Guia Completa de Publicitat: Tipus, Estratègies i Recursos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,3 KB

Publicitat: Definició i Tipus

La publicitat és una forma de comunicació que pretén transmetre una idea o valor sobre un producte, servei o idea a un conjunt de persones, amb la finalitat de persuadir-los perquè duguin a terme alguna acció concreta, normalment dirigida al seu consum.

Tipus de Publicitat

  • Publicitat comercial: Activitat amb ànim de lucre per a l’empresa anunciant, que té com a finalitat provocar la compra i el consum dels productes i serveis per part de les persones a les quals s’adreça.
  • Publicitat social: Té com a finalitat conscienciar, educar, sensibilitzar o provocar un canvi d’actitud en les persones sobre determinats temes o situacions.
  • Publicitat política: Té com a finalitat informar sobre els seus projectes i aconseguir el vot dels electors.

Tipus de Publicitat i Objectius

Comercial (Vendre els productes o serveis publicitats), Política (Informar de programes i aconseguir el vot).

Propaganda Blanca

L’emissor s’identifica i sol manifestar-se obertament, informant freqüentment dels seus orígens, les seves fonts i les seves causes.

Publicitat i Valors

  • Elitisme: Transmet valors i estils de vida propis de classes socials altes molt allunyades dels costums i la realitat de la població a la qual s’adreça (les llars).
  • Permissivitat: Comuniquen idees i conceptes contraris als hàbits que es volen implantar (trencar coses).
  • Contravalors: Promociona conductes i actituds contràries a allò que socialment es considera normal (superioritat).
  • Individualisme: Potencia les característiques egocèntriques a través de la promoció de l’èxit individual i la competitivitat.
  • Estereotips de gènere: Es perpetuen i s’aprofundeix en els estereotips de l’home i la dona.

Tipologies de Campanyes de Promoció Social

De Mobilització Social

Pretenen que la pròpia població o les persones afectades per un determinat problema social prenguin la iniciativa i portin a terme l’acció, el canvi.

Segmentació, Mercat i Públic Objectiu

Segmentació

La separació del mercat en diferents grups que presentin unes característiques similars i la selecció del públic objectiu o segment del mercat al qual ens dirigim són dos conceptes fonamentals de l’entorn publicitari que haurem de recollir i que ens seran útils per aplicar en la nostra estratègia de difusió de projectes socials.

La majoria de les accions publicitàries selecciona un grup –segmenta- un grup concret de la població –públic objectiu o target-, que serà el destinatari dels seus missatges.

Anunci

En publicitat és un missatge destinat a donar a conèixer al públic un producte o servei.

Estratègies de Comunicació

Estratègies Argumentatives

Tenen com a finalitat demostrar la bondat del projecte mitjançant l’exposició d’uns arguments o proves.

Les proves es poden basar en:

  • Testimonis: De persones que han passat per situacions que expliquen les seves experiències o especialistes en la matèria exposen determinats arguments.
  • Comparació de comportaments: S’exposen dos casos i es comparen les conseqüències derivades de prendre un o altre comportament.
  • Sil·logismes: Són molt utilitzats en campanyes de promoció de la salut, sota fórmules com “si no utilitzes preservatius pots contagiar-te de la sida”.

Estratègies Descriptives

Consisteixen a presentar el projecte, totalment o en part, destacant els aspectes o característiques més beneficiosos.

Estratègies d'Emotivitat

Comprenen aquells missatges o anuncis en els quals l’objectiu prioritari de captació del missatge consisteix a despertar les emocions de la persona que el rep.

Estratègies Proactives

Plantegen fets o situacions sorprenents o suggestives que requereixen l’enteniment i la complicitat del receptor per a la seva interpretació.

Recursos Lingüístics

  • Hipèrbole: Suposa una exageració dels termes (El torró més gran del món).
  • Onomatopeia: S’utilitzen sons d’objectes, sorolls, sons d’animals o d’accions per atraure l’atenció.
  • Paraules col·loquials o vulgarismes: S’usen frases amb paraules pròpies del llenguatge popular o juvenil (Quina passada!).
  • Personificació: S’assignen a cossos inerts qualitats pròpies dels éssers vius (Rentadores intel·ligents “Fagor”).

Elements de Disseny

Composició

Manera com disposem els diferents elements d’imatge i text per crear el missatge.

Punt, Línia, Figura

  • Punt: Indica posició obligant a la vista que s’aturi en una posició determinada. Punt al centre visual (sensació equilibri i quan s’allunya es trenca). Si es mostren diversos punts (construir figures). No per què representats visible en una composició ja que constitueixen per ells mateixos el centre d’atenció.
  • Línia: Indica recorregut al obligar a la vista a seguir el seu traçat (porta dinamisme a la composició). La configuració de les línies ens obligarà a realitzar un determinat escombratge amb la vista i ens proporcionarà sensacions diferents.
  • Figura: La línia ancada configura el contorn d’una figura i aquest genera la forma de les imatges. La figura es pot omplir afegint color o textures.

El Plànol

  • Picat: S’usa per empetitir, minimitzar o fins i tot ridiculitzar un objecte o subjecte causant una sensació de profunditat. La càmera se situa per sobre de l’objecte que es vol fotografiar.
  • Contrapicat: Engrandiment, enaltiment per fer més impressionant o augmentar valor de l’objecte o subjecte. La càmera es col·loca als peus.
  • A vista de cuc: Situada a terra cap amunt aconsegueix efectes especials.

Mitjans de Difusió

  • Cartells: Publicitat exterior: La que utilitza llocs públics per desenvolupar-se i va dirigida a un públic indeterminat.
  • Tanques publicitàries: Són espais de grans dimensions específics per col·locar publicitat.
  • Fullets: Mailings o correu directe: Consisteix a enviar informació publicitària a través de correu postal o correu electrònic.

Difusió de Material Audiovisual

  • Cunyes: Són frases acompanyades de melodies o músiques d’uns vint segons de durada que s’emeten durant la programació.
  • Publireportatges: Tenen contingut bàsicament informatiu i descriptiu d’entre dos i cinc minuts de durada.
  • Programes patrocinats: S’anuncia el patrocinador del programa al principi durant o al final del programa.

Noves Tecnologies

  • Bàners: Funcionen de manera senzilla, col·locant una imatge en un lloc visible d’una pàgina web.
  • Layers: Són formats flotants o animacions en Flash que es mouen per la pàgina.
  • Finestres emergents o pop-up i pop-under: Són finestres “flotants” que apareixen sobre (pop-up) o sota (pop-under) de la pàgina.
  • E-mailing: Consisteix en com hem indicat anteriorment l’enviament de comunicats i fullets a una base de dades fiable, que forma part del públic objectiu.
  • Ciberspot: Consisteix en la difusió de l’espot de forma on-line convidant a veure’l com conjunt d’un correu com a ampliació d’una noticia o en forma de pop-up.

Publicitat Subliminal

Contenen informació per sota del llindar de percepció conscient. Es crea sensacions plaents o revulsives per estimular una necessitat bàsica com la fam a aquells que no estan sota el domini de la consciència. Utilitza imatges amagades, il·lusions visuals, doble sentit, emissions d’ultrafreqüència.

Entradas relacionadas: