Haur Hezkuntzako Adimen Logiko-Matematikoa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,27 KB
Hizkuntza Logiko-Matematikoa
Haurraren Adimen Logiko-Matematikoaren Egitura
Adimenaren egitura hizkuntza logiko-matematikoaren bidez:
- Pertsonak inkontzienteki egiten ditugun ekintzak dira.
- Bizitza osoan zehar egiten diren ekintzak garrantzitsuak dira etorkizunerako.
- Buruaren egituraketa eskuratzea da helburua.
Kontzeptu Matematikoak
- Objektuari funtzio/ezaugarriak jartzen dizkio.
- Ondoren, orokortu ezaugarri bereko objektuetara.
- Azkenik, ideia barneratu (abstrakzioa), ez du begi bistan izan behar existitzen dela jakiteko.
- Abstrakzioaren ondoren kontzeptura heltzen da.
- Adin honetan 2 prozesuren bitartez:
- Abstrakzio sinplea: objektuen ezaugarrien abstrakzioa eta diskriminazioa.
- Abstrakzio erreflexiboa: ikusten ez dena abstraitzen da.
Prozesu Logiko-Matematikoak Errazteko Mekanismoak (Nola Jolasten)
- Manipulazioa
- Objektua hartu, eskuekin ukitu, ahora eraman…
- Ingurukoa ezagutzeko ezinbestekoa.
- Beharrezkoa desberdintzea:
Ezagutza fisikoa: behatu daitekeena
Ezagutza logiko-matematikoa: objektuen arteko erlazioa.
- Ariketa ludikoen bidez, umeak manipulazioa erabiltzen du:
- Jolas esploratzailea: Informazio sentsoriala
- Jolas esperimentala: harremanak sortu
- Zehaztasun jolasa: esku trebetasuna
- Sormen eta eraikuntza jolasa: ezaugarriak ezagutu eta ikertu
Sailkapena
- Inguruko errealitatea era jarrai batean antolatzea ahalbidetzen dion tresna intelektuala da.
- Objektuak berdintasun, desberdintasun eta ezagueren arabera ordenatuko ditu.
Errepresentazioa
Esanahi eta adierazlearen artean, desberdintasuna eta koordinazioa bilatzea da.
Imitazioa
- Portaera motoreetatik kontzeptu sinbolikoetara.
Era bi:
- Berehalakoa eta momentukoa.
- Aurrez ikasitakoa: laguntzarik gabe.
Kontzeptu Logiko-Matematikoetara Hurbilketa HHn (Kontzeptuak Zer)
- Heziketa sentsoriala garrantzitsua.
- Kontzeptu logiko-matematikoak:
- Nolakotasuna:
- Objektuen ezaugarriak.
- Zentzumenen bidez manipulatu eta esperimentatu.
- Haurra hazi ahala objektuak identifikatu, definitu eta ezagutzeko gai. Eguneroko bizitzako objektuak eskaini.
- Nolakotasuna jolas ezberdin hauen bidez landu daiteke:
Altxorraren otzara (6-12 h.)
Jolas heuristikoa (1-2 urte, oinez hasten denean)
Txokoetan antolaturiko ekintzak (2 urtetik aurrera)
- Kantitatea:
- Nolakotasuna barneratu ondoren.
- Kantitateari dagozkion kontzeptuak zeharka lantzen dira, behaketa eta manipulazioa landu bitartean:
Ispiluaren aurrean, zenbat begi dituen galdetuz…
Gelan materiala banatzerakoan...
- Ekintza hauen bitartez: asko-gutxi;
pixka bat; bat, bi, hiru,... lantzen dira.
- Zenbakia:
- Lehendabizi kantitatea izendatzen du, zehaztu gabe.
- Sailkapenak bultzatzea komeni da, era guztietara (ea zbk. agertzen den irizpide gisa)
- Zenbaki kontzeptua barneratzen lagundu haurrari:
- erabilerari balioa eman, nahizta zbk ez egon barneraturik
- soka-saltoko kantak: “Aita, ama, zenbat urtekin…” “Multzotako jolasa, sartu dadila Maddi… ”
Neurria
Aurrekoaren ondoren
- Oinarrizko ezagutzak:
- Luzera: Luzea-laburra, zabala-eztua
- Azalera: Borobila-laukia
- Bolumena: handia, ertaina, txikia
- Pisua: astuna-arina
Espazioa
- Harreman zuzena gorputz-eskemarekin. Dimentsio erreferenteak:
Goian, behean
Aurrean, atzean
Eskuman, ezkerrean
- Espazioaren araketa gorputzaren mugimenduekin hasten da, gero mentalki eraikiz.
- Antolaketa landu (materialak erraztu).
- Jaioberria "manta txokoan" materialez inguraturik.
- Hazten doan heinean espazioa egokitu.