Lexic valoratiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,4 KB

Esquema del text literari 
Text literari Discurs present en una obra literària. 
Tema i parts bàsiques  
Tema L’objecte de la discussió o raonament.  
Ací s’ha d’indicar el tipus de progressió temàtica. 
Estructura externa Paràgrafs. 
Estructura interna Diversa, depén del gènere.  
•Narratiu: plantejament, nuc i desenllaç. També, es pot seccionar en diverses parts: (monòleg interior, conversacional, narratiu ...)  
assaig:
Introducció, tesi, exposició/argumentació i conclusió; etc. 
En cada apartat s’han d’indicar les idees principals del text (del discurs o de la narració). En l’assaig, s’ha d’incloure la tesi, és a dir l’opinió sobre l’objecte de la discussió) tot especificant si és explícita (apareix al text) o implícita (si se’n deduïx).  
Esquema 
(només per a l’assaig) Analitzant o deductiu (la tesi al principi) 
Sintetitzant o inductiu (la tesi tanca l’escrit) 
Enquadrat o circular (la tesi al principi, es desenvolupa i al final es reafirma) 
Resum Màxim 10 línies. Ha d’incloure el tema + les idees principals. 
Tipologia textual  
Àmbit d’ús Literari. 
Gènere Poesia (oda, ègloga, cançó, etc.); narrativa (novel·la, conte, rondalla, etc.); teatre (drama, comèdia, tragèdia, sainet, etc.); assaig (aforisme, diari, carta, diàleg, etc.) 
Tipus de discurs Subjectiu, tot adoptant els tipus següents: descriptiu, retòric, conversacional, argumentatiu, narrativitzat, monòleg interior, estil directe, estil indirecte ... 
Finalitat Estètica, tot i que també pot informar, persuadir, convéncer, divertir, ensenyar, etc. 
Funció lingüística
Emotiva o expressiva: presenta les intencions. 
Apel·lativa o conativa: manifesta persuasió.  
Representativa o referencial: informa dels fets.  
Poètica: transmet imatges.  
Fàtica: establix contacte amb el receptor.  
Metalingüística: parla del llenguatge. 
Tipus d’arguments 
(només per a l’assaig) Autoritat: opinió d’un especialista o entitat. 
Causa – conseqüència: la causa i el fet que provoca. Exemplificació / experiència personal: l’argument es fonamenta amb exemples. 
Comparació o analogia: enfronta dos o més objectes o situacions. 
Quantitat: mostra dades, xifres i/o estadístiques. 
Qualitat o universalitat: mostra el caràcter únic i irrepetible d’un fet.  
Grau de formalitat i Grau de formalitat: informal, mitjà, mitjà alt. Registre: estàndard, col·loquial, culte. 
registre  
Varietat geogràfica Oriental 
Trets fonètics. Conèixer, cafè ... 
Trets morfològics:  
 morfemes verbals de PS en “i” (1a, 2n 3a singular, 3a plural).  
 Adjectiu possessiu: meva teva, seva ...  
Tret lèxic: lèxic específic de la zona lingüística.  
Trets fonètics. Conéixer, café ... 
Trets morfològics:  
 morfemes verbals de PS en “e” / “a” (1a, 2n 3a singular, 3a plural). 
 Adjectiu possessiu: meua, teua, seua ... 
Tret lèxic: lèxic específic de la zona lingüística.  
Occidental
Recursos lingüístics i •Adjectivació, enumeració, lèxic, cohesió lèxica. 
•Recursos estilístics: anàfora, reduplicació, reiteració, paral·lelisme, derivació, metàfora, sinestèsia, personificació, metonímia, antítesi, hipèrbole. 
•Figures retòriques: ironia, paradoxa  
estilístics
Cohesió gramatical Veus del discurs:
Emissor (autor),  locutor (narrador) alocutari (2a persona)  enunciador (personatge) Dixi personal:  
Narrador/locutor:  
•Omniscient, extern, protagonista, secundari. Personatge/enunciador; alocutari (2a persona):  
•Real, fictici.  
S’hi manifesta mitjançant:  
•Nom, retrat físic i/o  psicològic, tipus de llenguatge, etc. 
 Els recursos estilístics 
La funció apel·lativa o conativa és el fil conductor de la publicitat. Per atraure el receptor s’hi utilitzen procediments propis del llenguatge literari amb una finalitat pragmàtica per reforçar el missatge publicitari. 
•Anàfores: Per economia, per precisió, per confort, ... 
•Reduplicacions: Audí, el cotxe cotxe, ... 
•Reiteracions: Nou Seat, per viatjar bé, arribar bé i quedar bé, ... 
•Paral·lelismes: Tenim cura del seu cotxe, tenim cura de vosté, ... 
•Derivacions: L’interés més desinteressat, ... 
•Metàfores: Opel Kadett, una joia mecànica, ... 
•Sinestèsia: Frescor salvatge, ... 
•Personificacions: Lanofil et vol ajudar, ... 
•Metonímia: Beu Cordon Blue, ... 
•Antítesi: Més velocitat amb menys consum, ... 
•Hipèrboles: Mil sensacions de plaer, ... 


Entradas relacionadas: