Guia completa sobre equips de treball

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,39 KB

Equips: sensació d'unió, arribar a la perfecció, tenir en compte les opinions de cada membre del grup, participació equilibrada, créixer com a persona, expressió del talent, rols, valoració/reconeixement per part dels companys, aprendre de l'altre, col·laboració.

Conjunt de persones que tenen: capacitats i habilitats complementàries, responsabilitats compartides, treballen de manera cooperativa, amb la intenció d'obtenir un objectiu final prèviament planificat i assumit per tothom.

Grups: aportes coneixement només, habilitats, no rols, participació no equitativa, treballar per obligació, només assoleixes el que necessites.

Un grup de persones que tenen uns objectius o metes en comú, però que representen rols diferents els uns dels altres.

És la suma individual de cada membre.

Avantatges i inconvenients de l’equip de treball:

  • Millora la qualitat de treball i el servei que es dóna
  • Disminueix l'absentisme
  • Millora la capacitat creativa
  • Augmenta la motivació
  • Millora la tolerància i la flexibilitat dels individus
  • Milloren les relacions interpersonals
  • Es triga més temps a l'hora d'avaluar i prendre decisions
  • Es pot produir un domini per part d'un membre o grup que distorsiona el bon funcionament de l'equip
  • L’equip pot disminuir la productivitat i capacitat d'algun dels seus membres
  • Conflictes entre els membres de l’equip

Avantatges i inconvenients (idees de la classe):

  • Col·laboració en els objectius
  • Compartir la feina entre tothom
  • Formar i mantenir relacions interpersonals
  • Aprendre a comunicar-se amb altres persones
  • Hi ha persones que reprimeixen les seves idees en un grup
  • Pot generar o augmentar l'estrès
  • Conflictes entre els membres de l'equip
  • En ocasions s'ha de cedir o sacrificar idees individuals

Etapes: Inicial, de conflicte, de desenvolupament, de treball.

Tipus d’equips

Segons la temporalitat:

  • Permanents (tasques habituals a l'organització)
  • Temporals (tasques de caràcter temporal)

Segons la formalitat:

  • Formal (formen part de l'organigrama de l'empresa)
  • Informal (relacions personals i socials)

Segons la finalitat:

  • Producció (per realitzar tasques concretes a l'empresa)
  • Solució de problemes (grups de projectes i d’iniciatives)
  • Resolució de conflictes (negociació i resolució de conflictes a l’empresa)
  • Desenvolupament de l’organització (per millorar l'organització, per crear equips o dinàmiques dins de l’empresa)

Segons la jerarquia:

  • Directius (organitzen a la resta de grups)
  • Executius (supervisen la feina dels empleats, executen les directrius de l'empresa)
  • Empleats (nucli operatiu, realitza les tasques)

Rols:

Rols facilitadors o afavoridors, ajuden a la tasca i al desenvolupament de l'equip.

Rols negatius, pertorben el bon funcionament de l'equip i obstaculitzen la feina. En general, posen de manifest una determinada personalitat o capacitat.

Rol funcional: la persona posa al servei de l'equip els seus coneixements. És el rol de tasca.

Rol psicològic: la persona posa al servei de l'equip el conjunt de competències socioemocionals. És el rol de relació.

Estils directius:

Direcció: consisteix en planificar, dirigir i facilitar l'activitat del personal i controlar els subordinats.

Lideratge: tracta d'influir en el comportament de les persones a fi d'assolir uns objectius personals i d'organització ja definits.

Autocràtic: són autoritaris i prenen les decisions sense consultar amb els seus subordinats.

Laissez-faire: deixen que els seus subordinats actuïn lliurement, sense donar-los indicacions expressess. Té un paper passiu, i deixa el poder en mans del grup.

Paternalista: actua de manera autoritària i pren les decisions en funció de les seves prioritats, i actua com el pare que tutela els seus subordinats.

Participatiu: pren les decisions després d'haver-les consultat amb el grup.

Democràtic: les normes es discuteixen i determinen en grup i el cap només orienta i dóna suport.

Tècniques:

Philip 66

Estimula el sentit de pertinença al grup

Role-Playing

Tècnica de dramatització que permet augmentar l'empatia

Brainstorming

Tècnica de creativitat per generar solucions efectives

Estudi de casos

Representen situacions problemàtiques de la vida real per analitzar-les i generar solucions

Reunions de treball

Què es fa?

Grup de persones que comparteixen tema, espai i temps per: solucionar problemes, transmetre informació, fomentar el contacte social, generar idees, formar-se, informar-se

Característiques: conjunt de persones (mínim dues), tema en comú per dialogar, arribar a acords, la reunió és un procés que segueix un conjunt de passos ordenats, temps determinat, espai adequat

Elements: subjectes, objectes, temps, lloc, objectiu i tema

Segons el nombre de participants:

  • Petites: amb pocs assistents
  • Grans: un exemple podria ser una conferència

Segons la freqüència:

  • Esporàdiques: es convoquen sols quan és necessari
  • Periòdiques: es convoquen cada cert temps. Fixada habitualment

Segons la temàtica/objectiu:

Reunions d'informació: la seva missió és transmetre informació. Ascendents-descendents-horitzontals.

Reunions de resolució de problemes: buscar solucions a un problema amb la col·laboració de l'equip de treball.

Reunió de treball: el seu objectiu és coordinar l'equip de treball, millorar processos, repartir tasques, etc.

Reunió creativa: l'objectiu és generar noves idees.

Reunió formativa: el seu objectiu és intentar que cada membre del grup aporti les seves pròpies informacions i coneixements.

Altres tipus de reunions: Reunions d'encavalcament (entre un torn i un altre), esdeveniments corporatius, reunions per formar equips de treball.

Tipus virtuals:

  • Videoconferència: és útil quan els membres necessiten suport visual i d'àudio.
  • Audioconferència: s'utilitza quan la informació que s'ha d'intercanviar no necessita suport visual.
  • Conferència en web: a més del suport visual i d'àudio ofereix la possibilitat d'intercanvi de documents.

Planificació: convocatòria

La convocatòria: document escrit mitjançant el qual es convoca als participants a què es presentin en un lloc i en una data determinada per participar en una reunió.

Ha de constar: destinataris, data, hora de la reunió, lloc, durada, ordre del dia.

Preparació: convocatòria L'ordre del dia és una llista dels temes que s'han de tractar en una reunió.

Execució: Fase d’obertura, fase de discussió, fase de presa de decisions, fase de tancament.

Mitjans: econòmics, humans, tècnics i espai.

Actituds:

  • Actitud activa: són individus que participen activament a la reunió. La seva constant participació pot ser útil en alguns temes, però en d'altres alenteix molt la reunió.
  • Actitud passiva: són persones que no tendeixen a participar en la reunió. El paper del moderador ha de ser d'incentivar i motivar la seva participació.
  • Actitud negativa: persones que no estan interessades en la reunió o bé que sols la utilitzen com un mitjà per aconseguir els seus propòsits.

Entradas relacionadas: