Lirisme, Èpica i Dramatisme: Fonaments de la Literatura Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,63 KB
Divisió fonamental entre lirisme, èpica i dramatisme
Lirisme: Etapa inicial: En aquesta etapa primerenca, la poesia per als nens es manifesta com un balboteig ple d'exclamacions i sons del llenguatge. Les cançons de bressol i les rimes infantils juguen un paper crucial. La poesia es converteix en un plaer pel ritme i la rima, les al·literacions, els jocs lingüístics absurds i les repeticions capritxoses. A través d'aquests elements, els nens gaudeixen del simple acte de dir i repetir paraules, fins i tot si no tenen un significat aparent. El "contrasentit" o l'absurd es converteix en una forma divertida d'explorar el llenguatge.
Èpica: Narrativa iniciàtica: L'èpica en la literatura infantil es tradueix en relats iniciàtics, llegendes i contes d'aventures. Per als nens, aquestes històries representen la idea de moviment, viatge i desplaçament. A través d'aquestes narracions, els nens coneixen nous espais i temps, amb el passat presentat en un context màgic i narratiu. Les històries èpiques conviden als nens a embarcar-se en viatges de descobriment i exploració, tant físicament com en l'àmbit de la imaginació.
Dramatisme: Dimensió representativa: El dramatisme per als nens es manifesta en la dimensió de la representació. A través de titelles, ombres xineses, guinyols i teatre convencional, els nens experimenten el plaer de convertir-se en "un altre". Mitjançant disfresses i l'adopció de noves personalitats, els nens poden escapar de la quotidianitat i explorar altres facetes de si mateixos. Actuar i usar un llenguatge diferent els permet assajar capacitats que no són pròpies de la seva identitat diària, brindant-los noves perspectives i formes d'expressió.
Els imatgiaris, segons Glòria Gorchs (2008), són llibres no narratius amb imatges ideals per exercitar la fase lectora del reconèixer. Marion Durand descriu tres estadis en la lectura primerenca: reconèixer, reconèixer-se i imaginar. En el primer estadi, els nens identifiquen objectes a través de les imatges, familiaritzant-se amb els llibres. En el segon estadi, desenvolupen la capacitat d’implicar-se afectivament amb les imatges, reconeixent emocions com la tristesa o l’alegria. Finalment, en l’estadi d’imaginar, els nens comencen a crear noves aventures a partir de les imatges. Aquest desenvolupament ha d’evolucionar cap a formes que suggereixin moviment i acció, fomentant el creixement cognitiu i emocional dels infants. Els imatgiaris són, per tant, una eina valuosa per al desenvolupament integral dels nens en les primeres etapes de la lectura.