Protecció a menors en risc

Enviado por airun y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,29 KB

 La separació del nucli familiarCentre de protecció: establiments destinats a l’acolliment residencial de menors dels quals s’assumeixen prèviament la tutela o guarda. Habitualment, hi arriben per tres circumstàncies: *necessitat d’atenció urgent, en situació de greu desprotecció, que reclamen una atenció immediata. *Casos no urgents derivats d’altres instàncies, com a part d’un procés. *Menors estrangers no acompanyats, producte de la immigració, han de ser atesos mentre es determina el seu futur al país. Els centres de protecció de menors disposen d’uns equips tècnics, generalment formats per professionals (psicòlegs, assistent socials i pedagogs)que són els encarregats de valorar els casos, treballar amb la família biològica i prendre les decisions més convenients, és a dir, les solucions que millor s’adapten a la situació i ales necessitats del menor.Tipologia de centres o de programes. Els centres d’acolliment o programes d’atenció immediata: són serveis residencials d’estada limitada destinats a donar resposta a situacions que requereixen l’adopció de mesures urgents de separació immediata del menor dels seu nucli familiar, a causa de la situació d’alt risc en què es troba.La funció d’aquesta resposta transitòria, és dur a terme la valoració i un estudi diagnòstic de la situació i de les necessitats del menor i de la seva família per poder decidir les mesures més adequades. El centre s’ha de responsabilitzar de les funcions parentals bàsiques: *Educació integral. *Satisfacció integral de les necessitats bàsiques: higiene, roba, allotjament, descans i lleure. *Cura de la salut física i mental.  El menor només s’hi està fins que es pren alguna mesura respecte al seu futur, aquestes mesures, per ordre de prioritat, són les següents: *Retorn amb la família biològica. *Acolliment familiar. *Acolliment residencial.Els centres residencials o programes d’atenció residencial: ofereixen un recurs alternatiu a un medi familiar molt deteriorat, i amb greus dificultats per cobrir les necessitats bàsiques. També assumeixen l’exercici de les funcions parentals, amb la finalitat d’ajudar-los a desenvolupar la seva autonomia personal i social. En el cas dels joves de 16 a 18 anys, una altra opció alternativa a l’acolliment residencial són els pisos tutelats.Centres o programes de primer acolliment o acolliment d’urgència: immigració de joves entre 16 i 18 anys, majoritàriament procedents del Magrib, que entren al país clandestinament. Són localitzats per les forces de seguretat, són traslladats a centres de primer acolliment o acolliment d’urgència, on reben atenció immediata. Al centre es valora la seva situació i s’inicia el procediment per obtenir la documentació individual, si escau s’inicien els tràmits perquè tornin amb la seva família, en cas contrari si s’aprova la inserció, s’estudia la proposta més adequada per integrar-los en un centre residencial o en una família. Centres o programes específics d’atenció a la diversitat: són centres o programes d’atenció a menors, les necessitats específiques dels quals exigeixen un tractament diferenciat. Els centres han de tenir les condicions espacials, professionals i instrumentals adequades per un acolliment terapèutic, que pot ser temporal o permanent. Són equipament destinats a menors molt dependents, greument afectats i amb trastorns severs, exigeixen programes específics durant la seva estada en acolliment residencial i fins i tot posteriorment, després de la majoria d’edat. Documents organitzatius d’un centre. El projecte educatiu de centre (PEC): és un document bàsic que reflecteix la identitat del centre i en defineix l’ideari i la finalitat, que assenyala les directrius i els criteris fonamentals de la seva acció social i educativa, i que estableix l’estructura organitzativa i els recursos de què disposa. El projecte educatiu contextualitza el marc d’actuació del centre, la tasca diària s’estructura a partir del projecte. El PEC ha de ser elaborat segons la normativa vigent i ah de comptar amb la participació i les aportacions de tots els membres de l’equip de professionals. Reglament de règim intern (RRI): document que recull les normes generals de funcionament del centre i que estipula les condicions en què ha de tenir lloc la relació entre els residents i els centre. Garanteix el control i l’exigència respecte al compliment de les funcions de cada persona o unitat de la institució. Té les finalitat següents: *Proporcionar un marc de referència per al funcionament del centre. *Agilitar el funcionament del centre i la presa de decisions. *Estimular la participació dels interessats. *Facilitar els processos d’avaluació institucional.La programació anual: document que recull els objectius, els procediment i les tècniques que ordenen les accions que els centre durà a terme durant un any i la temporització d’aquestes accions.La memòria anual: document en el qual es descriuen les actuacions que s`han realitzat en el centre durant l’any immediatament anterior, incloent-hi l’avaluació corresponent. Documents relatius al menorEl protocol d’observació d’ingrés: així que el menor ingressa en el centre, se li aplica el protocol d’ingrés, que recull les primeres observacions: aspecte físic, primeres atencions, comportament inicial, estat emocional, etc. Generalment, se segueix des de les primeres hores fins als dos primers dies.El projecte educatiu individualitzat (PEI): és el document que planifica la intervenció educativa del menor, inclou el conjunt d’estratègies destinades a la seva atenció integral i personalitzada. Per redactar-lo es parteix de tota la informació que es té del menor, el tutor/a és el responsable d’elaborar-lo. Normalment inclouen aspectes referits als àmbits següents:  *Àmbit físic: desenvolupament físic del menor i al seu estat de salut. *Àmbit de la vida quotidiana: hàbits alimentaris, d’higiene, d’ordre i de la son. *Àmbit social: relació del menor amb l’entorn, amb els companys, amb les persones adultes, dificultats de relació, etc. *Àmbit escolar o d’aprenentatge: nivell cognitiu, evolució escolar, dificultats d’aprenentatge, etc. *Àmbit familiar: la relació amb la família; visites, sortides, règim de trucades, etc. El PEI ha de ser un instrument molt flexible, com que la seva funció primordial és l’atenció, ha d’adaptar-se a les necessitats i els programes del menor. Cada centre establirà la freqüència d’avaluació.Fulls de protocol i seguiment: * Full d’observacions individual: s’hi apunten les observacions sobre el menor que es consideren rellevants, el tutor és l’encarregat de recollir-les. *Full de seguiment de visites i trucades: és el registre de la relació del menor amb la família biològica; actituds del menor, actituds dels pares, comentaris d’interès, etc. *Protocol d’observació: aquest document recull les observacions diferenciades per àmbits d’intervenció.Tots aquest documents tenen la finalitat de conèixer el menor de cara a facilitar la posterior presa de decisió sobre el seu futur, i també ajuden a elaborar el PEI. Altres documents: * La llibreta diària d’incidències: s’hi reflecteix la dinàmica general del centre. *L’agenda: s’hi apunten, per exemple, visites mèdiques. Excursions dels menors, etc. *La llibreta de reunions d’equip: és una mena d’acte de les assemblees, una espai de diàleg entre els menors i els educador, però també s’hi registra una avaluació setmanal de cada menor.Informes educatius:   *Informe de seguiment: per avaluar l’evolució del menor en el centre i deixar-ne constància, el tutor elabora un informe de seguiment cada tres mesos. S’hi recull el grau de consecució dels objectius previstos. *Informe final: s’exposa la situació en què hi va arribar i l’evolució que ha tingut. Aquest document també l’elabora el tutor amb la col·laboració dels professionals que han participat en la intervenció amb el menor. El personal del centreCada comunitat autònoma i cada centre tenen una estructura organitzada amb una funcions delimitades. La intervenció amb menors la porta a terme l’equip educatiu.L’equip docent: els educadors són els professionals que treballen en l’atenció directa amb els infants i adolescents i els responsables de la correcta intervenció educativa en la vida diària. Altres professionals: en el centre de protecció de menors hi ha altres professionals que duen a terme les taques pròpies de la seva categoria professional: cuina, neteja, administració, manteniment, etc. És important que siguin conscients del context educatiu en el qual compleixen la seva funció, han de conèixer els principis de funcionament de la institució i actuar en conseqüència.Els voluntaris tenen la consideració de personal col·laborador i la seva actuació ha de ser la que delimita el programa de voluntariat al qual està adscrit; per tant, en cap cas no ha de fer funcions que corresponguin al personal del centre ni ha d’assumir responsabilitats. Intervenció en el centre. Ingrés en el centre i període d’adaptació: qualsevol menor que ingressi en un centre ha de passar pel procés següent:*Revisió mèdica: determinarà el seu estat de salut, es faran les derivacions corresponents als especialistes. *Acolliment: els centres disposen d’un protocol d’acolliment. *Assignació d’un educador o tutor: serà el seu referent, se li