Maduració i Aprenentatge: Aspectes Clau del Creixement Humà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,52 KB

TEMA 3: Maduració i Aprenentatge

CREIXEMENT

Canvis físics que succeeixen en la persona al llarg de la seva vida. Fàcils d’observar, mesurar i quantificar (alçada, pes, perímetres toràcic i cranial).


MADURACIÓ

Canvis cel·lulars o morfològics que venen determinats biològicament. És una condició necessària per a l’adquisició de noves capacitats. S’inicia amb la primera divisió cel·lular i es prolonga durant tota la vida.


DESENVOLUPAMENT

Canvis psíquics que tenen lloc en la persona i que incideixen en la manera de pensar, comportar-se i actuar. Aquest procés dura tota la vida amb interaccions constants amb l’entorn, les seves experiències i aprenentatge.


DESENVOLUPAMENT MOTOR

Procés seqüencial pel qual les persones adquireixen les habilitats motrius que els permeten la realització i el control de moviments.


Tipus de moviments:

  • Moviments reflexos. Respostes motores espontànies i involuntàries a un estímul extern. Innats. La majoria es converteixen en voluntaris.

  • Moviments voluntaris. Accions que es decideixen abans d'executar-les. Moviments apresos. Alguns es convertiran en moviments automàtics.

  • Moviments automàtics. Moviments voluntaris que, de repetir-los tant, s’han consolidat com hàbit. S’executen de manera intencionada.


Tipus d’habilitats:

  • Motricitat fina. Relacionada amb la precisió i el control manipulatiu d’objectes.

  • Motricitat gruixuda. Es configura a partir del control i la coordinació dels moviments bàsics com caminar, saltar, córrer, girar, colpejar...


LA PSICOMOTRICITAT

  • S’ocupa de l’estudi i la comprensió dels fenòmens relacionats amb el moviment corporal i el desenvolupament.

  • Es centra en les capacitats cognitives, sensoriomotrius, emocionals i psicosocials de les persones, afavorint el seu desenvolupament integral.


It5uvoP2jPGOWUNbX-RRyM-sKu6UFoBDXpoK_Pqr


PRÀCTICA SOCIOMOTRIU

AkMPj4EYlMEo1EpapxMt5e_GsaJXGZdYy3RphcDG

DESENVOLUPAMENT SENSORIAL

* Les sensacions són experiències immediates bàsiques, generades per estímuls aïllats simples.


  • Sensacions exteroceptives

Les que es formen amb els estímuls procedents del món exterior, pel que ens informen del que succeeix al medi.

  • Sensacions propioceptives

Aporten informació sobre la situació del cos en l’espai, la disposició dels seus membres, la postura, el moviment, l’equilibri o el to muscular.

  • Sensacions visceroceptives o interoceptives

Informen sobre els processos que ocorren en l’interior del nostre cos. Són essencials en la regulació dels processos metabòlics i són causants de la set, gana, fred o dolor.


* La percepció és un procés mental mitjançant el qual s’exporta i interpreta la informació de les sensacions i se’ls hi dona significat.


  • Percepció és subjectiva.

Cada persona interpreta els estímuls percebuts de manera diferent.

  • Percepció és selectiva.

De tota la quantitat d’estímuls que la persona rep, selecciona només una part d’ella.

  • Percepció és relativa.

Dependrà del context on es desenvolupi i de les circumstàncies de la persona en aquell moment.

  • Percepció es relaciona amb l’experiència.

Acumulen experiència i aprenen d’ella.


DESENVOLUPAMENT COGNITIU

  • Es refereix al procés mitjançant el qual les persones adquireixen la capacitat de pensar, recordar o raonar.

  • L’atenció és l’habilitat de focalitzar la percepció cap a un estímul o grup d’estímuls en concret. Depenent del grau d’implicació, l’atenció pot ser: voluntària, involuntària, focalitzada, selectiva, dividida, alternant.


  • La memòria és la capacitat d’adquirir, retenir i recuperar experiències i coneixements d’informació prèviament adquirida.

Trobem tres fases en el funcionament de la memòria:

  1. Entrada o adquisició d’informació.

  2. Registre i emmagatzematge d’informació: Memòria immediata, memòria a curt termini, memòria a llarg termini.

  3. Recuperació de la informació.


  • La intel·ligència és la capacitat que té una persona per entendre, raonar i solucionar problemes.

  • No tots apliquen la mateixa solució davant un problema similar o no totes les persones tenen la mateixa capacitat d’aprendre.

  • CI (coeficient intel·lectual) i Intel·ligència múltiples dimensions.


DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU

Inclou tots els aspectes relacionats amb la interacció amb els altres i amb el món dels afectes.

Es construeix a partir de quatre dimensions:

  1. Desenvolupament afectiu

Tots els comportaments relacionats amb el món emocional i dels afectes.

  1. Desenvolupament social

Inclou tots els processos de socialització a través dels quals una persona adquireix els valors...

  1. Desenvolupament moral

Es refereix al procés d’elaboració i interiorització dels propis valors i criteris morals.

  1. Desenvolupament sexual/esport

Desenvolupament biològic de les persones: homes o dones. Estereotips de gènere.

Entradas relacionadas: