Guia Completa sobre els Incoterms: Funcions i Tipus de Transport
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,93 KB
INCOTERMS
Les operacions comercials internacionals tenen el seu origen en un contracte de compravenda realitzat entre importador i exportador, en el qual s'estipulen les clàusules per les quals es regularà aquesta operació comercial. Els Incoterms (International Commercial Terms) es poden considerar un conjunt de regles internacionals de caràcter facultatiu que la Cambra de Comerç Internacional ha recopilat i definit sobre la base de les pràctiques més o menys estandarditzades pels comerciants. Els Incoterms defineixen bàsicament el punt fins al qual el venedor és responsable de la mercaderia i quines són les despeses al seu càrrec i que, per tant, estaran incloses en el preu.
- Els Incoterms NO són d’ús obligatori, ni són lleis ni estan ratificats per tots els països. Llavors, per què s’utilitzen? Ens ajuden a facilitar les negociacions entre el venedor i el comprador. Quan hem pactat un contracte de compravenda amb un Incoterm, en cas de disputa, l'àrbitre o jutge utilitzarà les regles dels Incoterms per veure qui té raó i resoldre el conflicte. És aquí quan els Incoterms cobren forma jurídica (perquè són dins del contracte).
- Recordeu! Els contractes de compravenda poden ser escrits o orals, no hem de pensar sempre amb un contracte de moltes pàgines... Per exemple, una factura ja serveix com a contracte. Els Incoterms no ens diuen res sobre el producte, ni el mètode de pagament, ni parlen sobre divises, ni serveixen per serveis, ni dates, només mercaderies.
INCOTERMS - FUNCIONS:
- El repartiment de les despeses: El venedor sap exactament fins a quin moment i lloc haurà d'assumir les despeses que ocasiona el seu contracte de venda i incloure'ls en el preu. Aquest fet permet que el comprador pugui conèixer exactament les despeses que ha d'afegir al preu ofert per poder-lo comparar amb altres ofertes tant nacionals com internacionals.
- La transmissió del risc: El comprador sap exactament a partir de quin moment i lloc corren pel seu compte els riscos en què incorren les mercaderies durant el seu transport. Per tant, els Incoterms defineixen el moment i lloc en què la responsabilitat del venedor acaba i on comença la del comprador. Aquesta dada és de gran importància per assegurar la mercaderia.
- El lloc on es lliurarà la mercaderia: Els Incoterms assenyalen el lloc concret on el venedor ha de dipositar la mercaderia i, per tant, el punt en què el comprador ha de recollir.
Es classifiquen en 4 grups:
- E: responsabilitat i lliurament a la fàbrica de l’exportador (és l’únic cas en què els tràmits d’exportació els realitza l’importador);
- F: responsabilitat i lliurament al país de l’exportador;
- C: lliurament al destí però la responsabilitat finalitza al país d’origen;
- D: responsabilitat i lliurament al destí.
Els Incoterms es divideixen també, segons la possibilitat d’aplicació, en Incoterms marítims, estrictament per a transport per vies marítimes o fluvials, i Incoterms polivalents, per a qualsevol mitjà de transport. C són els únics Incoterms en què la responsabilitat i el cost es transmeten en punts diferents! (pel venedor - 'risc país d’origen, cost país destí)
INCOTERMS – SEGONS TIPUS DE TRANSPORT
La Cambra de Comerç Internacional ha classificat els Incoterms en funció del mode de transport utilitzat:
INCOTERMS POLIVALENTS: EXW, FCA, CPT, CIP, DAP, DPU i DDP. Poden utilitzar-se amb independència del mode de transport i de si fan servir un o més modes de transport. Aquests Incoterms també són adequats per transport marítim.
INCOTERMS MARÍTIMS: FAS, FOB, CFR i CIF. Només es poden utilitzar en transport marítim. Aquests Incoterms no són recomanables quan la mercaderia viatja dins d’un contenidor, encara que ho faci amb transport marítim.
POLIVALENTS
EXW (Ex-works o ‘a peu de fàbrica’). El lliurament es realitza en el lloc acordat de la fàbrica o magatzem del venedor, però sense carregar la mercaderia als vehicles que el comprador ha contractat (és responsabilitat seva). Si transcorre el termini sense que el comprador retiri la mercaderia, la responsabilitat, danys i perjudicis també van a càrrec seu. Aquest Incoterm representa la mínima responsabilitat pel venedor.
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Càrrega la mercaderia a les instal·lacions de l'exportador.
- Duanes exportació.
- Transport (cost/risc) país d’origen.
- Càrrega transport principal.
- Assegurança mercaderies.
- Transport principal internacional.
- Descarrega transport principal.
- Transport (cost/risc) país de destí.
- Duanes importació.
FCA (Free Carrier o ‘franc a transportista’). El venedor es fa càrrec de totes les despeses i els riscos fins que la mercaderia, sense descarregar, sigui lliurada al transportista o transitari contractat pel comprador i en el punt acordat del país d’origen. Es poden pactar diferents punts de lliurament de la mercaderia en el país d’origen. Es pot pactar un FCA fàbrica de l’exportador, FCA instal·lacions del transportista, FCA terminal de contenidors d’un determinat port, FCA terminal aèria, etc. En el cas de FCA port, l'exportador lliura la mercaderia fins al port, a on es farà càrrec l'importador.
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- Carregar la mercaderia al primer transport si és FCA factory.
- Carregar i primer transport país d'origen si FCA, Port/terminal/etc.
- Duanes exportació.
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Descarregar mercaderia (del primer transport si FCA port).
- Assegurança mercaderies.
- Duanes importació.
- Transport principal internacional.
- Transport (cost/risc) país de destí.
CPT (Carriage Paid to o ‘ports pagats fins a’). El venedor paga el transport fins a destinació. La transferència de riscos es realitza en el moment en què el venedor lliura la mercaderia al primer transportista (terrestre, marítim, aeri o multimodal) de tots els que el mateix venedor hagi contractat per transportar la mercaderia fins a destinació. El venedor no paga l’assegurança. El venedor no descarrega la mercaderia en el primer port.
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- Carregar la mercaderia en fàbrica.
- Cost del transport del país d’origen i descarrega.
- Duanes exportació.
- Càrrega transport principal.
- Cost del transport principal internacional.
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Assegurança mercaderies (transport principal).
- Descarrega/manipulació mercaderia quan arriba a destí.
- Duanes importació.
- Transport (cost/risc) país de destí.
- Descarrega a les instal·lacions comprador.
CIP (Carriage and Insurance Paid to o ‘ports i assegurança pagats fins a’). El venedor paga el transport (com en el CPT) i també ha de contractar una pòlissa d’assegurança - ICC-A. (el venedor no descarrega la mercaderia). L’assegurança és endossable a l’importador, en cas que li passi alguna cosa a la mercaderia durant el transport principal, l’importador és qui ha de reclamar a l’asseguradora.
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- Carregar la mercaderia en fàbrica.
- Cost del transport del país d'origen i descarrega.
- Duanes exportació.
- Cost del transport principal internacional.
- Assegurança mercaderies – ICCA.
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Descarrega/manipulació mercaderia quan arriba a destí.
- Duanes importació.
- Transport (cost/risc) país de destí.
- Descarrega a les seves instal·lacions.
DAP (Delivered at Place o ‘lliurat en un lloc’). El venedor es fa càrrec de totes les despeses i riscos fins que la mercaderia sigui dipositada a disposició del comprador en el lloc acordat/punt acordat entre ambdues parts (terminal, instal·lacions comprador, etc.) Sense descarregar!
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- Carregar la mercaderia en fàbrica.
- Cost del transport del país d'origen.
- Duanes exportació.
- Cost/risc del transport principal internacional.
- Fins al punt acordat.
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Duanes importació.
- Des del punt acordat s’encarrega de la resta del transport, descàrrega, etc.
DPU (Delivered Unload). El venedor es fa càrrec de totes les despeses i riscos fins que la mercaderia sigui dipositada a disposició del comprador en el lloc acordat/punt acordat entre ambdues parts (terminal, instal·lacions comprador, etc.) i descarregada!
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- Carregar la mercaderia en fàbrica.
- Cost del transport del país d'origen.
- Duanes exportació.
- Cost/risc del transport principal internacional.
- Fins al punt acordat.
- DESCARREGA la mercaderia en el punt acordat.
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Duanes importació.
- Des del punt acordat s’encarrega de la resta del transport, etc.
DDP (Delivered Duty Paid o ‘lliurat amb drets pagats’). El venedor es fa càrrec de totes les despeses i riscos fins al lloc de destinació convingut, incloent-hi exportació i transport. És l’únic Incoterm en què es fa càrrec de tots els tràmits aranzelaris i d’importació. El venedor no està obligat a descarregar la mercaderia en el lloc de destinació, llevat que el contracte de transport signat així ho indiqui.
- EXPORTADOR/VENEDOR: Prepara la mercaderia (degudament embalada).
- Carregar la mercaderia en fàbrica.
- Cost del transport del país d'origen.
- Duanes exportació.
- Cost/risc del transport principal internacional.
- Duanes importació.
- Pot ser transport país destí.
- No descarrega mercaderia.
- IMPORTADOR/COMPRADOR: Pot ser transport país destí.
- Descarrega mercaderia.
- *Normalment DDP és fins les instal·lacions del comprador, però no té perquè ser així obligatòriament.