Laocoonte i la seva influència en l'art grec i romà
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 15,19 KB
Laocoonte i els seus fills
Context històric i cultural
Cronologia: s. III aC
El 323 aC mor Alexandre el Gran i
es queden sense dirigent. Llavors el territori es
fragmenta en regnes i es traslladen els nous
centres culturals grecs. Agafen molta
importància les noves ciutats orientals com
Alexandria o Pèrgam.
L’últim terç del segle I aC, Roma es torna
més rellevant i envaeix Grècia però
absorbeix la cultura grega
i per tant es diu: “Roma envaeix Grècia però Grècia
envaeix Roma culturalment”.
Al 190 aC a Rodes hi ha una batalla contra
Pèrsia on guanyen, derrotant al rei persa.
És el moment en què es crea la biblioteca d’Alexandria.
Dins destaquen: matemàtiques, filosofia, literatura.
A més, hi ha la proliferació d'escoles per l'expansió de territoris.
Es formen tendències diferents segons el regne.
(grec hel·lenístic) AN. FORM.
Abandonen el cànon de proporcionalitat clàssic grec.
S'accentua el moviment.
S'abandona la idealització expressiva.
Realisme.
Descripció
Tres figures humanes seminues masculines, de les quals dues són joves i l’altra gran. Estan entrellaçades amb serps. És una escultura exempta dempeus, grup escultòric. El material és marbre esculpit amb cisell. L’original, però,
constava de diferents passos:
deixaven uns conductes.
refredar la cera.
el bronze i mentre baixava fonia la cera, que queia per uns forats a la part inferior de l’escultura.Després es decidia si es volia treure l’ànima
Funció:
Estètica, servia per decorar els palaus dels emperadors.
Significat (pels grecs)
Parlem de la Ilíada d’Homer, en concret de la
Guerra de Troia. Laocoonte era un sacerdot troià
que va avisar els troians que no entressin al cavall
que els hi regalaven els grecs, però no li van fer cas
ja que deien que era part del Déu Posidó i
era com “un regal de Pau”.
A la que Laocoonte va tornar a insistir en què no
el deixessin entrar, Posidó (que
anava a favor dels grecs) va enviar-li serps.
Els troians van interpretar-ho com un càstig
diví que podien rebre si no el
deixaven entrar, així que van fer-ho i això va suposar
el començament de la Guerra de Troia.
Pels romans:
Parlem de l'Eneida de Virgili. Hi ha una diferència
respecte a la versió grega: a la
Ilíada, es deia que Laocoonte també havia estat castigat
per Apol·lo perquè s’havia
casat sense el consentiment dels déus. En canvi,
a l'Eneida es deia que Laocoonte
va ser castigat perquè Atena i Posidó volien entrar
i aquest no els deixava.
Panteó (Roma imperial) estil
Context històric
Cronologia: 118-128 dC o s. II dC
Ens trobem al s. II dC. És l’època de l’Imperi Romà
Davant la necessitat de controlar tot el territori, apareix
concentra tots els poders (tant civil, militar com religiós). Malgrat això, el territori és tan ampli que l’emperador
motiu Roma es divideix en províncies que seran
durant el s. I-II dC. És l’època d’expansió, prosperitat econòmica i desenvolupament cultural. Octavi August -primer emperador romà- promou i aconsegueix la pacificació entre Hispània
Per tant, hi ha pocs enfrontaments bèl·lics i és
Una característica important de l’època imperial és
conquerits dels mateixos trets polítics, econòmics i
el 80 dC i la seva reconstrucció va ser en temps de
Context cultural
Roma va ser una ciutat-estat situada al centre d’Itàlia.
lògica i el pragmatisme d’un poble guerrer. Tenen una gran preocupació per l’expansió colonial i per aquest motiu l’art estarà al servei de la ideologia política i del poder. La societat romana estava jerarquitzada en:
Era una societat amb religió politeista. Hereten la mitologia grega i la llatinitzen. Reben culte als lars, que són les divinitats que
Són fidels a Roma i a l’Emperador -li fan culte, era considerat d’origen diví-.
Estil - Roma imperial
AN. FORM.
Funcionalitat, flexibilitat i rapidesa.
Funció de servei públic.
Simetria.
Colossalisme.
Funció No se sap, no és clara, tot i que com que el seu nom
religiosa. També té una funció política i propagandística,
de l’imperi romà. Significat El seu interior era l’espai d’unió entre home i divinitat.
el que trepitgem, els astres els diferents planetes i
A les capelles hi havia els diferents déus,
les set divinitats. A sobre hi havia la volta
celeste (mitja esfera/cúpula) i el Sol (l’òcul).
A part de ser un Panteó, el propi emperador
Adrià el feia servir com a tribunal públic.
Al llarg dels segles, el temple passarà a ser una
església i durant el Renaixement
s’hi van enterrar diferents artistes, com ara Rafael Sanzio.
Dorífor
Context històric i cultural
Cronologia: s. V aC
Va ser construït en l’època clàssica grega (s. V-IV),
En aquest moment hi ha la victòria dels grecs sobre
apareixen les polis, les noves ciutats-estats de les
A Atenes prevaldran els valors culturals i a Esparta els bèl·lics, creant una forta tensió entre les
A la polis d’Atenes hi ha la plenitud artística i cultural,
CULT A Atenes hi ha la plenitud artística i cultural, anomenada
en: l’home, natura, raó, harmonia i bellesa.
Apareix Protàgores amb la frase de: “l’home és la
mesura de totes les coses”.
Apareix l’ordre jònic i diferents personatges destacats
en els seus camps, com ara: HISTORIADORS
DARMATUGS I FILOSOFIA
AN. FORM.
ESTIL - clàssic grec
-Cànon de proporcionalitat de 7 caps. Busquen el model ideal de bellesa.
-Contrapposto.
-Idealització expressiva (ethos): es transmet a partir de l'intel·lecte. La cara està idealitzada i transmet serenitat.
-Antropocentrisme.
-Moviment contingut.
Composició -Té una composició oberta. -De formes geomètriques, té una línia força sinuosa. -Presenta la proporció de set caps i no hi ha simetria, està trencada pel contrapposto i l’element de suport del darrere. -És una escultura unifacial i massissa. Funció Commemorativa, d’homenatge, d’ex-vot religiós.
Significat És un atleta en estat de repòs just el moment abans de
Ens vol mostrar la perfecció física i l’intel·lecte a través
El rostre ens mostra orgull de guanyador.