Inclusió Educativa: Conceptes, Principis i Pràctiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB
Conceptes Clau en Educació Inclusiva
Dèficit, Discapacitat i Minusvalidesa
- Dèficit / Deficiència: Pèrdua o anormalitat d'una funció psicològica, fisiològica o anatòmica (orgànic).
- Discapacitat: Restricció o absència de la capacitat de realitzar una activitat dins del marge que es considera normal per a un ésser humà (personal).
- Minusvalidesa: Situació desavantatjosa per a un individu determinat, que el limita o li impedeix portar un rol normal (social).
Necessitats Educatives Especials (NEE)
- Necessitat educativa: La distància entre les capacitats de les persones i les demandes socials que aquestes han de satisfer.
- Necessitats educatives especials: Les d'aquelles persones per a les quals són insuficients o inadequades aquells mitjans que sí que cobreixen les necessitats de la majoria de persones.
Inclusió: Un Dret Fonamental
L'educació inclusiva tracta d'acollir a tothom, comprometent-se a fer qualsevol cosa que sigui necessària per proporcionar a cada estudiant de la comunitat el dret inalienable de pertànyer a un grup, de no ser exclòs. L'escola que preveu la diversitat com a element que potencia capacitats, és l'ensenyament el que s'ha d'adequar als alumnes de tal manera que els permeti progressar d'acord amb les seves capacitats i amb ajustament a les seves necessitats.
Principis d'Inclusió
- Normalització
- Sectorització
- Individualització
Integració vs. Inclusió
- Integració: Acomodar els alumnes considerats especials dins d'un sistema escolar considerat un tant intacte. Aspecte més tècnic, que implica estratègies perquè certes persones encaixin en l'ordinari.
- Inclusió: Reestructurar les escoles en resposta a les necessitats dels alumnes. Parteix de l'existència d'un conjunt format per varies parts de les quals totes formen igualment part del conjunt.
Objectius de la Inclusió
- Superar: Les mesures afegides per a adaptar l'alumnat amb necessitats especials a la forma habitual de l'escola.
- Aconseguir: La transformació del plantejament global de l'escola per a donar resposta a les necessitats de tots i totes. La inclusió implica canvi. És un procés sense fi per a millorar l'aprenentatge i la participació de tot l'alumnat.
Raons per Defensar la Inclusió
- Drets humans
- Educació de qualitat
- Millora el sentit social
Escola Tradicional vs. Escola Inclusiva
- Escola tradicional (enfocament individual): Causes de les dificultats d'aprenentatge com a intrínseques de l'infant. La reducció de les oportunitats d'aprenentatge, i de les expectatives cap als alumnes.
- Escola inclusiva (perspectiva interactiva): L'alumne, programa educatiu, altres elements del context d'aprenentatge. Ventall de possibilitats d'acció educativa. Factors sobre el professorat que afavoreixen l'aprenentatge de tots i totes.
L'Evolució de l'Educació Especial
- 1a fase: Educació especial com a sistema paral·lel.
- 2a fase: L'educació especial dins el sistema escolar.
Els Plans Individualitzats (PI)
El PI és una eina per a la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes.
Quan s'elabora un PI?
Quan es consideri que, per al seu progrés, NO són suficients les adaptacions incorporades en la programació ordinària i les mesures de reforç o ampliació previstes.
Què és un PI?
- El conjunt d'actuacions, mesures i suports.
- Un pla escrit que descriu el pla d'estudis i/o suports que requereix un alumne.
- Un registre de les adaptacions personalitzades.
- Un document de treball que resumeix els objectius d'aprenentatge.
- Un document de treball en el qual es determinen objectius diferents i complementaris.
- Una eina per a rendir comptes sobre l'assoliment dels objectius modificats i/o diferents.
Per a què serveix un PI?
- Prioritats educatives, les adaptacions i modificacions.
- Coneixements i habilitats.
- Adaptació de les activitats d'aula.
- Criteris d'avaluació.
- Suports i adaptacions, moments i contextos, els emplaçaments.
Què conté un PI?
- Prioritats: competències bàsiques i/o habilitats adaptatives.
- Les adaptacions i prioritats: àrees/matèries:
- Adaptacions que afecten els objectius.
- Adaptacions metodològiques que no afecten els objectius (no imprescindible l'elaboració).
- El conjunt de suports i l'horari amb els professionals i emplaçaments.
Qui intervé en un PI?
- Direcció del centre: Elaboració i execució del PI.
- Comissió d'atenció a la diversitat (CAD): Organització de mesures del centre, coordinació i assessorament al tutor i altres mestres.
- Mestre tutor - Mestre USEE: Elaboració, execució, seguiment, avaluació i coordinació.
- EAP: Dictamen o informe, assessorament, coordinació de centres i serveis.
Classificacions, Diagnòstic i Conducta Anormal
Conducta
Comportament, accions i reaccions del subjecte davant del medi. És el resultat final de l'activitat mental: única part observable del procés.
Psicopatologia
Es basa en la conducta ANORMAL o alteracions conductuals del nen/a.
Anormalitat
- El nen/a pateix.
- No s'adapta al seu entorn.
- Requereix ajuda de tercers.
- Fa coses inadequades, que no toquen.
- L'entorn es veu alterat per la seva conducta.
- No evoluciona de la manera esperada.
Factors que influeixen en el Nivell de Desenvolupament
- Gravetat d'un trastorn.
- Precocitat de la detecció.
Abans de qualificar una conducta com a "ANORMAL" cal qüestionar
- Criteris evolutius: El desenvolupament és el normal per a cada etapa i descartar les conductes problemàtiques pròpies de cada edat.
- Criteris situacionals: Context on es dóna la conducta (casa, escola...), pares.
- Conèixer la prevalença dels trastorns per edat i sexe.
- L'evolució de la conducta i les seves conseqüències en el desenvolupament a llarg termini.
Valoració d'una Conducta Inadaptada (Model Cognitiu-Conductual)
- Característiques dels símptomes.
- Inadequació a la situació.
- Alteració entre medi i propi nen/a.
- Interferència en el desenvolupament i evolució.
- Interferència en la vida diària.