Llindar absolut percepció
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,7 KB
Un estímul és tota energia física, mecànica, tèrmica, química o electromagnètica que exita o activa un receptor sensorial. La sensació consisteix a detectar alguna cosa a través dels sentits i dels receptors de sensació interns sense que encara hagi estat elaborat o tingui un significat. La percepció és un procés constructiu perl qual organitzem les sensacions i captem conjunts o formes dotades de significat. Característiques: 1.És un procés constructiu que depèn de les característiques de l'estímul i de l'experiència sociocultural i afectiva del subjecte perceptor. 2.És un procés d'imformació-adaptació a l'ambient, l'objectiu és donar un sentit a la realitat que vivim, facilitar informació sobre el món i permetre la nostra adaptació a l'entorn. 3. És un procés de selecció, com que la informació que rebem és excessiva i els recursos de l'individu són limitats, percebem el que és rellevant per a nosaltres en cada circumstància. L'atenció és una activitat conscient que inhibeix el que pugui interferir, orienta el sistemes de resposta, els sentits i els sistemes de coneixement residents a la memòria. FASES:
Detecció
Cada sentit disposa dels seus receptors, grups de càl·lules sensibles a un tipus específic d'energia.
Transducció
Part del nostre talent natural depèn de la capacitat del cos per a convertir un tipus d'energia en un altre.
Transmició
Quan l'energia electroquímica té una intensitat suficient, desencadena impulsos nerviosos que transmeten la informació cadifica sobre les característiques de l'estímul cap a diferents zones del cervell.
Processament de la informació
Els nostres òrgans sensorials detecten energia i la codifiquen en senyals nerviosos, però és el cervell elque organitza i interpreta la informació. LLINDARS:
Absolut
És la quantitat mínima d'estímul que necessitem per adonar-nos d'alguna cosa i també la quantitat màxima d'estímul que podem rebre.
Diferencial
És la diferència d'intensitat de l'estímul necessària per a notar un increment o una disminució davant d'un estímul necessària per a notar un increment o una disminució d'un estímul previ.
Teoria associacionista
Si observem un accident entre dos cotxes per un avançament indegut, uns valoraran la imprudencia del conductor, altres la falta de respecte al codi de cirlació, altres el dany, etc. Però cap d'ells es limitara a veure olors, sorolls, etc.
si la percerpció fos una suma de sensacions, les valoracions morals i legals que hem esmentat no tindrien importancia.
L'escola de la forma
La forma és l'aparença de les coses i també la seva estructura expressiva plàstica, on s'assenta la identitat visual.
LLEIS:
De la proximitat
Els estímuls proxims tendeixen a agrupar-se.
De la semblança
Els estímuls semblants en grandaria forma o color tendeixen a ser agrupats.
De la continuïtat
És la tendència a percebre units els estímuls que tenen una continuïtat.
De contrast
La percepció d'un element està influïda per la relació que té amb altres elements del conjunt.
De tancament
És la tendència a percebre els objectes els objectes com a entitats totals, encara que algunes parts puguin faltar o estar ocultes.
La teoria cognitiva
Un esquema cognitiu és un cojunt organitzat de dades a la memòria que serveix per a interpretar la realitat i en el qual s'integren les nostres esperiències i coneixements. FACTORS:
EXTERNS
Intensitat
Qualsevol modificació d'un estímul sol cridar la nostra atenció:
Així ens fixarem més en una explosió forta que en un soroll greu.
repetició
Té gran importància en la propaganda comercial, d'aquí ve la repetició de molts anuncis als mitjans audiovisuals.
Mida
Els objectes grans atreuran la nostra atenció amb més probabilitat que els petits.
Novetat
La percepció d'objectes o successos no habituals es fixa en més facilitat.
INTERNS
Atenció
En tot moment som conscients d'un nombre limitat d'estímuls.motius:els motius fan que la percepció sigui selectiva.
Interessos i valors
Atenem els aspectes de la realitat que ens interessen.
Característiques de l'observador
Els desitjos i les actituds, la personalitat i la situació afectiva de l'observador influeixen en la percepció.
Cultura
Exerceix un paper fonamental en la percepció:ens han ensenyat a percebre, i aquest aprenentatge condicionarà la nostra perspectiva.
TRASTORNS
Agnòsia
És la incapacitat d'identificar estímuls per un sentit particular, encara que la persona tingui intacte la seva capacitat intel·lectual.
Il·lusions
Una il·lusió és una deformació de l'objecte percebut, per una percepció falsa o un error en el reconeixement.Pot ser per:
falta d'atenció, il·lusions catatímiques i pareidolies.
Al·lucinacions
Percepcions sense objecte:
Acústiques, Visuals, gustatives i olfactives i tàctils.