Guia completa de prevenció de riscos laborals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,91 KB

Fases de l'elaboració del pla de prevenció

Les fases de l'elaboració d'un pla de prevenció són:

  1. Avaluació de riscos: Es detecten i classifiquen els riscos d'una empresa segons la probabilitat i gravetat.
  2. Planificació de la prevenció: S'estableixen accions preventives per reduir o eliminar els riscos identificats.
  3. Execució: Es duen a terme les accions preventives planificades.
  4. Control: Es verifica que les activitats es desenvolupin segons el previst i s'assoleixin els objectius.

Requisits del pla de prevenció

  • Avaluació dels riscos a què estan exposades les persones treballadores.
  • Planificació de l'acció preventiva per eliminar, reduir o controlar els riscos laborals.

La reglamentació estableix que cal revisar l'avaluació de riscos:

  • Cada 2-3 anys.
  • A l'inici de l'activitat.
  • Quan s'incorpori algun canvi a les condicions de treball.
  • Quan es produeixin danys a la salut del personal.
  • Quan s'apreciï que les mesures de prevenció són inadequades o insuficients.
  • Quan les característiques personals del treballador el facin sensible al lloc de treball.

Procés d'avaluació dels riscos laborals

El procés d'avaluació dels riscos laborals consta de quatre fases: identificació, estimació, valoració i priorització del risc. És un procés dirigit a estimar la magnitud dels riscos que no han pogut evitar-se.

Planificació de l'acció preventiva

Després de l'avaluació de riscos, es realitza la planificació de l'acció preventiva, que consisteix a organitzar les activitats necessàries per reduir, eliminar i controlar les situacions de risc detectades a l'avaluació.

Si els resultats de l'avaluació no fossin els esperats, l'empresa haurà de:

  • Establir les mesures de prevenció i protecció necessàries:
    • Mesures de prevenció: Accions per eliminar els riscos.
    • Mesures de protecció: Accions per protegir dels riscos que no s'han pogut eliminar.
  • Informar i formar les persones treballadores.
  • Controlar periòdicament els riscos de les condicions de treball.

Per a cada mesura preventiva caldrà establir:

  • Termini previst per a l'execució de les accions.
  • Assignació dels recursos econòmics.
  • Recursos humans i materials necessaris.

Pla d'autoprotecció

(PLA D'AUTOPROTECCIÓ: Activitats que originen emergències. Sectors especialment perillosos. Quan la CA ho decideix.)

Tècniques de prevenció

Cinc tècniques de prevenció: seguretat a la feina, higiene industrial, ergonomia, psicosociologia i medicina del treball.

Responsabilitats de l'empresa

Per part de l'empresa:

L'acció preventiva pot ser assumida personalment per l'empresari. Les accions que no puguin ser assumides, com la medicina del treball, han de ser cobertes per un servei de prevenció aliè.

Designació de persones treballadores:

L'empresa pot designar treballadors per a la realització de l'acció preventiva.

A. Servei de prevenció propi

L'empresa està obligada a constituir un servei de prevenció propi en els casos següents:

  • Empreses amb més de 500 treballadors.
  • Empreses de 250 a 500 treballadors amb activitats perilloses.
  • Quan l'autoritat laboral ho decideixi, llevat que s'opti per un servei aliè.

El servei de prevenció propi ha de cobrir com a mínim dues de les cinc tècniques de prevenció. Les altres han de ser cobertes per un servei de prevenció aliè.

B. Servei de prevenció mancomunat

És una modalitat especial del servei de prevenció propi. Diverses empreses reuneixen els seus recursos per conformar un servei de prevenció comú, com en un centre comercial.

C. Servei de prevenció aliè

L'empresa haurà d'optar per un servei de prevenció aliè quan:

  • L'empresari no assumeix personalment algunes activitats preventives.
  • La designació de treballadors és insuficient.
  • L'autoritat laboral ha dictaminat un servei de prevenció propi, però l'empresa prefereix un d'aliè.
  • L'empresa no està obligada a constituir un servei de prevenció propi (menys de 50 treballadors i cap amb la formació adequada).

Els serveis de prevenció aliens han d'estar acreditats a les cinc tècniques de prevenció.

Rols en cas d'emergència

  • Director: Truca al 112, informa i col·labora amb ells.
  • Cap: Gestiona les persones de l'empresa involucrades en l'emergència.
  • Centre de control: Hi ha el director i, a vegades, el cap d'intervenció.
  • Equips de primera intervenció: Personal format per atacar i mitigar l'emergència (pot incloure bombers propis).
  • Equips de segona intervenció: Donen suport si la primera intervenció és insuficient.
  • Equips d'alarma i evacuació: Dirigeixen i supervisen l'evacuació.
  • Equips de primers auxilis: Atén els primers auxilis.
  • Equips de suport: Especialistes en situacions concretes de primers auxilis.

Auditoria

Excepte les empreses de fins a 50 treballadors:

  • Amb activitats no perilloses.
  • Amb eficàcia evident del sistema preventiu pel nombre limitat de treballadors i la baixa complexitat de les activitats.

Entradas relacionadas: