Lexic valoratiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,4 KB
Esquema del text literari
Text literari Discurs present en una obra literària.
Tema i parts bàsiques
Tema L’objecte de la discussió o raonament.
Ací s’ha d’indicar el tipus de progressió temàtica.
Estructura externa Paràgrafs.
Estructura interna Diversa, depén del gènere.
•Narratiu: plantejament, nuc i desenllaç. També, es pot seccionar en diverses parts: (monòleg interior, conversacional, narratiu ...)
•assaig:
Introducció, tesi, exposició/argumentació i conclusió; etc.
Introducció, tesi, exposició/argumentació i conclusió; etc.
En cada apartat s’han d’indicar les idees principals del text (del discurs o de la narració). En l’assaig, s’ha d’incloure la tesi, és a dir l’opinió sobre l’objecte de la discussió) tot especificant si és explícita (apareix al text) o implícita (si se’n deduïx).
Esquema
(només per a l’assaig) Analitzant o deductiu (la tesi al principi)
Sintetitzant o inductiu (la tesi tanca l’escrit)
Enquadrat o circular (la tesi al principi, es desenvolupa i al final es reafirma)
Resum Màxim 10 línies. Ha d’incloure el tema + les idees principals.
Tipologia textual
Àmbit d’ús Literari.
Gènere Poesia (oda, ègloga, cançó, etc.); narrativa (novel·la, conte, rondalla, etc.); teatre (drama, comèdia, tragèdia, sainet, etc.); assaig (aforisme, diari, carta, diàleg, etc.)
Tipus de discurs Subjectiu, tot adoptant els tipus següents: descriptiu, retòric, conversacional, argumentatiu, narrativitzat, monòleg interior, estil directe, estil indirecte ...
Finalitat Estètica, tot i que també pot informar, persuadir, convéncer, divertir, ensenyar, etc.
Funció lingüística
Emotiva o expressiva: presenta les intencions.
Emotiva o expressiva: presenta les intencions.
Apel·lativa o conativa: manifesta persuasió.
Representativa o referencial: informa dels fets.
Poètica: transmet imatges.
Fàtica: establix contacte amb el receptor.
Metalingüística: parla del llenguatge.
Tipus d’arguments
(només per a l’assaig) Autoritat: opinió d’un especialista o entitat.
Causa – conseqüència: la causa i el fet que provoca. Exemplificació / experiència personal: l’argument es fonamenta amb exemples.
Comparació o analogia: enfronta dos o més objectes o situacions.
Quantitat: mostra dades, xifres i/o estadístiques.
Qualitat o universalitat: mostra el caràcter únic i irrepetible d’un fet.
Grau de formalitat i Grau de formalitat: informal, mitjà, mitjà alt. Registre: estàndard, col·loquial, culte.
registre
Varietat geogràfica Oriental
Trets fonètics. Conèixer, cafè ...
Trets morfològics:
morfemes verbals de PS en “i” (1a, 2n 3a singular, 3a plural).
Adjectiu possessiu: meva teva, seva ...
Tret lèxic: lèxic específic de la zona lingüística.
Trets fonètics. Conéixer, café ...
Trets morfològics:
morfemes verbals de PS en “e” / “a” (1a, 2n 3a singular, 3a plural).
Adjectiu possessiu: meua, teua, seua ...
Tret lèxic: lèxic específic de la zona lingüística.
•
•
Occidental
•
•
Recursos lingüístics i •Adjectivació, enumeració, lèxic, cohesió lèxica.
•Recursos estilístics: anàfora, reduplicació, reiteració, paral·lelisme, derivació, metàfora, sinestèsia, personificació, metonímia, antítesi, hipèrbole.
•Figures retòriques: ironia, paradoxa
estilístics
Cohesió gramatical Veus del discurs:
Emissor (autor), locutor (narrador) alocutari (2a persona) enunciador (personatge) Dixi personal:
Narrador/locutor:
•Omniscient, extern, protagonista, secundari. Personatge/enunciador; alocutari (2a persona):
•Real, fictici.
S’hi manifesta mitjançant:
•Nom, retrat físic i/o psicològic, tipus de llenguatge, etc.
Els recursos estilístics
La funció apel·lativa o conativa és el fil conductor de la publicitat. Per atraure el receptor s’hi utilitzen procediments propis del llenguatge literari amb una finalitat pragmàtica per reforçar el missatge publicitari.
•Anàfores: Per economia, per precisió, per confort, ...
•Reduplicacions: Audí, el cotxe cotxe, ...
•Reiteracions: Nou Seat, per viatjar bé, arribar bé i quedar bé, ...
•Paral·lelismes: Tenim cura del seu cotxe, tenim cura de vosté, ...
•Derivacions: L’interés més desinteressat, ...
•Metàfores: Opel Kadett, una joia mecànica, ...
•Sinestèsia: Frescor salvatge, ...
•Personificacions: Lanofil et vol ajudar, ...
•Metonímia: Beu Cordon Blue, ...
•Antítesi: Més velocitat amb menys consum, ...
•Hipèrboles: Mil sensacions de plaer, ...