Història del còmic i del cartellisme: influències i evolució
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,15 KB
CÔMIC:
Primeres tires còmiques, publicades en dominicals nord-americans, com a The Yellow kid, on n'és protagonista un nen de Hogan's Alley, que duu un vestit groc amb textos que posava el seu autor Outcault. A banda de considerar-se el primer còmic com a tal, també és el primera pàgina de la historieta a color. L’èxit de la tira és un veritable fenomen de masses (fins a arribar a ocasionar una lluita per publicar-la entre dos dels diaris més importants nord-americans) i fa néixer un gènere: la de les sèries amb infants (kid strips).
Aquestes primeres experiències, amb molt pocs anys, fixen els recursos i trets característics del llenguatge del còmic: des de la bafarada fins a la onomatopeia, passant per l’ordre de lectura del text i les possibilitats expressives de la vinyeta.
Inicis segle XX
Exemples de kids strips: The Katzerjammer Kids, on Hans i Fritz, protagonitzen una sèrie amb dos germans trapelles inspirats en les aventures de Max und Moritz d'origen alemany que ja hem citat.
També és molt important Little Nemo in Slumberland, de Winsor McCay, on el protagonista viu aventures en somnis, que acaben quan el nen es desperta.
CARTELLISME:
El cartell és una tècnica de difusió de la informació que permet arribar a gran quantitat de públic, sense necessitat d'invertir grans recursos. Les seves possibilitats comunicatives depenen en gran mesura de la seva qualitat tècnica i estètica i de la seva adequada ubicació.
Amb el descobriment de tècniques de reproducció de la imatge com la xilografia i posteriorment la litografia i la impremta el cartell adquirirà una enorme rellevància.
L'evolució de les arts gràfiques permetrà que el cartell aconsegueixi excel·lents cotes artístiques, sent objecte d'interès d'artistes de renom que van des Toulouse Lautrec a Gaudí mateix.
PRECEDENTS DEL CARTELL MODERN
El 1477 William Caxton edita, a Anglaterra, el primer cartell publicitari, explicant les excel·lències d'unes aigües termals. El 1482 es realitza el primer cartell il·lustrat a França. És obra de l'artista Jean du Pré i s'imprimeix en els tallers del carrer Saint Jacques de París. A Alemanya es realitza en 1518 el que es considera el primer cartell artístic de la història que anuncia un joc de loteria i que ha estat dissenyat pel pintor Albrecht Altdorfer, deixeble d'Albert Dürer. Fins al 1763 no apareix el que es considera el cartell més antic conegut a Espanya; és a Sevilla i anuncia un espectacle de braus.
SEGLE XIX: quan comença tot
La propaganda comercial de finals del s. XIX va néixer com a conseqüència de dos factors:
1) innovacions tècniques en l’art de la impressió. Les tècniques d’impressió evolucionaren fins a poder garantir la producció massiva de cartells publicitaris en poc temps. La publicitat neix com a mitjà de comunicació de masses.
2) El naixement de la societat de consum. Per una altra banda, l’emergent burgesia tenia cada vegada més accés al consum de productes, molt d’ells de luxe, com ara xocolata, perfums, viatges i fins i tot espectacles: concerts, balls, etc. Era necessari informar els consumidors de les excel·lències del seu producte envers la competència. Importància del creixement de les ciutats: un cartell gros a una ciutat pot transmetre un missatge a molta gent.
JULES CHERET
El litògraf i pintor francès Jules Chéret (1836-1932) va ser pioner en la introducció del cartell publicitari modern. Molts historiadors fan referència a Cheret com ‘El pare del cartell publicitari modern’ o ‘El profeta del cartell’.
Va néixer a París en una família d’artesans. Als tretze anys, va començar d’aprenent de litògraf. El seu interès per la pintura el va dur a fer un curs d’art a l’”École Nationale de Dessin”. Com la majoria d’artistes novells, Chéret va estudiar tècniques de diversos artistes, antics i moderns, tot visitant els museus de París.
Encara que algunes de les seves pintures li van donar cert estatus artístic, es va guanyar la vida gràcies a la feina com a cartellista publicitari per la qual ha estat recordat. Va fer evolucionar la tècnica de la litografia, aspecte molt important, com hem vist, per a la implementació del cartellisme. Influenciat per les frívoles escenes representades en les obres de Jean-Honoré Fragonard i altres artistes rococós com Antoine Watteau, Chéret va crear cartells per cabarets i teatres com Eldorado, el Paris Olympia, el Folies Bergère, el Teatre de l’Òpera, el Alcazar d’Ete i el Moulin Rouge. Causa un gran impacte en qui en aquella època cultivava l’estil d’ART NOUVEAU
ART NOUVEAU
Sorgeix a finals del segle XIX i es projecta fins a les primeres dècades del segle XX. El nom, que prové de la Maison de l’Art Nouveau inaugurada el 1895, fa referència a la intenció de crear un art nou, portant a terme un trencament amb els estils dominants de l’època. Es tracta de crear una estètica nova, en la que predominen la inspiració en la natura i s’incorporen novetats derivades de la revolució industrial. L’Art Nouveau semblava haver estat creat per al cartell.