Interaccions professor-alumne i estils d'ensenyament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Diseño e Ingeniería
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,05 KB
Interaccions professor-alumne
- La interacció P-A, suposa uns comportaments d’ensenyament-aprenentatge.
- Aquests comportaments d’E-A determinaran la consecució dels objectius.
- L’ensenyament és una cadena de decisions.
- I cada acte és el resultat d’una decisió.
- En el procés d’ ensenyament-aprenentatge trobem 3 categories de decisions:
1a PREIMPACTE: inclou decisions que s’han pres amb anterioritat al primer contacte entre el professor i l’alumne/a.
2a IMPACTE: totes aquelles decisions preses durant la execució de les tasques.
3a POSTIMPACTE: inclou les decisions referents a la avaluació de l'execució i feedback.
Característiques dels estils reproductius
1- Reproducció de coneixements i habilitats (conduits pel professor).
2- El contingut és concret.
3- Hi ha un model correcte d’executar la tasca.
4- Requereix de temps per a practicar i aprendre l’adhesió al model.
5- A nivell cognitiu s’implica principalment la MEMÒRIA.
6- El feedback és específic i es refereix a la execució de la tasca i la seva aproximació al model.
7- Les diferències individuals s’accepten només dintre dels límits físics i emotius de l’alumne.
8- El clima de la classe és d’execució del model, de repetició i reducció d’errades.
Característiques dels estils productius
1- Producció de coneixements i habilitats noves per l’alumne i/o el professor.
2- El contingut és variable.
3- S’exigeixen alternatives en disseny i en execució. No hi ha un model únic a seguir.
4- Requereix de temps per al procés cognitiu implicat i per a desenvolupar un clima afectiu i de propostes.
5- Les operacions cognitives implicades són la comparació, el contrast, la classificació, la solució de problemes, la inventiva i d’altres...
6- El descobriment per part de l’alumne es desenvolupa mitjançant processos convergents i divergents, o una combinació dels dos.
7- El feed-back va orientat a la producció d’alternatives.
8- Les diferències individuals en quantitat, proporció i classe de producció són essencials per a mantenir i continuar aquests estils.
9- El clima de la classe és de RECERCA.
ESTIL A: “Comandament Directe”
- Es caracteritza pel total protagonisme del professor en la presa de decisions de les tres fases.
- La funció de l’alumne consisteix en obeir- executar-reproduïr.
S’aconsegueix:
- Resposta immediata a l'estímul
- Uniformitat
- Conformitat
- Execució sincronitzada i precisa
- Rèplica d’un model
- Manteniment de normes estètiques.
- Eficiència del temps útil
- Seguretat
Característiques de l’estil:
1. El contingut és fixe.
2. El contingut s'aprèn per memòria immediata i a base de repeticions.
3. El contingut pot dividir-se en parts.
4. El professor és l’expert, que selecciona els continguts i les tasques.
5. No es tenen en compte les diferències individuals.
6. Quan més ràpida sigui la capacitat de reproducció del moviment, més fàcil serà que l’alumne passi a d’altres continguts.
7. Mitjançant la pràctica continuada, s’aconsegueix optimitzar la uniformitat en la execució del grup.
8. L’alumne experimenta ràpids progressos.
9. El propòsit final consisteix en eliminar les desviacions individuals d’execució respecte el model.
ESTIL B: “Ensenyament basat en tasques”
- Es tracta del primer estil que involucra l’alumne en la presa de decisions.
- El professor presenta la Tasca i l’alumne l’executa en el temps pactat però decideix l’espai, el ritme...
- Apareix el feedback individualitzat.
S’aconsegueix:
- Resposta durant un període de temps.
- Execució lliure d’una tasca fixada amb un model de referent.
- Ús (o no) de fitxa de tasques.
- Autonomia en la decisió de l’espai, ritme...
- Responsabilitat de l’alumne davant la consecució de l’objectiu.
- Experimentació del sentiment d’independència.
- Propicia l’actuació individual.
- Relació més pròxima i individualitzada entre l’alumne i el professor que a l’estil A.
Característiques de l’estil:
1. El professor presenta la tasca (no rep o temps d’ex) i el material, l’alumne/a l’executa durant un període de temps, mentrestant el professor l’observa i ofereix feedback individualitzat.
2. En aquest estil, el professor pren totes les decisions de les fases de preimpacte i postimpacte.
3. A la fase d’impacte, en canvi, és l’alumne qui pren les 9 decisions fonamentals, però executa les tasques presentades pel professor.
CARACTERÍSTIQUES TASQUES:
- La tasca és fixa i s’ha d’executar segons un model específic.
- Pot avaluar-se pels criteris de correcte/incorrecte.
JUSTIFICACIÓ DE LA FITXA DE TASQUES:
- Recorda a l’alumne què fer i com
- Redueix el no explicacions del professor.
- L’alumne aprèn a concentrar-se.
- Registra el progrés de l’alumne.
ESTIL C: “Ensenyament recíproc”
- Aquest estil pretén potenciar les relacions socials entre els alumnes.
- Atén al “principi d’immediatesa del feedback”.
- La classe s’organitza en parelles. I cada alumne té un rol específic: executant/observador.
- L’executant només es comunica amb l’observador.
- L’observador dóna feedback a l’executant i es comunica amb el professor.
- El professor observa als dos alumnes però només es comunica amb l’observador.
S’aconsegueix:
- Tenir repetides oportunitats per a practicar la tasca amb un observador personal.
- Obtenir feedback immediat.
- Fomentar la comunicació amb el company.
- Desenvolupar la capacitat de crítica, de correcció i anàlisi.
- Provocar que la “tasca” sigui el tema protagonista en les converses.
- Desenvolupar habilitats de visualització i comprensió a l’executar una tasca.
- Ús (o no) de la fitxa de criteris.
Característiques de l’estil:
1. El professor pren totes les decisions a la fase de preimpacte.
2. ”L’executant” decideix les 9 decisions de la fase d’impacte.
3. ”L’observador” assumeix la presa de decisions a la fase de postimpacte.
ROL DE L’OBSERVADOR:
- Rep els criteris d’execució correctes (fitxa criteris)
- Observa l’executant
- Compara amb els criteris.
- Decideix si l’execució és correcte o no.
- Comunica els resultats a l’executant.
- Inicia la comunicació amb el professor.
JUSTIFICACIÓ DE LA FITXA DE CRITERIS:
- Descriu la tasca.
- Proporciona aspectes a vigilar durant l’execució.
- Mostra una Imatge. (opcional)
- Inclou mostres de comportament verbal a utilitzar.
- Recorda el rol de l’observador.