ha de buscar una escola o un centre d’estudis perquè pugui normalitzar la seva evolució o, segons l’edat se li proporcionen els recursos necessaris per incorporar-se al món laboral. Cal destacar que, per al menor, ingressar en un centre és molt estressant i traumàtic. L’estada: l’educador tutor ha d’elaborar un PEI, destinat a potenciar el seu desenvolupament. Es fan reunions periòdiques a les quals assisteixen tots els professionals que intervenen en el cas. En aquestes reunions s’exposen els progressos de la família en  relació amb el pla de treball marcat. També es comenta l’evolució del menor, l’adaptació al centre o la integració a l’escola, els seu caràcter, els seus problemes, etc. En definitiva s’avaluen les millors perspectives per al menor, la conveniència d’efectuar més intervencions per ajudar ala família, la necessitat que la família rebi altres serveis de suport. L’alta.    L’informe: el menor rep l’alta del centre quan es donen les circumstàncies següents: *Retorn al nucli familiar. *Derivació a un altre centre. *Acolliment o adopció. *Emancipació. Avaluació i sistemes de qualitat en els centres de menors: Respecte als menors: *La revisió del PEI. *L’informe d’observació. *Les tutories. *Les exploracions psicològiques, pedagògiques, etc. *Les revisions mèdiques.Respecte al compliment d ela normativa: els centre són objecte de les inspeccions de sanitat i higiene, aquets han de tenir un pla d’autoprotecció.L’acolliment familiar.  És una figura jurídica mitjançant la qual famílies i persones es fan càrrec, de manera temporal o permanent, de la criança i l’educació d’infants en situació de desprotecció, amb la finalitat que es desenvolupin en un medi adequat.  Consideracions respecte a l’acolliment familiar: *És una figura jurídica per la qual es cedeix la guarda del menor a la família adoptant durant un període de temps determinat. *No hi ha finalitat adoptiva, sinó la prioritat és el retorn ala família d’origen. *No trenca els vincles amb la família biològica. *Les famílies acollidores reben suport tècnic i supervisió. *No és remunerat, però, en funció de les necessitats de la família i del menor, s’estableixen ajudes econòmiques i compensacions. Modalitats d’acolliment:  Segons al família acollidora: *Acolliment en família extensa. *Acolliment en família aliena.Segons la intenció de l’acolliment: *Acolliment d’urgència. *Acolliment simple. *Acolliment permanent. *Acolliment preadoptiu. *Acolliment de caps de setmana i vacances. * Acolliment de menors amb necessitats específiques. L’adopció: és una institució jurídica d’integració familiar que, per mitjà d’una decisió judicial, crea entre  adoptant i adoptat un vincle de filiació idèntic al dels fills biològics. L’adopció implica l’extinció dels vincles jurídics entre l’adoptat i la família biològica. L’adopció en el sistema espanyol només es permesa en els casos següents: *Els infants han estat abandonats i els pares biològics són desconeguts. *Els pares biològics consenten l’adopció. *Un jutge ha retirat la pàtria potestat als pares biològics. *Per accedir a l’adopció nacional és necessari passar prèviament per l’acolliment preadoptiu.

Entradas relacionadas:

Etiquetas:
Que és un protocol d'observació d'ingres d'un menor full d' observació d'ingrés a un centre de menors centre per a menors amb estada permanent documents organitzatius centre proteccio menors menors tutelats: normativa funcionament intern centre de institució menors amb trastorns desenvolupament centres o institucions de menors en risc biologics El projecte educatiu individual. menors amb risc biologic retorn d'un menor al nucli familiar protocol d'observació d'ingrès protocol seguiment salut centres menors PROGRAMES D'AJUDA I SUPORT A LES FAMILIES AMB MENORS EN SITUACIO DE RISC menors centre acollida tutoria necessitats basiques dels centres de menors menors amb trastorns en el seu desenvolupament temporal o permanent intervenció amb families i atenció en risc social llibreta d'assemblees d'un centre de menors pei ambit familiar exemple situacions de necessitat d’atenció urgent a menors en greu situació de desprotecció i que necessiten una atenció immediata. document d'observacio centre d'acollida menors RECURS D'ATECIÓ ALS MENORS EN RISC L’adopció és una institució de protecció dels menors d’edat pec pis tutelat menors no acompanyats dificultats menors centre acollida intervencio amb families i atencio a menors en risc social. documents organitzatius d,un centre pec ( centre acollida menors) intervencio en centres de proteccio de menors RDONAR SUPORT ALS MENORS DE FAMILIES EN RISCECURS D'ATECIÓ ALS MENORS EN RISC acolliments temporals de menors extrangers remunerats