Impressionisme i Pavelló Alemany: Anàlisi Comparativa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,52 KB

Sol Ixent de Claude Monet: Anàlisi

Context Històric i Artístic

Sol Ixent (Impression, soleil levant) de Claude Monet és una obra clau de l'impressionisme. Es va presentar a la primera exposició impressionista el 1874 al Museu Marmottant de París. Monet la va titular inicialment Impressió, però el crític d'art Louis Leroy, inspirant-se en el títol, va anomenar irònicament el grup "impressionistes", donant nom al moviment.

Anàlisi Formal

Descripció: Paisatge marítim del Port de Le Havre amb tres barques en aigües tranquil·les durant la sortida del sol.

  • Suport: Tela.
  • Tècnica: Oli.

Color: Predomini del color sobre la línia. Absència de dibuix, amb pinzellades soltes i taques de color. Colors freds (blaus, violetes, grisos) contrasten amb el taronja del sol i el seu reflex. Ús de colors complementaris (blau i taronja) per intensificar la lluminositat.

Pinzellada: Solta, brillant i dinàmica.

Llum: Captació de la llum i l'atmosfera, especialment el reflex del sol sobre l'aigua. La juxtaposició de tonalitats complementàries elimina la necessitat del clarobscur.

Profunditat: Aconseguida mitjançant el paisatge del fons, la disposició de les barques i el reflex del sol.

Composició: El sol com a punt de fuga, dividint el quadre en dues meitats asimètriques. Les barques formen una diagonal. Línies horitzontals i verticals al fons (pals de vaixells i xemeneies) difuminades per la boira.

Figura humana: Esquemàtica.

Estil i Significat

Estil: Impressionisme.

Característiques:

  • Pintura a l'aire lliure.
  • Pinzellada solta i taques de color.
  • Importància de la llum.
  • Aparença successiva (variacions del mateix tema).
  • Desaparició del dibuix.
  • Coloració de les ombres.

Tema: La sortida del sol al port de Le Havre, amb èmfasi en la llum i el seu reflex.

Funció: Estètica, amb l'objectiu de vendre l'obra i crear un nou llenguatge pictòric.

Influències: Paisatgistes romàntics anglesos i Manet. Influència en impressionistes posteriors, postimpressionistes i avantguardes.

Altres impressionistes: Renoir, Degas.

Pavelló Alemany de Mies van der Rohe: Anàlisi

Context

El Pavelló Alemany, dissenyat per Mies van der Rohe, es troba als jardins de Montjuïc, a Barcelona. Va ser construït per a l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929.

Anàlisi Formal

Materials: Marbre, travertí, ònix daurat, vidre, acer i marbre de colors.

Sistema constructiu: Materials industrials.

Elements de suport: Vuit pilars d'acer i murs sense funció de suport.

Elements suportats: Coberta plana i horitzontal que sobresurt, formant un sota cobert.

Espai exterior: Predomini de la línia horitzontal. S'alça sobre un petit pòdium. L'accés principal no és directe; es fa a través d'un recorregut que passa per un estany. Hi ha un estany més gran davant i un altre de més petit darrere, on es troba l'escultura de bronze Demà de Georg Kolbe. Destaca l'horitzontalitat.

Entradas relacionadas: