Intervenció Primerenca: Beneficis i Actuacions per al Desenvolupament Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,69 KB

Intervenció Primerenca

Intervenció específica adreçada a nens amb transtorns o problemes de desenvolupament i que es troben en risc de patir-ne, detectar el més aviat possible, per tal de poder implementar les actuacions compensatòries necessàries.

Dirigit

A tota la població infantil que pot estar inclosa dins del paràmetre de necessitats (NEAE).

Beneficis

Facilitar a tots aquests infants els recursos necessaris per millorar el seu desenvolupament i minimitzar l'agreujament de les conseqüències.

Iniciar

Com més aviat millor, la intervenció serà més efectiva dins dels anomenats períodes crítics, que es produeixen especialment en els 3 primers anys, són moments clau perquè es desenvolupin unes destreses, habilitats determinades, cal que rebin una estimulació adequada, és més evident en infants amb diversitat funcional o altres transtorns o dificultats, perquè tenen limitat l'accés als estímuls i les experiències que afavoreixen el desenvolupament, com més aviat detectar-ho millor.

Infants amb Necessitats Educatives Especials (NEE)

Requereixen determinats suports, diversitat funcional, transtorns greus de conducta, TEA.

Infants amb Dificultats Específiques d'Aprenentatge (DEA)

Inclouen les alteracions que es donen en els processos psicològics implicats en l'adquisició i ús d'habilitats lingüístiques, de comprensió, etc.

TDAH

Es tracta d'un síndrome conductual que es caracteritza per la falta d'atenció i impulsivitat.

Infants en Desavantatge per Especials Condicions Personals o d'Història Escolar (ECOPHE)

Generalment per limitacions familiars o socioculturals o per una instrucció inapropiada.

Infants amb Incorporació Tardana al Sistema Educatiu

Immigració.

Infants amb Altres Capacitats Intel·lectuals

Aquest diagnòstic és poc habitual en l'etapa infantil.

Integració Educativa

Estratègia orientada perquè els infants amb necessitats educatives especials s'incorporin a l'educació ordinària amb els suports necessaris.

Inclusió Educativa

Aquella educació en procés que incorpora a tots els nens d'una comunitat perquè aprenguin junts, independentment de les condicions personals.

Adaptacions Curriculars No Significatives

S'adeqüen elements que no modifiquen substancialment la programació del grup classe, es duen a terme amb nens amb certes dificultats d'accés o que requereixen una certa adaptació de l'entorn.

Adaptacions Curriculars Significatives

Exigeixen unes mesures extraordinàries d'atenció a la diversitat i requereixen una modificació substancial de la programació, acostumen a partir d'una reformulació dels objectius.

Síndrome de Down

Presentar imatges, dibuixos i objectes manipulatius, millorar la retenció d'informació, donar pautes d'actuació, estratègies i maneres d'actuar concretes, tècniques instructives i matèries que afavoreixen l'experiència directa, actuar amb flexibilitat.

Inestabilitat Psicomotriu

Marcar rutines, afermar i refermar normes, reforçar l'autoestima, activitats de forma lúdica, crear un ambient de calma, treballar des de la flexibilitat, llibertat de moviments.

Cadira de Rodes

Que puguin transitar lliurement per l'edifici en cadira de rodes i tinguin els lavabos i el mobiliari adaptat, aplicació d'adaptació curricular de l'infant segons les seves necessitats, disposar del suport d'una vetlladora, afavorir la socialització i la participació.

TEA

Actuacions orientades a aconseguir la màxima normalització possible de l'alumnat en la convivència escolar, familiar i social, serà clau la detecció primerenca, objectius adaptats, activitats perfectament estructurades, que siguin molt funcionals i predictibles.

Nivell Afectiu

Dedicació exclusiva, facilitar un contacte afectiu intens a través de la pell.

Nivell Gastrointestinal

Ajudar a madurar el sistema gastrointestinal, es produeixen menys còlics.

Nivell Immunològic

Relacionen els aspectes emocionals amb el sistema immunitari, el massatge reforça el sistema immunitari perquè ajuda a reduir les hormones de l'estrès.

Per al Sistema Nerviós Central

La pell és una font contínua d'informació, afavoreix la capacitat de rebre estímuls, ampliant-ne els límits i incrementa les connexions sinàptiques, afavoreix el desenvolupament de l'atenció.

Per al Sistema Muscular

El massatge té un efecte relaxant i tonificant, afavoreix la comunicació no verbal.

Ajuda a Augmentar de Pes Nadons Prematurs

Segons estudis elaborats en unitats de neonatologia.

Entradas relacionadas: