Hàbits en Infants: Guia per a Educadors
Enviado por noelia y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,36 KB
Què és l'habilitat?
L'habilitat és la destresa d'execució. Es refereix a capacitats o possibilitats físiques, motrius i cognitives per dur a terme una certa acció amb tant d'èxit com sigui possible, d'acord amb les normes i valors culturals. És la capacitat de resoldre una situació determinada de la millor manera i en el menor temps possible.
Hàbit
Es considera que hi ha un hàbit quan l'individu fa una conducta apresa prèviament en el moment oportú, de manera adequada i sense necessitat de ser controlat.
L'hàbit és una automatització relativa d'una acció, conducta o pendent d'una habilitat. Els hàbits són constants i flexibles alhora. Són constants en el sentit que permeten elaborar un marc d'actuació i relació amb els altres, i són flexibles perquè es poden adaptar a les diferents situacions.
Diferència entre habilitat i hàbit
La diferència està en què l'habilitat suposa parlar de la qualitat d'execució, és a dir, realitzar una acció tan bé com sigui possible, mentre que l'hàbit es refereix a la selecció i l'aplicació encertada d'una habilitat.
Rutina
La rutina és l'automatització dels hàbits. L'adquisició dels hàbits és possible després d'un procés repetitiu i rutinari de cada acció. D'aquesta manera, els hàbits s'executen sempre de la mateixa manera i davant d'unes situacions similars, per la qual cosa, al cap del temps, poden arribar a fer-se sense pensar (automàticament). Per aconseguir l'hàbit s'ha d'establir clarament el moment, l'ocasió, els recursos i el lloc.
L'autonomia
L'autonomia és l'objectiu final de l'adquisició d'hàbits. Significa no necessitar ajuda o suport dels altres.
Adquisició d'hàbits
Els hàbits s'han d'adquirir i consolidar. Per poder-los adquirir necessitem unes capacitats bàsiques i un grau mínim de desenvolupament. Hi ha dos tipus d'habilitats: execució i planificació.
Espai i instruments
És important saber les capacitats que han de tenir els infants i saber si es necessita espai i instruments per facilitar l'adquisició.
Existència de capacitats bàsiques:
- Habilitat d'execució: Són les capacitats relacionades amb la motricitat. Tenir una certa força i aprehensió motriu a les extremitats superiors i inferiors, i un cert nivell de desenvolupament de les coordinacions manual i oculomanual. La pràctica d'alguns hàbits enfortirà aquestes habilitats.
- Habilitat de planificació: Habilitats de tipus cognitiu. Fa referència a la comprensió i al reconeixement de les accions que comporta cada hàbit. La seqüència d'aquestes accions dóna sentit a l'ordre, al moment i al lloc on es porta a terme.
Espais i instruments
Han de ser adequats i útils, de fàcil accés i ús.
- Alimentació: A l'hora dels àpats l'ambient ha de ser còmode i agradable, sense presses ni ansietat. Els espais molt grans no són adequats, ja que són impersonals i sorollosos. Els àpats són un moment de sensacions i descobertes.
- Descans i repòs: Aules petites, zones tranquil·les i protegides per realitzar activitats de poc moviment. Han d'estar dotades de matalassos i bressols per als lactants. Convé que estiguin lluny de la zona de joc, amb facilitat per enfosquir i ventilar.
- Higiene: Necessiten lavabos a la seva alçada: vàter a 60 cm i el lavabo a 40 cm. Lloc visible i accessible. Alguns utensilis han de ser personals.
Relació afectiva
Els hàbits són adquirits per imitació i jugant. Les persones adultes han de garantir un afecte, això facilitarà la comunicació. Un altre aspecte és l'autoritat, que és la relació de plantejar unes normes i unes exigències raonables.
Quotidianeïtat
Realitzar el procés dins de l'entorn natural on es desenvolupa l'individu fa que el procés sigui més fàcil i eficaç. Es reparteixen uns ritus i activitats que creen seguretat amb les relacions i l'entorn.
Programació de l'adquisició d'hàbits
Pel que fa a la programació, abans d'iniciar l'aprenentatge de cadascun d'ells hem de tenir en compte:
- Què suposa aquest aprenentatge.
- En quines accions es descompon.
- Quin és l'ordre d'execució que assegura un èxit més gran.
- Quant de temps es requereix per a l'execució completa.
- Quantes vegades s'ha de dur a terme al dia.
- Quin instrument o recursos cal utilitzar.
S'han de marcar uns objectius i avaluar el nivell de creixement i desenvolupament.
Continguts
- Primer cicle: L'educadora estableix el temps i el moment que es dedicarà a satisfer les necessitats.
- Segon cicle: Es comparteix l'adquisició d'hàbits amb l'aprenentatge de contingut escolar.
Fases de l'aprenentatge
- Preparació: Anàlisi de tots els aspectes que tenen a veure amb aquest, i els instruments que necessitem per a l'adquisició.
- Aprenentatge: Provocar la reacció d'imitació. És important motivar-lo. Activitats curtes però repetitives.
- Automatització: Acceptació de la normativa. En aquesta fase s'han de posar normes, valorar l'execució, exigir autonomia i analitzar dificultats.
- Consolidació: Evitar reforços externs i sobreprotecció. Dura més d'un curs escolar.
Temporalització
És necessari establir un horari diari, setmanal i mensual, tenint en compte:
- Alternar períodes de vigília amb períodes de son i períodes d'activitats amb períodes de descans.
- Alternar activitats d'hàbits amb activitats de jocs i treball lúdic.
- No planificar de manera aïllada, formant part d'objectius.
- Realitzar cada dia de manera estable i pautada.
- Compartir el temps dedicat al treball.
- Respectar el temps de cada persona.
- Són activitats que permeten satisfer necessitats bàsiques.
Avaluació
S'ha d'avaluar i reajustar constantment. S'utilitza la pauta d'observació de manera individualitzada o en grup. Si s'observa que un nen presenta més dificultats que la resta, es pot passar a una pauta individualitzada.
Hàbit de l'alimentació
Per treballar l'alimentació és recomanable: no voler acabar abans, realitzar petits rituals, procurar prendre amb calma el moment dels àpats (cadascú té el seu ritme). És important avaluar quina és la situació madurativa i de creixement en què es troba l'infant. Durant aquest procés hi ha canvis molt importants:
- Canvis d'aliments: Passa d'alimentació líquida a ingestió de purés, triturats i aliments sòlids.
- Canvi de lloc: Assegut sobre la falda, a la trona i a la taula.
- Canvi en la manera: Primer rep el menjar, després de manera autònoma.
Hàbit del descans
Activitat i necessitat relacionada amb el benestar i la salut. A menys edat, més necessitat de descansar. Descansar suposa dues coses: dormir i despertar-se. Dormir és el que provoca més problemes, implica aprendre a relaxar-se i tranquil·litzar-se sense la persona adulta. L'educadora ha d'ajudar els infants a dormir sense xumet, sols.
Problemes i aspectes importants
- Horari: Mirar d'ajustar als 3 mesos l'horari dels àpats i dels moments de descans al ritme biològic del nadó.
- Activitats: Realitzar unes rutines relacionades amb el moment d'anar a dormir, mirant de repetir-les cada dia.
- Condicions: Que facilitin el son (llum, so, temperatura, ambientació (objectes de transmissió)).
Hores de son recomanables:
- Nounat: 16 hores al dia.
- Més de 3 mesos: 4 hores de dia i 8 hores de descans a la nit.
- 1 any: 10-12 hores a la nit seguides i 2 hores de migdiada.
- Més de 3 a 4 anys: Adaptació a l'adult, però 10-12 hores a la nit.
Hàbit de la higiene
Les activitats d'higiene i vestit són activitats beneficioses i de gaudir. Estan relacionades amb l'adquisició d'autonomia per part de l'infant.
Higiene corporal
Pretén que l'infant:
- Entengui la necessitat de tenir cura del cos.
- Assimili accions i seqüències dels hàbits higiènics.
- Entengui que una bona higiene pot tenir repercussió en la imatge personal que tinguin els altres.
- Que sàpiga cada quant és important realitzar-la.
- Generi activitats negatives i positives respecte a la cura personal i higiènica.
Control d'esfínters
Aprendre el funcionament del cos i reconèixer les seves necessitats i com satisfer-les. Comprendre el lloc d'evacuació (lloc, moment, higiene...). Pot ser diürn (femta 12-24 mesos, orina 18-30 mesos) o nocturn (femta 12 mesos, orina 24-48 mesos).
Hàbits de la roba
Es distingeix en 3 blocs:
- Accions de vestir-se i despullar-se (grau d'autonomia).
- Aspecte general després de vestir-se (la neteja i la tria de la roba).
- Cura de la roba: neteja, ordre, resolució de problemes.