El sol ixent comentari
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,92 KB
SOL IXENT
FITXA TÈCNICA:
Autor: Oscar Claude Monet, Cronologia: 1872, Estil: Impressionisme,
Tècnica: Oli, Suport: Tela, Dimensions: 48
Cm x 63 cm, Localització: Museu Marmottant (París)
CONTEXT HISTÒRIC:
Segona meitat del Segle XIX, època marcada pels
Canvis i les innovacions tecnològiques propiciades per la Segona Revolució
Industrial. Això va suposar també tota una sèrie de transformacions en la
Societat. Es canviaren les maneres de pensar, de viure, i es donà menys
Importància a la religió, qüestionant-ne els seus principis. A França encara hi
Ha Napoleó III, que va intentar fer un altre Imperi, però no se’n va sortir i
Va sorgir la III República (1870). En aquest període també es comença la guerra
Entre França i Prússia. Per aquests temps també s’inventa la fotografia. Per
Això en pintura ja no es considera tant important ser realista, perquè ja hi ha
Les fotos per a això, i es comença a donar més importància al color.
ANÀLISI FORMAL:
Paisatge marítim, concretament al Port de l’Havre,
Amb tres barques. Les aigües són tranquil·les mentre s’observa el sol que
Comença a clarejar. Elements plàstics: Pinzellada solta i a taques
De color, pel què hi ha un predomini absolut del color sobre la línia; podem
Dir que el dibuix és absent. Cromàticament hi ha un clar domini dels colors
Freds (blaus, violeta, gris), que creen un contrast amb el taronja del sol i el
Cel (teoria dels complementaris). Els colors no es barregen a la tela sinó que
Estan disposats de manera que la retina de l’espectador ho faci. La llum
En aquest quadre, com en qualsevol altre de caire impressionista, és molt
Important. Mitjançant la pinzellada solta, l’autor mostra un gran interès per
Captar el reflex de la llum del sol sobre l’aigua. La juxtaposició de les dues
Tonalitats complementàries fa que la intensitat de cada una sigui major.
S’abandona el clarobscur. La profunditat s’aconsegueix mitjançant el paisatge
Del fons, el reflex del sol a l’aigua i la situació de les tres barques. Composició: El
Que crida més l’atenció és el sol. Juntament amb el seu reflex, que exerceix
D’eix vertical, divideix el quadre en dues parts no simètriques. Les barques
Formen una diagonal que trenca el ritme horitzontal que predomina al llenç. Al
Fons hi trobem també moltes línies verticals (xemeneies i pals de les veles
Dels vaixells) que estan molt difuminades a causa de la boira. Ritme: Tot
I ser un paisatge calmat, la diagonal de les barques que comentàvem i el
Tractament de l’aigua i els seus reflexos, donen una sensació de moviment al
Quadre. Temps: És la pintura d’un moment puntual (alba) en un lloc
Determinat (el port de Le Havre).
ESTIL
L’impressionisme és un corrent pictòric francès
Que sorgeix a finals del Segle XIX, com a reacció en contra de l’art acadèmic.
Es considera el punt de partida de l’art contemporani. Els pintors
Impressionistes retrataven objectes d’acord a la impressió que la llum produeix
A la vista, i no segons la suposada realitat objectiva. L’impressionisme mostra
Una preponderància dels colors primaris, usats sense cap barreja. Els tons
Foscos, en canvi, no són usuals. Els impressionistes van ser també els primers
En postular els principis del contrast cromàtic, que suposa que cada color és
Relatiu als colors que l’envolten. Llavors, per resumir diem que
L’impressionisme intenta plasmar més que qualsevol altra cosa, la llum i els
Efectes d’aquesta en els paisatges i els moments agradables de la vida, sense
Treure importància d’allò que reflecteix.
INTERPRETACIÓ
Tema: La calma del sol naixent en el
Port de Le Havre. Significat: L’autor no vol ensenyar el port ni
Fer-ne un retrat realista, a ell li interessa mostrar la impressió que li causà
Observar-lo en un moment determinat i des d’un lloc concret. No es preocupà pel
Contingut, sinó per reflectir la naturalesa canviant de la llum. Funció: Decorativa,
Estètica. Sol ixent. Impressió es convertí, llavors, en l’essència de la
Pintura impressionista.
MODELS I INFLUÈNCIES
Delacroix ja havia descobert com augmentar
L’efecte dels colors juxtaposant-ne els seus complementaris en comptes d’usar
El clarobscur tradicional. També els paisatgistes anglesos com Turner i
Constable van influenciar en Monet. Monet va influenciar a tots els
Impressionistes posteriors.
NIT ESTELADA
FITXA TÈCNICA:
Autor: Vincent Van Gogh, Cronologia: 1889, Estil: Postimpressionisme, Tècnica: Oli, Suport: Tela, Dimensions: 73,7 cm x 91,1 cm, Localització: MoMa (Nova York)
CONTEXT HISTÒRIC:
Segona meitat del Segle XIX, època marcada pels
Canvis i les innovacions tecnològiques propiciades per la Segona Revolució
Industrial. Això va suposar també tota una sèrie de transformacions en la
Societat. Es canviaren les maneres de pensar, de viure, i es donà menys importància
A la religió, qüestionant-ne els seus principis. A França encara hi ha Napoleó
III, que va intentar fer un altre Imperi, però no se’n va sortir i va sorgir la
III República (1870). En aquest període també es comença la guerra entre França
I Prússia. Per aquests temps també s’inventa la fotografia. Per això en pintura
Ja no es considera tant important ser realista, perquè ja hi ha les fotos per a
Això, i es comença a donar més importància al color i a la subjectivitat.
ANÀLISI FORMAL:
Paisatge nocturn amb un poble a la part de sota i
Amb dos xiprers en primer terme. Elements plàstics: La línia
De La nit estelada és ondulada en el cel i flamejant en els
Xiprers. El traç adquireix altres ritmes per tot el quadre (circular, en
Tirabuixons...). Només les casetes del poble estan pintades amb l’ús de línies
Rectes. La pinzellada de Van Gogh és molt peculiar i pròpia: densa, llarga i
Sinuosa. En aquest quadre forma espirals de color. La gamma cromàtica es mou
Entre els colors que per Van Gogh representen la nit. El blau és el que omple
Tot el quadre, però hi podem veure espurnes de verds i alguns tocs de groc (les
Estrelles) i taronja. Els colors no són fidels a la realitat perquè Van Gogh el
Que busca és expressar i transmetre les seves impressions personals. Els tocs
Lumínics del quadre, grocs i taronges, els trobem en els astres del cel i a les
Finestres de les cases. Donen força expressiva a l’obra i la doten de calidesa.
Composició: Els xiprers són els eixos vertebradors de la
Composició. Al quedar en primer terme donen profunditat al quadre, que queda
Esglaonat en diferents plans: el poble, les muntanyes, l’horitzó, el cel, i el
Firmament. Les línies verticals que formen els xiprers i el campanar del poble,
Contrasten amb les ondulacions que trobem al cel i els astres. Al mateix temps,
El xiprer més alt serveix per unir el cel i la terra. L’horitzó, al ser baix,
Remarca que la importància del quadre, el tema principal, és al cel. Ritme: Trobem
Un contrast molt marcat entre el cel i la terra: mentre que el primer se’ns
Presenta dinàmic i transmet una agitació un tant inquietant degut als espirals,
L’altre és quiet i calmat degut a l’ús de línies rectes i figures geomètriques
Bàsiques.
ESTIL
Postimpressionisme. Sorgit a França a
L’última dècada del XIX, continua el camí renovador de l’impressionisme tot i
Que refusant les seves limitacions. La majoria d’autors van començar essent
Impressionistes però a mesura que evolucionaven van forjar el seu propi estil
Personal. Tot i que exposaven junts de vegades, no era un moviment en equip. Com
A característiques artístiques, els postimpressionistes rebutgen l’objectiu de
Limitar-se als efectes de llum i color de la natura. Volen anar més enllà però
Tot mantenint els colors purs i brillants, les pinzellades soltes, els temes de
La vida real i l’aplicació compacta de la pintura, a través de la qual volen
Plasmar més emoció i expressió. El postimpressionisme va constituir les bases
De les noves avantguardes de principis del Segle XX.
INTERPRETACIÓ
Significat: El paisatge és
Utilitzat per Van Gogh per tal d’expressar la seva lluita interior. L’artista
No només pinta per expressar la seva pròpia percepció d’un món primordial i
Pur, diferent de la realitat moderna contaminada, sinó també pel seu drama
Religiós. Busca consol. Això es Déu a que a finals del Segle XIX hi ha una
Regressió dels valors religiosos que són discutits pels grans avenços
Científics. Van Gogh havia fracassat en moltes coses, inclús en suïcidar-se, no
Venia cap quadre i a sobre va haver d’acceptar el seu internament en un
Manicomi. Busca en la natura les respostes que la vivència religiosa
Tradicional no li pot donar. Funció: Estètica i terapèutica, ja que
L’autor pintava per treure’s l’angoixa de dins. La pintura expressa el seu
Estat d’ànim.
MODELS I INFLUÈNCIES:
Van Gogh rep influències de Delacroix per la força
Cromàtica, dels impressionistes per la representació de la llum, els colors
Plans sense ombres, i dels gravats japonesos per la línia de contorn de les
Figures. Pels seus aspectes tècnics (utilització simbòlica del color i de la
Forma, pinzellada vigorosa i empastada...) es converteix en un precedent
Del fauvisme (Matisse). Per la transmissió d’emotivitat i expressió
Serà un clar antecedent dels expressionistes.
ELS JUGADORS DE CARTES
FITXA TÈCNICA:
Autor: Paül Cézanne, Cronologia: 1890-1892, Estil: Postimpressionisme, Tècnica: Oli, Suport: Tela, Dimensions: 47,5 cm x 57 cm, Localització: Museu d’Orsay (París)
CONTEXT HISTÒRIC:
Segona meitat del Segle XIX, època marcada pels
Canvis i les innovacions tecnològiques propiciades per la Segona Revolució
Industrial. Això va suposar també tota una sèrie de transformacions en la
Societat. Es canviaren les maneres de pensar, de viure, i es començà a donar
Menys importància a la religió, qüestionant-ne els seus principis. A França
Encara hi ha Napoleó III, que va intentar fer un altre Imperi, però no se’n va
Sortir i sorgí la III República (1870). En aquest període també es comença la
Guerra entre França i Prússia. Per aquests temps també s’inventa la fotografia.
Per això en pintura ja no es considera tant important ser realista, perquè ja hi
Ha les fotos per a això, i es comença a donar més importància al color i a la
Subjectivitat.
ANÀLISI FORMAL
Dos homes asseguts de cares en una taula que
Juguen una partida de cartes. Elements plàstics: A Els jugadors de
Cartes hi trobem un predomini del color per sobre de la línia, característica
Elemental del postimpressionisme. Tot i així, hi ha dibuix, ja que l’autor el considerava
Molt important. La pinzellada és solta, i el quadre està fet a base de taques
Curtes, denses i sobreposades unes sobre les altres. La gamma cromàtica es mou
Entre els colors càlids ataronjats, ocres i marrons. Hi ha un contrast en el
Color de la roba dels personatges, ja que el color de la jaqueta de l’un, és el
Color dels pantalons de l’altre. També trobem una diferència del color en les
Cartes. Mentre que les del jugador de la pipa, aparentment més experimentat,
Són blanques (seguretat), les del jove són més grisoses (lluita difícil, poca
Seguretat). Aquest antagonisme es presenta també en el tipus de barret que
Porten, la postura, i l’enquadrament: L’experimentat, el que sembla que
Guanyarà, porta un barret rodó i sense cap arruga, i està assegut amb
L’espatlla ben recta. L’altre personatge, aparentment més jove i inexpert,
Porta un barret abonyegat i doblegat, i la seva postura no és tan ferma. Les
Ombres les fa progressant les pinzellades dels tons càlids als freds. Composició:
El quadre es divideix en dues parts gairebé simètriques separades per
L’ampolla, que actua com a eix. El costat esquerra queda més gran que el dret,
On es veu que el personatge més jove queda lleugerament tallat. Les mans amb
Les cartes actuen com a punt de fuga i és on es dirigeix la mirada de
L’espectador. Hi ha un predomini de la
Línia vertical (cadires, ampolla, potes de la taula) però queda equilibrat per
L’horitzontalitat de la taula. L’autor concep la pintura com una investigació
Científica: qualsevol forma en l’espai és un cos sòlid amb un esquelet i una
Estructura interna formada a partir de formes geomètriques (cons, cilindres i
Esferes).
ESTIL
Postimpressionisme. Sorgit a França a l’última
Dècada del XIX, continua el camí renovador de l’impressionisme tot i que
Refusant les seves limitacions. La majoria d’autors van començar essent
Impressionistes però a mesura que evolucionaven van forjar el seu propi estil
Personal. Tot i que exposaven junts de vegades, no era un moviment en equip. Com
A característiques artístiques, els postimpressionistes rebutgen l’objectiu de
Limitar-se als efectes de llum i color de la natura. Volen anar més enllà però
Tot mantenint els colors purs i brillants, les pinzellades soltes, els temes de
La vida real i l’aplicació compacta de la pintura, a través de la qual volen
Plasmar més emoció i expressió. El postimpressionisme va constituir les bases
De les noves avantguardes de principis del Segle XX.
INTERPRETACIÓ
Significat: Tot i que el quadre presenta
Una escena costumista (dos homes jugant a cartes), en l’escena hi ha voluntat
De transmetre una lluita generacional, la que mantenien Cézanne amb el seu
Pare, ja que aquest no volia que el seu fill es dediqués a les Belles Arts.
També s’interpreta com una representació de les contradiccions internes del
Propi artista, un “Cézanne vs Cézanne”. Funció: Decorativa. El pintor el
Pintava i després l’intentava vendre. També es pot considerar experimental en
Quant a la reducció dels objectes a figures geomètriques. Es diu que Cézanne volia
Trobar un nou llenguatge artístic.
MODELS I INFLUÈNCIES:
L’autor es va inspirar en obres de Caravaggio,
Poussin i Courbet. Cézanne és considerat un antecessor directe del Cubisme,
Representat per les figures de Braque o Picassó.
EL CRIT
FITXA TÈCNICA:
Autor: Edvard Munch, Cronologia: 1893, Estil: Expressionisme,
Tècnica: Oli i tremp, Suport: Cartró, Dimensions: 91
Cm x 73,5 cm, Localització: Nasjonalgalleriet (Oslo)
CONTEXT HISTÒRIC:
En aquest període van començar a agreujar-se els
Conflictes que acabarien desencadenant en la Primera Guerra Mundial. Hi havia
Rivalitats imperialistes i el moviment obrer comença a guanyar posicions. A
Alemanya el gran desenvolupament industrial de finals del XIX va produir una
Gran deshumanització social. El règim que governava era militarista i
Autoritari. Tot plegat va crear un estat d’ànim tens i angoixant entre les
Classes majoritàries.
ANÀLISI FORMAL:
Una figura en primer pla crida amb un paisatge
Nòrdic de fons. Elements plàstics: El conjunt d’elements plàstics
Es supediten a l’expressivitat de l’obra. El dibuix és aparentment descuidat i
De traços maldestres, però això li serveix a Munch per a alliberar les seves
Pròpies ànsies. La línia que predomina al quadre és la corba, que dóna una
Sensació de dinamisme i neguit, i que exterioritza el malestar del
Protagonista. Hi ha una línia recta, en diagonal, a la barana de la
Passarel·la, la qual evidencia la solitud del personatge i el buit de l’espai
Que l’envolta. En quant al color cal assenyalar que dominen els taronges,
Vermells i grocs del cel, i l’onada de blau fosc que envolta una illa en el
Mar. O sigui que la gamma cromàtica es redueix pràcticament als colors
Primaris. Cal destacar els forts contrastos, sobretot del groc del rostre amb
El del blau fosc del paisatge. Aquest ús de tons agressius i irreals, pintats
Amb una pinzellada ample, reforcen la idea d’angoixa del protagonista. Composició: Podem
Dividir el quadre per la recta que forma la barana, separant els dos ambients.
Aquesta barana s’encarrega de donar profunditat al quadre, tot i la mancança de
Perspectiva, igual ho fan les dos siluetes que es passegen al fons de la
Composició. Els elements de la natura tenen formes sinuoses, ondulades, igual
Que el personatge central. La figura és l’eix central de la pintura, ja que
Totes les línies semblen convergir cap a ella. Ritme: Les línies
Ondulades i sinuoses doten a l’obra d’un dinamisme i moviment angoixants i
Desequilibrats. Contrasten amb les línies rectes del pont.
ESTIL
L’expressionisme sorgeix amb la intenció de
Reflectir, expressar, el descontentament social, l’angoixa i la desesperança
Individual. Por, misèria, desesperació... Tot el que és advers de la vida, i la
Solitud interior, es reflecteix en les obres expressionistes, Les
Característiques d’aquest corrent són que no pinten les coses que els envolten,
Sinó les que els autors senten al seu interior. És per això que les imatges
Solen ser esquemàtiques, reduint la figura humana a elements simples. Els
Colors són forts i violents i hi ha una predilecció pels fons foscos.
INTERPRETACIÓ:
Significat: L’autor busca expressar el seu món individual, ple d’angoixa i
Sofriment. Ell mateix, en unes notes autobiogràfiques descriu les sensacions
Que sentí al passar per aquell paisatge en un vesprejar. La realitat es
Transforma per tal d’exterioritzar els sentiments que l’autor porta a dins. El
Crit reflexa el món interior del pintor i també la soledat de l’ésser humà. Funció: Expressiva
I terapèutica.
MODELS I INFLUÈNCIES:
Rep influència de Gauguin en els contrastos
Cromàtics extrems, també de Van Gogh i Touluse-Lautrec. A la seva vegada, Munch
Va ser una gran influència per als expressionistes alemanys de principis del
Segle XX.