Guia Escola Inclusiva: Requisits, NESE i Programació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Requeriments de l'Escola Inclusiva

Per fomentar un entorn educatiu veritablement inclusiu, cal considerar diversos aspectes fonamentals:

  1. El currículum i les programacions: Substituir el currículum únic per un de més ampli, amb uns continguts mínims i flexibles.
  2. La metodologia: Ha de ser activa, participativa i col·laboradora.
  3. Els recursos: L’escola ha d’estar preparada amb espais, mobiliari i materials necessaris per incloure qualsevol nen o nena.
  4. L’agrupament: Han de formar grups flexibles amb edats homogènies i necessitats diverses.
  5. El professorat: Ha de dur a terme una acció formativa que els proveeixi de capacitat d’atendre els requeriments de l’escola inclusiva.
  6. La participació de la família i la comunitat: Fomentar el treball col·laboratiu de les famílies, els docents, l’alumnat i tota la comunitat.
  7. L’avaluació: Establir una concepció diferent dels criteris i les pautes d’avaluació, ja que han de ser més flexibles.

Alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE)

L'alumnat NESE inclou estudiants:

  • Amb necessitats educatives especials (NEE).
  • Amb dificultats específiques d'aprenentatge (DEA).
  • Amb trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH).
  • Amb altes capacitats intel·lectuals.
  • En desavantatge per condicions personals o d'història escolar.
  • D’incorporació tardana al sistema educatiu.

Per atendre les seves necessitats (físiques, culturals, didàctiques) cal implementar:

  • Currículums i programacions més flexibles i obertes.
  • Treball cooperatiu i solidari.
  • Ensenyament actiu i aprenentatge comprensiu.
  • Canvi en el paper del professor i la relació amb l'alumne.
  • Participació activa de la família i la comunitat.

Elements Clau del Currículum Educatiu

  • Els objectius: Capacitats que es pretén que l’alumnat aconsegueixi en finalitzar cadascun dels ensenyaments.
  • Les competències bàsiques: Conjunt de coneixements i habilitats que es consideren imprescindibles en cada etapa educativa.
  • Els continguts: Conjunt de coneixements que l’alumnat ha de treballar per aconseguir els objectius i adquirir les competències de cada ensenyament de l’etapa educativa que cursa.
  • La metodologia didàctica: Conjunt d’estratègies, procediments i accions organitzades i planificades, de manera conscient i reflexiva, amb la finalitat de facilitar l’aprenentatge i aconseguir els objectius plantejats.
  • Els estàndards d’aprenentatge avaluables: Referents tant per l’avaluació dels objectius i continguts, com per l’avaluació del nivell d’adquisició de les competències.
  • Els criteris d’avaluació: Descriuen allò que es vol valorar i que l’alumnat ha d’aconseguir.

Elements d'una Programació Didàctica

Per què cal ensenyar?

  • Objectius: Indica què es pretén que assoleixin els alumnes de l’aula.
  • Competències: Permet posar èmfasi en aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles.

Què i quan cal ensenyar?

  • Continguts per àrees: Seleccionar, organitzar i seqüenciar en el temps els continguts d'aprenentatge de l'alumne, agrupats en blocs, dividits en nuclis formatius, incloent continguts transversals.

Com cal ensenyar?

  • Mètodes pedagògics: Procediments idonis per aconseguir les capacitats expressades en els objectius i desenvolupar les competències bàsiques. Cercar el millor camí per als alumnes per aconseguir els aprenentatges proposats.
  • Es prefereixen les metodologies actives, que fomentin un aprenentatge significatiu per a l'alumne, juntament amb tasques motivadores i ajudes estructurals de l'aprenentatge.

Com cal atendre l'alumnat NESE?

  • La programació ha d'incloure les mesures necessàries per donar respostes adequades a les característiques i necessitats individuals que requereixen una atenció educativa diferent de l'ordinària.
  • Aquestes mesures poden ser: generals, ordinàries o extraordinàries.

Com s'ha de valorar l'aprenentatge?

  • Avaluació contínua: Realitzada en tres moments clau (inicial, durant el procés i final).
  • Instruments d'avaluació: Observació, treballs, deures, proves parcials i finals.
  • Criteris de qualificació: Establir el percentatge de cada prova avaluable, en funció de l'adquisició d'objectius i competències.
  • Qualificació final: Diagnòstic de l'aprenentatge adquirit per l'alumne.

Entradas relacionadas: