Llibertat i Acció Moral: Conceptes i Solucions

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

Què és la Llibertat?

La llibertat externa es refereix a l'aspecte objectiu de l'acció: la conducta. En canvi, la llibertat interna es refereix a l'aspecte subjectiu: la deliberació i la decisió. Cal distingir d'aquests dos sentits la llibertat en sentit negatiu, que equival a absència de limitacions, i llibertat en sentit positiu, que equival a facultat.

  • Una persona és lliure en sentit negatiu extern si no hi ha restriccions en l'ambient extern que li impedeixin dur a terme alguna cosa.
  • Una persona és lliure en sentit positiu extern si, en l'ambient extern, disposa d'opcions que la faculten per dur a terme determinades coses.
  • Una persona és lliure en sentit positiu intern si té les opcions que la faculten psíquicament per deliberar i decidir o escollir.
  • Una persona és lliure en sentit negatiu intern si no hi ha restriccions psíquiques que li impedeixin deliberar i decidir.

La llibertat, en qualsevol dels sentits anteriors, és una qüestió relativa i de graus. El concepte de llibertat és molt a prop del d'acció: és una condició necessària.

Plantejament del Problema de la Llibertat

És el problema de com reconciliar la llibertat i el determinisme. El determinisme és la teoria que sosté que tots els esdeveniments de l'univers tenen una causa. La diferència de les accions respecte dels esdeveniments que no són accions és que les accions són més complexes i, en conseqüència, que són més difícils d'explicar i de predir. D'altra banda, però, existeix l'experiència subjectiva de cadascú de ser un agent lliure, és a dir, que delibera, decideix, tria i actua lliurement.

El problema de la llibertat sorgeix així: si el determinisme és vertader, l'experiència de la llibertat i la creença en la responsabilitat són il·lusòries i, si no són il·lusòries, el determinisme és fals. La llibertat interna entra en conflicte amb el determinisme. Amb la finalitat de salvar la llibertat de la voluntat, alguns autors neguen que tots els esdeveniments de l'univers siguin causats, això és l'indeterminisme. Per salvar la llibertat de la voluntat, no n'hi ha prou amb negar el determinisme, també cal explicar la llibertat.

Solucions al Problema de la Llibertat

Comencem pel determinisme feble, el punt de vista que considera que no hi ha contradicció entre el determinisme i la llibertat. Segons aquest determinisme, la llibertat no significa absència de causalitat, significa absència de coacció. Una acció és lliure si no ha estat forçada o restringida, externament o internament.

El determinisme fort és la teoria que considera que tots i cadascun dels esdeveniments de l'univers són causats, incloent-hi les accions, per tant, la llibertat és impossible.

El llibertarisme és la teoria que afirma l'existència en els humans de la voluntat lliure.

L'Acció Moral

És l'acció basada en raons morals i, com en qualsevol altra acció, les raons morals són els motius i les creences en què es basa aquesta acció. Els motius de les accions tenen a veure amb els valors, mentre que les creences tenen a veure amb els principis i les normes.

Què són els Valors i les Normes?

Els valors positius són propietats i relacions d'objectes i persones que promouen atracció. Les normes són instruccions sobre com hem d'actuar en determinades situacions per aconseguir determinats fins o valors.

Moral i Moralitat

El codi moral d'una persona és el conjunt dels seus valors, principis i normes morals, entre els quals trobem també els deures o obligacions morals. La moral d'una persona és el conjunt de les seves idees morals. La moral de cada persona equival al seu codi moral. En canvi, la moralitat d'una persona és el conjunt de les decisions que pren i de les accions morals que duu a terme, és a dir, les conductes que suposadament es basen en el seu codi moral.

Què és l'Ètica?

És la investigació filosòfica de la moral i la moralitat. La moral de cada persona es reflecteix en la seva moralitat. Tanmateix, la nostra moralitat és sempre el reflex de la moral que de fet tenim, no de la que diem que tenim.

Entradas relacionadas: