Constructiu:
Arquitectura arquitravada a la nau
Central i voltada a les naus laterals, capelles laterals i cúpula
Al creuer.
ELEMENTS DE SUPORT:
Murs- Columnes molt esveltes i de proporcions clàssiques, d’ordre Corinti amb el fust llis i a mode de segon
capitell O cimaci apareixen fragments d’entaulament (amb Arquitrau, fris i cornisa).- pilastres corínties de fust acanalat i Ménsules (en les
claus Dels arcs) adossades als murs laterals que culminen En un entaulament.- Pilars cruciformes al creuer per sostenir la Cúpula- Petxines. La recuperació de les petxines en la transició D’un tram quadrat a una cobertura semiesfèrica que podem Observar a San Lorenzo és una de les aportacions Transcendentals que Brunelleschi va aportar a l’arquitectura Moderna.- Contraforts que queden dins del mur i entre ells
s’obren
Les capelles laterals.
Elements suportats:
Pel Que fa als elements suportats, cal destacar, en primer lloc, l’ús D’arcs de mig punt. Pel que fa al tipus de coberta, cal Destacar que la nau central disposa d’una coberta plana Decorada amb cassetons quadrats (a la manera de les basíliqües Paleocristianes) mentre que les naus laterals estan cobertes amb Voltes de quatre punts o voltes bufades i les capelles laterals amb Voltes de canó.
Finalment,
El creuer està cobert amb una cúpula semiesfèrica sostinguda per
Petxines.La coberta exterior és a dues aigües en la
Nau central i a una aigua en les laterals.
FUNCIÓ:
religiosa
Templet De San Pietro in Montorio de BRAMANTE:
Autor-
BRAMANTE
Cronologia- 1502 Estil- art del Renaixement. Cinquecento
Localització: Roma, al turó del Janicle, claustre de l’antic convent de S. Pere
Bon Estat de conservació Materials: pedra, marbre (base i capitell columnes) i granit (fust columnes)Sistema Constructiu: arquitravat i voltat
Tipus
D’obra: edifici religiós. Església ESTIL CINQUECENTO: =
Cuatrocento elements suportats:
L’entaulament
és dòric, amb arquitrau, fris, amb tríglifs i mètopes que estan
Decorades amb motius relacionats amb S. Pere (les claus, la
Tiara papal...) i cornisa. Al segon pis la balaustrada, el tambor i
La cúpula, que és l'element de coberta del tempietto. Es
Tracta d’una cúpula nervada, de 4,50 m de diàmetre,
Recoberta de làmines protectores metàl·liqües i coronada per una
Llanterna cega.
Elements de Suport:
L’edifici s’aixeca sobre un Estilobat format per 3 graons i un podi perimetral, però els Elements de suport principals són:- els murs i els vuit pilars Adossats o pilastres al mur.- les setze columnes d’ordre toscà que Aguanten la galeria superior. En la segona planta, els murs
de
La llanterna i les pilastres; aquestes, amb l'ajut de la resta del
Mur, suporten el pes de la cúpula.
Funció Commemorativa i religiosa, però per la manera com va ser concebut També té una funció simbòlica
VIL!LA CAPRA o LA ROTONDA:
Autor- Andrea PALLADIO
(1508-1580)
Títol De l’obra- Vil·la Capra, també anomenada La RotondaCronologia- Iniciada el 1566-1570. Vincenzo Scamozzi hi Introduí
alteracions Entre el 1580 i el 1591Estil –Renaixement. Manierisme
Localització (original i actual)-Vicenza, prop de Venècia (Itàlia)
Estat De conservació- excel·lent conservacióMaterials Utilitzats i tractament del mur (aparell)- pedra, maó i Marbre. Amb paredat de filada
Tècnica
Emprada- arquitravat i voltat.
PLANTA:
Planta:
Planta Centralitzada amb la superposició d’un quadrat i una creu grega,
completament Simètrica i inscrita en un cercle. És un edifici quadrat, en
forma
De cub, dins del qual s’inscriu una sala circular (rotonda) i en
Torn a la qual s’agrupen les diferents estances
Quadrangulars. En cadascuna de les cares del cub sobresurt un
Pòrtic amb columnes d’ordre jònic (creant una galeria) i als
Que s’accedeix mitjançant amplies escales externes, donant a
La planta l’aspecte d’una creu grega. Està orientada
Exactament als quatre punts cardinals.
Alçat:
estructura
Piramidal: podi, planta principal (residència noble) i
Cúpula.
Elements de suport
L’escalinata monumental, formada per vint graons, i el podi Quadrat, - Els murs
-
Les columnes del pòrtic hexàstil d’ordre jònic.
Elements Suportats
- L’entaulament: amb un arquitrau, fris i cornisa.- El Frontó amb estàtues a la manera d’acroteris antropomorfs- La Cúpula semiesfèrica d’influència del Panteó de Roma, obra de Scamozzi, l’arquitecte que continuà les obres després de Palladio. Rematada per u òcul que il·lumina la rotonda central,
recurs
De l’arquitectura clàssica romana.
FUNCIÓ:
residencial I propagandística.
David De Donatello:
AUTOR- Donato dei Bardí,
Donatello
(1386-1466)CRONOLOGIA: 1440-45ESTIL: Renaixement. Quattrocento.
LOCALITZACIÓ : - original: pati del Palazzo Medici i
traslladada El 1495 al Palazzo Vecchio.- actual: Museo Nazionale de Bargello (Florència)Bon estat de conservació, Restaurada recentment
MATERIALS:
Bronze. TÈCNICA: fosa a la cera perdudaTIPUS OBRA:
Exempta, dempeus.
ESTIL
El
David és una obra representativa del Renaixement, en concret del
Quattrocento italià, i mostra una exaltació del cos humà. Era
La primera vegada que des de l'Antiguitat clàssica es
Representava un nu en bronze i de mida natural: 1. -
La consideració de la naturalesa com a model a imitar i/o
Perfeccionar/ L’actitud antropocèntrica/ La conquesta de la
Perspectiva i el domini de l’espai/El retorn al classicisme/ La
Temàtica es van ampliar/ Els esquemes compositius són simples
I geomètrics/ El moviment es plasma amb el contraposto i la
Tensió del moviment en potència. //Els materials i
Tècniques utilitzades són variadíssims: pedra, marbre, fusta,
Terracota, guix, i sobretot el bronze.
CARACTERÍSTIQUES ESTRUCTURALS:
Escultura exempta i Dempeus.La composició és tancada i asimètrica, emmarcada per una El·lipse imagínària amb un recorregut que va del cap al braç Dret, d'aquest a les cames, després a l'altre braç i acaba Novament al cap.L'eix que marca la figura és un eix vertical. Malgrat que les dues meitats del cos són diferents guarden un Perfecte equilibri. La
prominència Del colze esquerre es compensa per l'espasa de l'altre
cantó. D'altra banda, podem observar com determinades formes ens
marquen Eixos diagonals, com és el cas de l'espasa, la cama i el braç
esquerre.
Característiques Tècniques:
El material és el bronze i
La tècnica és a la cera perduda.
Tema:
representa
A David, jove héroe bíblic concebut com si d’una escultura del
Món grec.
Font:
l'obra
Es basa en la història bíblica de l'Antic Testament (Samuel, 17) on
Es relata la victòria de David sobre Goliat, un filisteu
Gegant.
Gènere:
utilitza
Un tema de la tradició religiosa, però li dóna un significat
Humanista i polític.
FUNCIÓ:
commemorativa I propagandística.
LA PIETAT DE MIQUEL ÀNGEL BUONARROTTI:
Autor- Miquel
Àngel BuonarrottiTítol de l’obra- La Pietat
Cronologia- 1498-1500Estil– art del Renaixement. Cinquecento Localització (original i actual)- capella del S. Crist a la basílica de S. Pere del Vaticà,
Roma. Estat De conservació- excel·lent conservació però ha sofert Diverses vicissituds. En el s. XVIII foren restaurats els dits De la mà esquerra de la Verge. L’any 1972, un pertorbat Mental va donar-li tres cops de martell a l’estàtua de la Verge resultant danyades part de la cara i l’aixella esquerra.
Materials Utilitzats : marbre blanc de Carrara i treballat Amb cisells dentats, per les marques apreciables a la base, i Trepants (cabells).
Tècnica
Emprada: tallaFormes i tipologia: grup exempt format
Per dues figures: una sedent, la Verge María i l’altra
Jacent, Crist mort als seus braços.
Característiques Formals:
Formes i tipologia: grup escultòric Exempt format per dues figures: una sedent, la Verge María i l’altra
jacent, Crist mort als seus braços.Malgrat ésser un conjunt Escultòric exempt fou concebuda per ser contemplada des d’un punt De vista
frontal, Unifacial, (es situaria en un altar), perquè sinó es perden els Detalls.
Destaca
Pel perfecte treball de polimentació, propi de la primera època de
L’artista, que és d’una gran qualitat. Així,
Veiem unes superfícies clares, llises i molt suaus. L’acurat
Acabat tant de la cara de la Verge, tan humana i alhora tan
Idealitzada, com del cos de Crist transmet a la perfecció una
Sensació de proximitat; fins i tot es produeix la impressió
Que, en tocar-los, se’n podrà percebre la suavitat de la
Pell; demostrant el gran domini tècnic de l’escultor.
