Maman de Louise Bourgeois: Anàlisi i Context Històric
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,84 KB
Maman de Louise Bourgeois
FITXA TÈCNICA
- Títol: Maman
- Autora: Louise Bourgeois (París, 1911 – Nova York, 2010)
- Cronologia: 1999
- Tipologia: Escultura exempta
- Tècnica: Bronze, acer inoxidable i marbre
- Mides: 8,95 x 9,80 x 11,60 m
- Estil: Expressionista
- Tema: Metafòric, simbòlic
- Localització: Museu Guggenheim (Bilbao)
Context Històric
Es tracta d’una obra recent, en la transició del segle XX al XXI. Aquesta època es caracteritza per un fort relativisme i subjectivisme, sorgit del replegament de les ideologies fortes del segle XX i de la desconfiança davant les religions tradicionals. Democràcia, correcció política, drets humans, ideologia de gènere i laïcisme són els corrents ideològics dominants. L’art occidental sol tenir vinculacions amb discursos afins a aquestes idees, mentre manifesta una llibertat absoluta en els mitjans d'expressió, de filiació avantguardista. Bourgeois, amb el seu art, promou la igualtat de gènere i també col·labora amb organitzacions activistes contra la SIDA.
Anàlisi Formal
Estil: Louise Bourgeois està considerada una de les artistes franceses més importants del segle XX. Ingressà a la Sorbonne, on estudià geometria i matemàtiques. Posteriorment, al considerar massa teòriques aquestes disciplines, abandonà aquests estudis per dedicar-se a l’art en un moment on dominava el surrealisme. Es traslladà a Nova York i es dedicà a l’escultura, destacant per la seva gran habilitat en el treball amb materials diferents amb un estil molt personal. Centra la seva temàtica en els seus traumes de la infància i tensions personals, derivats, en part, del conflicte amb un pare autoritari. Bourgeois oscil·la entre l’abstracció i la representació personal dels estats psíquics de la pròpia persona, on el record hi juga un paper important. La seva obra és, en aquest sentit, fortament autobiogràfica. Entre les seves influències podem citar el surrealisme parisenc, l’expressionisme abstracte de Nova York i l’art de les tribus índies americanes i africanes.
Tècnica: És una escultura realitzada originalment amb la tècnica de la soldadura de tubs d’acer que utilitzà com a model per a l'edició d’altres 6 escultures. La Maman de Bilbao va ser finalment realitzada per buidat en bronze a partir de motllos de cautxú. Va ser sotmesa a l’aplicació de patines selectives per enfosquir algunes parts, intensificant el relleu i efectes de clarobscur, i ressaltar la brillantor metàl·lica dels elements sobresortints.
Descripció i Composició
Maman forma part de la sèrie d’escultures anomenada Spider (Aranya). L’escultura s’eleva, desafiant, sobre vuit gegantines potes, a l’exterior del museu Guggenheim de Bilbao. Aquestes potes, amb una estructura que recorda vagament a la dels arcbotants de les catedrals gòtiques, no es presenten tenses, tot i la duresa del bronze, sinó que reprodueixen molt bé la mobilitat de les extremitats de l’aranya. Mostren una superfície rugosa i imperfecte, fruit de les nombroses plaques assemblades entre elles que les conformen. Totes les potes conflueixen en un cos central de dimensions força més reduïdes, sota el qual hi ha un teixit metàl·lic, que suporta un conjunt de pedres blanques de marbre, simulant els ous. Bourgeois conjuga molt bé la fragilitat que es desprèn de la indefensió de la bossa que guarda els ous, sospesa en el buit, amb la protecció que, com una presó, ofereix al mateix temps la posició de les vuit extremitats, lleugerament més elevades que la bossa materna.