Guia Completa sobre Pneumàtics i Suspensió de Vehicles
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,25 MB
Banda de rodolament: Única part de la coberta que està en contacte amb el terra. Al fons de les ranures trobem els testimonis (xivatos) de límit de desgast. Taló: Part del pneumàtic que està en contacte amb la llanta. Funcions: Anclar perfectament la coberta a la llanta. Mantenir estanquitat. Assegurar la transmissió d’esforços d’acceleració i frenada. Flancs: Protegeix la part lateral de la carcassa, on trobem inscrites totes les marques d’identificació i informació. Espatlles: Punt d’unió entre la banda de rodolament i els flancs. Carcassa: Formada per una sèrie de lones de fils d’acer, cotó i fibres sintètiques. Funció: Transmetre esforços longitudinals, verticals i laterals de la banda de rodolament a la llanta. Contribuir en l’estabilitat i confortabilitat. Cima o cintura: La formen diverses capes de lones disposades entre la carcassa i la banda de rodolament. Funció: Mantenir la posició dels fils de la carcassa. Atenuar l’acció de cops (voreres). Evitar la deformació del pneumàtic en girs. Revestiment de goma interior: Serveix per assegurar l'estanquitat de l’aire.
• Tipus de pneumàtics segons constitució:
• Nomenclatura/Identificació del pneumàtic: Tota la informació la trobem en els flancs.
• Per saber quina cara és l’exterior del pneumàtic, buscarem la marca DOT (Department of Transport).
Les dues primeres indiquen la setmana i les altres l’any.
Les rodes pateixen desgast que pot ser condicionat per diversos factors: • Pressió d’inflat • Càrrega del vehicle • Velocitat i tipus de circulació • Tipus de calçada • Estat mecànic del vehicle.
Reconeixerem el pneumàtic d’hivern:
● Inscripció al flanc de les lletres M+S (snow + mud) atorgat pel fabricant. No requereix proves certificables.
● Pictograma 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) concedit per un laboratori que ha provat el pneumàtic objectivament.
SUSPENSIÓ I DIRECCIÓ
Tots els vehicles necessiten: un sistema de suspensió: que ens doni estabilitat i comoditat un sistema de direcció: que ens permeti governar, dirigir el vehicle.
La suspensió té la funció de: mantenir en tot moment el contacte de les rodes amb el terra, millorant l’adherència i el guiatge del pneumàtic. Suportar el pes del vehicle i ser capaç d'absorbir les forces que es produeixen durant la marxa, col·laborant activament amb la seva estabilitat. Millorar la confortabilitat de la marxa.
Existen diferents sistemes de suspensió: Sist. de suspensió convencionals Sist. de suspensió pneumàtiques Sist. de suspensió hidropneumàtiques Sist. de suspensió intel·ligents. SUSPENSIONS CONVENCIONALS: És el sistema més utilitzat.
Elements elàstics:
Molles
diàmetre variable segons el pes.
Ballestes
Barres de torsió
Elements amortidors:
Amortidors: • Objectiu: controlar les oscil·lacions dels elements elàstics. • Com?: transformant l’energia cinètica en calor. Situats entre el xassís i les rodes.
o Simple efecte: només esmorteeixen en un sentit, estirament de la molla. o Doble efecte: esmorteeixen en doble sentit. Funcionament: El funcionament fonamental d'un amortidor consisteix en la transferència d'oli d'una cambra a una altra a través de vàlvules ajustades. La resistència proporcionada per aquestes vàlvules crearà l'efecte d'amortiment. L'amortidor d'efecte simple només retindrà en una direcció, mentre que el de doble efecte ho farà en ambdues direccions.
Elements annexos: Milloren el comportament de la suspensió. Barres estabilitzadores Tirants de reacció Barres Panhard Conjunt trapezi-ròtula-mangueta.
SUSPENSIONS PNEUMÀTIQUES: L’element elàstic és un coixí d’aire que treballa amb aire comprimit, maximitzant el confort i la seguretat. Aquest es pot inflar-desinflar per canviar l’altura del vehicle de manera autònoma o a voluntat del conductor.
TIPUS DE SUSPENSIONS: Eix davanter: Susp. McPherson Susp. doble trapezi. Eix posterior: • Eix rígid • Eix semirígid • Susp. independent.
Eix davanter: normalment independents. 2 tipus: 1. McPherson: Sistema més utilitzat: Conjunt molla i amortidor units a la mangueta. 2. Doble Trapezi: utilitzat però més efectiu. Conjunt molla-amortidor units a un dels dos braços.
Eix Posterior: 3 tipus: 1. Eix Rígids
2. Eix semi-rígids
3. Independent
DIRECCIÓ
D.A. ELÈCTRICA: Un motor elèctric és qui assisteix.
Ackerman