La
Llum incideix suaument i llisca damunt
La superfície polida fent que l’escultura brilli amb intensitat
I transmet la sensació d’harmonia i serenitat.
Tractament De les figures:
és figurativa,
Naturalista i idealitzada, amb interès per la bellesa formal, basada
En la proporció i l’harmonia. L’home i la naturalesa són els
Protagonistes d’aquest art, l’estudi anatòmic i la
Individualització dels trets de cada personatge.
Característiques Estructurals;
Composició tancada o
Centrípeta. La Verge està inclinada sobre el cos jacent i el seu
Dolor davant la mort és callat, íntim, natural en el seu
Sentiment.Esquema compositiu simple i geomètric: piramidal, l’obra
Forma un triangle quasi regular, tancat en
Si mateix, ICONOLOGIA:
L’obra
Està carregada de simbolisme i bellesa denota el sentir cristíà que
Va moure a Miguel Ángel al llarg de la seva vida. Idealitza a
La Verge per a destacar-nos la seva puresa i
Serenor.
FUNCIÓ:
religiosa.
El Naixement de Venus:
Autor- Sandro Botticelli
Cronologia- 1482-85 Estil- Renaixement, Quattrocento
Localització- Florència. Original- casa de Llorenç de Pierfrancesco, regal de Bodes de Llorenç de Mèdici . Actual- galeria dels Uffizzi, Florència.
Bon
Estat conservacióSuport- tela de lli Tècnica-
Tremp.
Característiques Formals:
Predomini de la línea, les figures Estan delimitades per una línia fosca que reforça els contorns. El Color i les pinzellades: Les pinzellades són molt petites I detallistes, amb uns contorns molt ben delimitats i Abundància de detalls en les diferents parts del quadre. Els Colors destaquen per la suavitat cromàtica,El conjunt Posseeix una suau calidesa, pròpia d'un ambient primaveral.A Llum irreal que Omple la pintura sense indicar d'on prové. Les figures S'il·luminen quasi uniformement. sensació de moviment a L'escena. Aquest moviment, més fictici que real, es basa en L'efecte del vent sobre els cossos i objectes. Destaca el Contrast entre el dinamisme dels personatges secundaris i la Certa immobilitat de Venus, que sembla navegar suaument cap a La costa.
Característiques Estructurals:
Tancada, simètrica, triangular i
Superficial. La figura de Venus és l’eix central de tota la
Composició, Posseeix diversos eixos organitzadors.
Composició unitària.
Característiques tècniques:
Tècnica:
Tremp. Suport: tela en un període en què ja no era habitual
El tremp entre els artistes Italians
Contemporanis.
ICONOLOGIA:
Aquesta Pintura és una al!Legoria del naixement de la deessa de l'amor. La Venus arriba a la vida i a la humanitat al damunt d'una petxina, Símbol de la fertilitat, envoltada d'una aura de misteri, només Cal veure els ulls absents i l'expressió distreta, concentrada En el seu món interior. A més la rodeja de tot tipus de Símbols relacionats amb l'amor, les roses que cauen al seu damunt, Creades en el mateix moment de la seva concepció, són les Flors sagrades, i amb la seva bellesa i les seves espines la
perfecta Expressió de l'amor; la garlanda de murta que llueix al coll l'Hora Significa l'amor etern i en la túnica que en porta Veien acianos i als seus peus floreix una anèmona blava, símbols de Què ha arrivat la primavera, El renàixer; i Cloris, que fou raptada per Zèfir al jardí de les Hespèrides i finalment se n'enamorà, el poder D'aquest sentiment.
L'Escola D'Atenes:
Autor : RAFAEL SanzioCronologia:
1510-11 Estil
: art del Renaixement. Cinquecento. Localització :
Estança de la Signatura, Palau del Vaticà, RomaExcel·lent
ConservacióSuport : sobre murTècnica : fresc.
Característiques Formals:
En aquest fresc predomina el dibuix
Que delimita figures ben definides. S’observa un dibuixdetallat
Que individualitza amb claredat cadascun dels motius però matisats
Per efectes de moldejat dels volums gràcies a
Suaus contrastos lumínics. En
Comparació amb els elements lineals del dibuix, els pictòrics
Queden en un segon pla. No obstant això, la gamma
Cromàtica utilitzada és molt àmplia i comprèn des dels colors
Freds (blaus, verds)
Fins als més càlids (grocs, vermells), en una combinació
Equilibrada i sense que cap predomini sobre els
Altres. Els colors tenen una gran varietat de tonalitats i matisos,
Per exemple, les gradacions del color del cel amb un blau intens
A la volta va tornant-se més pàl·lid i transparent quasi
Blanc en l’arc de mig punt dels fons, permetent així destacar les
Dues figures centrals de la composició.Tota la
Composició està il·luminada per una llum suau, perquè no hi ha
Grans contrastos lumínics.
Caracteristique Sestructurals:
La composició és clara
I ordenada. És simètrica, tancada, unitària i superficial. Els
Diferents grups de personatges estan col!Locats simètricament,
Deixant l’espai central buit per poder observar millor els
Personatges centrals, retallats sobre un fons blau cel i il·luminats
Per un focus de llum. És tancada, perquè el món representat
En la pintura és independent i no estableix cap connexió amb el que
Hi ha a fora d’aquest. És unitària, perquè els personatges es
Relacionen entre si per grups i mitjançant
Gestos o converses, encara que alguns queden aïllats delconjunt,
Intencionadament. I és superficial, Utilitza
El cercle com a forma geomètrica perfecta per a ordenar la
Composició. La composició és molt
Horitzontal.
Iconologia:
Representa Com la saviesa clàssica estava lligada al món humanista i Renaixentista de l’època. Era el model cultural per Excel!Lència, en què l’ésser humà esdevé el protagonista Indiscutible i el desenvolupament de la idea de concordatio Entre la filosofia i la ciència antigues i la cultura renaixentista.
La Verge de les roques. Leonardo da Vinci:
Autor:
Leonardo da Vinci (1452-1519)La Verge de les roquesCronologia:
1483-86 EEstil: Renaixement. CinquecentoLocalització actual: Museu del Louvre,
ParísExcel·lent
Estat de conservacióTècnica: oliSuport: sobre taula
Transferida a tela el 1806 per Hacquin. Característiques
D’estil de Leonardo:-
Realisme: es va oposar al concepte de "bellesa" ideal,
Defensant la imitació de la naturalesa amb
Fidelitat, sin tractar de millorar-la, basant-se en el coneixement
Profund de l'anatomia humana i animal, de la botànica i la
Geologia.- Perspectiva aèria o atmosfèrica: va pintar l’aire en
Especial dels paisatges, al considerar que la distància
S’omplia amb aire i que aquest feia que els objectes llunyans
Perderen nitidesa i es veiessin blavosos. Les seves obres
Desprenen un cert aire de misteri que les fa molt suggestives. El
Clarobscur, la tècnica de modelar les formes mitjançant el contrast
De llums i ombres- L’esfumat, la tècnica amb la que difumina els
Contorns i els colors, aconseguint així la perspectiva
Atmosfèrica en els seus paisatges- La perfecció del
Dibuix, reflectida en els detalls.- Va introduir l’estudi
Psicològic, la capacitat de reflectir la manera com els humans
Utilitzen el registre de les emocions i les expressions
Gestuals. A més en els seus retrats va introduir una nova
Tipologia del retrat femení de mig cos en el qual les mans jugaven
Un paper fonamental a l’hora de reflectir
L’expressivitat.
Característiques Formals:
predomini de la línia, perfecció del color. El
Color cobra molta importància i estan distribuïts de forma
Equilibrada. En general, els colors són bastant sobris i
Apagats, abunden els blaus, grisos, el verd, el beige, el carn... Es
Concentren, de forma destacada en el primer pla, dominat pel
Verd de la vegetació, i el triangle format pels personatges.
L’únic color que crida l’atenció i destaca una mica sobre els
Altres és el vermell (ens apropa)
De la roba de l’àngel, però a aquest l’oposa el blau del
Mantell de la Mare de Déu. Leonardo suavitza la
Disonància enfosquint el blau i aclarint el vermell.Però, a mesura
Que ens allunyem cap el fons els colors són freds (ens allunyen), es
Difuminen, és a dir, són més esmorteïts i adquireixen una
Tonalitat blavosa. 2 fonts de LLUM: una
Petita i tènue font de llum natural en el fons del paisatge./una
Font de llum misteriosa, més clara i brillant que il!Luminant els
Personatges. Encàrrec i recepció:
Aquesta
Obra havia de formar part d’un retaule (tríptic) encarregat a
Leonardo (taula central) i els germans de Predis (taules
Laterals) per la Confraria de la Concepció4 de
L’església de San Francesco il Grande
De Milà, però l’obra no va ser acceptada per considerar-se
Irreverent (no s’ajustava amb l’obra que
Esperaven rebre) o bé no fou prou remunerada segons Leonardo. Una
Segona versió (avui a la National Gallery de Londres) va ser pintada
Entre 1495 i 1508, després d’un llarg
Litigi (més de 20 anys) amb la Cofraria de la Concepció.El
Tema elegit no és gaire comú, raó per la qual va ser poc utilitzat
Pels pintors del Renaixement tardà, del Manierisme
I del Barroc, malgrat les múltiples còpies de l’original
Leonardesc.
FUNCIÓ:
religiosa Devocional