Maduració i Aprenentatge: Aspectes Clau del Creixement Humà
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,52 KB
TEMA 3: Maduració i Aprenentatge
CREIXEMENT
Canvis físics que succeeixen en la persona al llarg de la seva vida. Fàcils d’observar, mesurar i quantificar (alçada, pes, perímetres toràcic i cranial).
MADURACIÓ
Canvis cel·lulars o morfològics que venen determinats biològicament. És una condició necessària per a l’adquisició de noves capacitats. S’inicia amb la primera divisió cel·lular i es prolonga durant tota la vida.
DESENVOLUPAMENT
Canvis psíquics que tenen lloc en la persona i que incideixen en la manera de pensar, comportar-se i actuar. Aquest procés dura tota la vida amb interaccions constants amb l’entorn, les seves experiències i aprenentatge.
DESENVOLUPAMENT MOTOR
Procés seqüencial pel qual les persones adquireixen les habilitats motrius que els permeten la realització i el control de moviments.
Tipus de moviments:
Moviments reflexos. Respostes motores espontànies i involuntàries a un estímul extern. Innats. La majoria es converteixen en voluntaris.
Moviments voluntaris. Accions que es decideixen abans d'executar-les. Moviments apresos. Alguns es convertiran en moviments automàtics.
Moviments automàtics. Moviments voluntaris que, de repetir-los tant, s’han consolidat com hàbit. S’executen de manera intencionada.
Tipus d’habilitats:
Motricitat fina. Relacionada amb la precisió i el control manipulatiu d’objectes.
Motricitat gruixuda. Es configura a partir del control i la coordinació dels moviments bàsics com caminar, saltar, córrer, girar, colpejar...
LA PSICOMOTRICITAT
S’ocupa de l’estudi i la comprensió dels fenòmens relacionats amb el moviment corporal i el desenvolupament.
Es centra en les capacitats cognitives, sensoriomotrius, emocionals i psicosocials de les persones, afavorint el seu desenvolupament integral.
PRÀCTICA SOCIOMOTRIU
DESENVOLUPAMENT SENSORIAL
* Les sensacions són experiències immediates bàsiques, generades per estímuls aïllats simples.
Sensacions exteroceptives
Les que es formen amb els estímuls procedents del món exterior, pel que ens informen del que succeeix al medi.
Sensacions propioceptives
Aporten informació sobre la situació del cos en l’espai, la disposició dels seus membres, la postura, el moviment, l’equilibri o el to muscular.
Sensacions visceroceptives o interoceptives
Informen sobre els processos que ocorren en l’interior del nostre cos. Són essencials en la regulació dels processos metabòlics i són causants de la set, gana, fred o dolor.
* La percepció és un procés mental mitjançant el qual s’exporta i interpreta la informació de les sensacions i se’ls hi dona significat.
Percepció és subjectiva.
Cada persona interpreta els estímuls percebuts de manera diferent.
Percepció és selectiva.
De tota la quantitat d’estímuls que la persona rep, selecciona només una part d’ella.
Percepció és relativa.
Dependrà del context on es desenvolupi i de les circumstàncies de la persona en aquell moment.
Percepció es relaciona amb l’experiència.
Acumulen experiència i aprenen d’ella.
DESENVOLUPAMENT COGNITIU
Es refereix al procés mitjançant el qual les persones adquireixen la capacitat de pensar, recordar o raonar.
L’atenció és l’habilitat de focalitzar la percepció cap a un estímul o grup d’estímuls en concret. Depenent del grau d’implicació, l’atenció pot ser: voluntària, involuntària, focalitzada, selectiva, dividida, alternant.
La memòria és la capacitat d’adquirir, retenir i recuperar experiències i coneixements d’informació prèviament adquirida.
Trobem tres fases en el funcionament de la memòria:
Entrada o adquisició d’informació.
Registre i emmagatzematge d’informació: Memòria immediata, memòria a curt termini, memòria a llarg termini.
Recuperació de la informació.
La intel·ligència és la capacitat que té una persona per entendre, raonar i solucionar problemes.
No tots apliquen la mateixa solució davant un problema similar o no totes les persones tenen la mateixa capacitat d’aprendre.
CI (coeficient intel·lectual) i Intel·ligència múltiples dimensions.
DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU
Inclou tots els aspectes relacionats amb la interacció amb els altres i amb el món dels afectes.
Es construeix a partir de quatre dimensions:
Desenvolupament afectiu
Tots els comportaments relacionats amb el món emocional i dels afectes.
Desenvolupament social
Inclou tots els processos de socialització a través dels quals una persona adquireix els valors...
Desenvolupament moral
Es refereix al procés d’elaboració i interiorització dels propis valors i criteris morals.
Desenvolupament sexual/esport
Desenvolupament biològic de les persones: homes o dones. Estereotips de gènere.