Hizkuntzen Sailkapena eta Hizkuntza-Aldaketarako Ereduak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 2,13 KB
Lyle Campbell-en Historical Linguistics (2013) liburuaren 8. kapituluak hizkuntzen sailkapena eta hizkuntza-aldaketarako ereduak ditu ardatz. Kapitulu honetan, hizkuntzak, partekatutako ezaugarrietan eta jatorri komun baten ebidentzian oinarritutako familietan nola biltzen diren aztertzen da. Campbellek proto-hizkuntzen berreraiketa eta jatorri komuna adierazten duten korrespondentzia fonetiko erregularrak bezalako metodoak aztertzen ditu.
Hizkuntzen sailkapena:
- Comparative Method: Hizkuntzen arteko erlazio genetikoak identifikatzeko erabiltzen da, fonemak eta morfemak sistematikoki alderatuz.
- Adibideak: Campbell-ek metodoa ilustratzen du hizkuntza indoeuroparren, finno-umgriken, polinesien eta hizkuntza indigena amerikarren adibideekin, batez ere maien adibideekin.
Hizkuntza-aldaketarako ereduak:
- Zuhaitz genealogikoa: zuhaitz itxurako proto-hizkuntza baten ondorengo hizkuntzak irudikatzen ditu.
- Uhinen eredua: Hizkuntza aldaketak hizkuntza eta euskalki ezberdinetan eragina duten uhinetan nola hedatzen diren erakusten du.
Barne-berreraiketa:
- Metodoa: Hizkuntza baten barruko irregulartasunak aztertzen dira aurreko formak ondorioztatzeko.
- Adibideak: Campbell-ek ablaut bezalako kasuak eskaintzen ditu protoindoeuroparrean.
Dialektologia eta Harreman Genetiko Urrunak:
- Dialektologia: Hizkuntza baten barruko bariazioen azterketa.
- Urrutiko harremanak: Nostratika bezalako teoriei buruzko eztabaida, hizkuntzen superfamiliak aurkezten dituztenak.
Filologia eta Proto-Kulturak:
- Filologia: Testu zaharren analisia, hizkuntza- eta kultura-aldaketak ulertzeko.
- Proto-Kulturak: Hizkuntzalaritzaren erabilera antzinako herrien alderdi kulturalak berreraikitzeko, Urheimatsen kokapena barne.
Kapituluak metodologia zorrotz baten garrantzia nabarmentzen du, bai eta hizkuntza-aniztasun zabal baten erabilera ere, sailkapenaren eta hizkuntza-aldaketaren printzipioak ilustratzeko, eta, horrela, prozesu horien ulermen sakon eta zehatza lortzeko.