Habilitats Socials: Claus per a una Comunicació Eficaç
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB
Habilitats Socials
Les habilitats socials són un conjunt de destreses i aptituds que disposem per relacionar-nos amb els altres.
Com s'adquireixen les habilitats socials?
- Component genètic: S'adquireix de la família (més o menys extrovertit, tímid).
- Component d'aprenentatge: Per socialització, models, experiències viscudes, tracte de petits. Es pot entrenar i aprendre.
Influència del comportament personal
Pensament (què penso, imagino), emocions (què sento, com em sento), acció (què faig, què dic), el meu jo (com sóc, personalitat).
Components de les habilitats socials
- Conductuals
- Emocionals
- Cognitius
- Personalitat
Component conductual
Conducta: Manera particular de comportar-se, actuar o donar resposta a una situació determinada. Prové de factors interns i externs.
Comunicació
Feedback: Comunicació en dues direccions. Comunicació verbal: Paraules. Comunicació no verbal: Parallenguatge, cinèsica, proxèmica, aparença personal.
Component fisiològic
Activitat inconscient quan notem falta d'habilitats socials (tremolors, suor, etc.).
Component emocional
Emocions: Respostes involuntàries a estímuls externs i interns.
- Externs: Provenen de l'ambient exterior (por, alegria, ira).
- Interns: Àmbit cognitiu (imaginar una situació agradable o desagradable).
Intel·ligència emocional
Capacitat de reconèixer i manejar adequadament les emocions pròpies i alienes, i saber-nos motivar.
- Intrapersonal: Relació amb un mateix.
- Interpersonal: Relació amb els altres.
Component emocional
Capacitat i habilitat per desenvolupar i aplicar la intel·ligència emocional: consciència emocional, regulació, autonomia, competència social, competències per a la vida i el benestar.
Component cognitiu
Depenen dels processos mentals i com intervenen en el desenvolupament de les habilitats socials.
Capacitats cognitives per a les habilitats socials
- Potencialitat de la conducta: El que es capaç de fer.
- Execució de la conducta: El que realment fa.
- Habilitats cognitives: Facultats que posem en funcionament per analitzar i comprendre la informació rebuda.
Tipus de pensament
- Causal
- Alternatiu
- Conseqüencial
- Perspectiva
- Mitjà-fi
Personalitat
Conjunt de trets psicològics, emocionals i conductuals que defineix una persona i es mantenen més o menys estables al llarg de la vida. Herència i ambient: trets biològics abans de néixer i ambient que rebem de l'entorn. És única i irrepetible.
Autoconcepte i autoestima
Autoconcepte: Percepció d'un mateix.
Autoestima: Valoració d'aquest concepte. Dues actituds que caracteritzen l'autoestima: eficàcia personal o confiança en la pròpia capacitat i respecte a un mateix.
Barreres en la comunicació verbal
Elements que dificulten, limiten o eviten que la comunicació sigui eficient: lingüístiques, semàntiques, psicològiques, fisiològiques, físiques i socioculturals.
Comunicació no verbal
Comunicació a través de gestos, mirades, sense necessitat de paraules. La majoria són involuntaris i inconscients, per tant, incontrolables.
Parallenguatge
Senyals vocals no verbals que acompanyen la parla (com es diu i no el que es diu). Comuniquen sentiments, actituds, estats d'ànim, donen èmfasi i significat a la paraula.
Inclou:
- Qualificadors vocals (to, volum, velocitat).
- Caracteritzacions (riure, plorar, badallar).
- Segregats (umm, oh, ah).
Escolta activa
Escoltar i entendre la comunicació des del punt de vista de l'altre.
Barreres: Comparar, llegir el pensament, assajar, filtrar, jutjar, somiar, identificar-se, aconsellar, discutir, tenir sempre la raó, canviar de conversa.
Tècniques per millorar l'assertivitat
Disc ratllat, assertivitat positiva, assertivitat negativa, assertivitat empàtica, assertivitat progressiva, enunciats en primera persona, banc de boira, tècnica d'ignorar.
Educació emocional
Finalitat: Prevenir, proporcionar recursos i estratègies per enfortir el control emocional i prevenir l'aparició de desajustos que poden derivar en comportaments inadequats.
Objectius:
- Conèixer i controlar les pròpies emocions.
- Habilitat per generar emocions positives.
- Ser positiu davant la vida.
Enfortir l'autoestima
Desenvolupament de l'autoestima:
- Centrar-se en allò positiu.
- Apreciar el que tenim, no el que ens falta.
- Identificar els punts febles i corregir-los.
- Enfortir els punts forts.
- Creure en les nostres possibilitats.