Guió Literari, Tècnic i Storyboard: Fases de Producció Audiovisual
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,27 KB
El Guió Literari
El guió literari és allò que veiem, com se'ns mostra i què podem escoltar. Dona forma a l'argument, configura el contingut de l'anunci i en determina bastant l'estètica. S'estructura per seqüències, convenientment numerades i col·locades una al darrere de l'altra en ordre temporal. A l'inici de cada seqüència s'indica on succeeix l'acció, si és un espai interior o exterior.
El Guió Tècnic
El guió tècnic és la transcripció escrita de les imatges i dels sons tal com apareixeran després a la pantalla. En el guió tècnic es fa un desglossament dels plans de cada seqüència, s'especifica el comportament dels actors i de la càmera, es detallen altres elements tècnics (il·luminació, efectes...) i es concreta la banda sonora en relació amb els diferents plans. El guió tècnic desglossa i detalla la narració del guió literari i l'expressa en termes comprensibles per als equips tècnics i artístics que intervenen en la realització.
Característiques del Guió Tècnic
- Els plans: Cada una de les seqüències del guió literari s'especificaran amb plans. En el guió tècnic s'han de detallar cada un dels plans que s'hauran de gravar, col·locant-los correlativament respecte a l'ordre d'aparició i numerats.
- Localització i elements temporals: De cada pla, o si es repeteix, de cada seqüència, s'han de detallar les condicions de rodatge, interior o exterior, i els efectes de dia o nit.
- La càmera: S'ha de precisar també, amb claredat, la posició de la càmera, l'objectiu que s'ha d'utilitzar, el punt de vista de la presa, el tipus de pla i altres detalls que conformaran l'enquadrament.
- L'acció: L'acció que s'ha de desenvolupar en cada un dels plans s'ha de descriure sintèticament, especificant el moviment intern del personatge en el quadre, i el moviment extern de la càmera amb els desplaçaments concrets.
- Banda sonora: La banda sonora s'inclou normalment en una columna a part, paral·lela a les especificacions de cada un dels plans. En ella s'hi indiquen els components habituals: els diàlegs, la música i els efectes sonors i ambientals.
Storyboard
El guió tècnic té la màxima expressió en l'storyboard. Aquest és la representació gràfica del guió, és el guió il·lustrat. Està format per un conjunt de dibuixos en forma de vinyetes que representen les seqüències, de vegades fins i tot els plans, d'una pel·lícula. És una eina útil durant la preproducció per tal de definir tots els elements que intervindran en l'enregistrament i perquè els diferents professionals discuteixin amb el director com han de ser les seqüències i quins són els preparatius i elements necessaris per a portar-les a terme.
Preproducció, Producció i Postproducció
Preproducció
En la preproducció es fa la planificació del guió. Es busquen les localitzacions, es porta a terme el càsting, i es prepara tota la infraestructura tècnica de llum i so i els paràmetres escenogràfics.
Producció
En la producció es fa la fase del rodatge, és el moment de la posada en escena, de la direcció i intervenció dels actors.
Postproducció
La postproducció és el moment de l'edició de les imatges.
Fase de Preproducció
En la preproducció s'efectua un gran esforç de planificació i organització que afectarà l'execució i l'economia. El resultat de totes aquestes tasques és el pla de treball, que marca la línia d'acció a seguir durant tota la producció. El pla de treball és el punt final de tot un procés complex portat a terme principalment per l'equip de producció amb la resta d'integrants del projecte. A partir de l'anàlisi del guió tècnic, l'equip de producció, en col·laboració amb realització, ja pot començar a efectuar els desglossaments previs, els llistats, la manera d'inventari... També durant aquesta fase s'ha de preveure la contractació dels equips tècnics i artístics. Amb tota aquesta informació a les mans, ja es pot abordar la confecció del pla de treball, amb dues variables: una de temporal i una de relativa als recursos i les necessitats pròpies del rodatge.
Fase de Producció
En la fase de gravació ja s'han incorporat tots els components dels diferents equips necessaris per tirar endavant el projecte. Aquesta etapa és on es comprovarà l'eficàcia de tota la planificació prèvia. El director té la màxima responsabilitat, mentre que l'equip de producció passa a un segon pla i es limita a efectuar un seguiment de contrast amb el pla de treball. El treball diari es recull en un formulari anomenat ordre de treball diària, on es fa constar el treball diari de gravació.
Fase de Postproducció
Es comença amb una selecció del material gravat per tal de triar les preses vàlides per a l'edició. Al mateix temps, el productor executiu tanca els comptes i comprova el resultat de tota la planificació prèvia.
Equip de Professionals en cada Fase
En una cadena de televisió, la responsabilitat de posar en marxa un projecte recau sobre el cap de producció d'àrea. Aquest responsable tria un director sobre qui delega l'execució del projecte, el qual decideix sobre els continguts. L'entitat productora assigna un realitzador sobre el qual recauran les decisions tècniques i de llenguatge. És el responsable final de la transformació d'un guió en un programa. El director artístic, el realitzador i el productor fan la posada en escena d'un programa. El guionista o equip de guionistes originen una idea, adaptada d'una obra ja existent, i elaboren un text que serà la base principal per a la seva transformació en guió tècnic abans de la seva realització definitiva. La coordinació dels mitjans humans i materials recau sobre l'equip de producció. L'ajudant del realitzador coordina el treball de l'equip tècnic i artístic. El regidor és el responsable de la disciplina i organització al plató. El càmera s'encarrega de la presa d'imatges amb la càmera. Els il·luminadors dirigeixen, controlen i distribueixen la llum per tal d'obtenir la màxima qualitat. A l'estudi de televisió, el tècnic de control d'imatges s'ocupa d'igualar i corregir el color. Els enginyers de so regulen, ajusten i mesclen les diferents fonts de so que conformen la banda sonora. La realització pràctica de la posada en escena recau sobre el decorador i el seu equip d'ajudants. Altres professionals s'encarreguen de la perruqueria, etc. Els actors es classifiquen en categories diferents segons el seu grau de protagonisme en l'obra. Hi ha protagonistes principals, secundaris, col·laboradors, figurants... i també el públic assistent a les gravacions. A la fase d'acabat, l'equip es redueix al mínim i la feina se centra especialment en el muntatge, del qual s'ocupa l'encarregat de muntatge. Pel que fa al so, la responsabilitat és sobre el tècnic de postproducció de so.