Guia completa sobre equips de treball
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,39 KB
Equips: sensació d'unió, arribar a la perfecció, tenir en compte les opinions de cada membre del grup, participació equilibrada, créixer com a persona, expressió del talent, rols, valoració/reconeixement per part dels companys, aprendre de l'altre, col·laboració.
Conjunt de persones que tenen: capacitats i habilitats complementàries, responsabilitats compartides, treballen de manera cooperativa, amb la intenció d'obtenir un objectiu final prèviament planificat i assumit per tothom.
Grups: aportes coneixement només, habilitats, no rols, participació no equitativa, treballar per obligació, només assoleixes el que necessites.
Un grup de persones que tenen uns objectius o metes en comú, però que representen rols diferents els uns dels altres.
És la suma individual de cada membre.
Avantatges i inconvenients de l’equip de treball:
- Millora la qualitat de treball i el servei que es dóna
- Disminueix l'absentisme
- Millora la capacitat creativa
- Augmenta la motivació
- Millora la tolerància i la flexibilitat dels individus
- Milloren les relacions interpersonals
- Es triga més temps a l'hora d'avaluar i prendre decisions
- Es pot produir un domini per part d'un membre o grup que distorsiona el bon funcionament de l'equip
- L’equip pot disminuir la productivitat i capacitat d'algun dels seus membres
- Conflictes entre els membres de l’equip
Avantatges i inconvenients (idees de la classe):
- Col·laboració en els objectius
- Compartir la feina entre tothom
- Formar i mantenir relacions interpersonals
- Aprendre a comunicar-se amb altres persones
- Hi ha persones que reprimeixen les seves idees en un grup
- Pot generar o augmentar l'estrès
- Conflictes entre els membres de l'equip
- En ocasions s'ha de cedir o sacrificar idees individuals
Etapes: Inicial, de conflicte, de desenvolupament, de treball.
Tipus d’equips
Segons la temporalitat:
- Permanents (tasques habituals a l'organització)
- Temporals (tasques de caràcter temporal)
Segons la formalitat:
- Formal (formen part de l'organigrama de l'empresa)
- Informal (relacions personals i socials)
Segons la finalitat:
- Producció (per realitzar tasques concretes a l'empresa)
- Solució de problemes (grups de projectes i d’iniciatives)
- Resolució de conflictes (negociació i resolució de conflictes a l’empresa)
- Desenvolupament de l’organització (per millorar l'organització, per crear equips o dinàmiques dins de l’empresa)
Segons la jerarquia:
- Directius (organitzen a la resta de grups)
- Executius (supervisen la feina dels empleats, executen les directrius de l'empresa)
- Empleats (nucli operatiu, realitza les tasques)
Rols:
Rols facilitadors o afavoridors, ajuden a la tasca i al desenvolupament de l'equip.
Rols negatius, pertorben el bon funcionament de l'equip i obstaculitzen la feina. En general, posen de manifest una determinada personalitat o capacitat.
Rol funcional: la persona posa al servei de l'equip els seus coneixements. És el rol de tasca.
Rol psicològic: la persona posa al servei de l'equip el conjunt de competències socioemocionals. És el rol de relació.
Estils directius:
Direcció: consisteix en planificar, dirigir i facilitar l'activitat del personal i controlar els subordinats.
Lideratge: tracta d'influir en el comportament de les persones a fi d'assolir uns objectius personals i d'organització ja definits.
Autocràtic: són autoritaris i prenen les decisions sense consultar amb els seus subordinats.
Laissez-faire: deixen que els seus subordinats actuïn lliurement, sense donar-los indicacions expressess. Té un paper passiu, i deixa el poder en mans del grup.
Paternalista: actua de manera autoritària i pren les decisions en funció de les seves prioritats, i actua com el pare que tutela els seus subordinats.
Participatiu: pren les decisions després d'haver-les consultat amb el grup.
Democràtic: les normes es discuteixen i determinen en grup i el cap només orienta i dóna suport.
Tècniques:
Philip 66
Estimula el sentit de pertinença al grup
Role-Playing
Tècnica de dramatització que permet augmentar l'empatia
Brainstorming
Tècnica de creativitat per generar solucions efectives
Estudi de casos
Representen situacions problemàtiques de la vida real per analitzar-les i generar solucions
Reunions de treball
Què es fa?
Grup de persones que comparteixen tema, espai i temps per: solucionar problemes, transmetre informació, fomentar el contacte social, generar idees, formar-se, informar-se
Característiques: conjunt de persones (mínim dues), tema en comú per dialogar, arribar a acords, la reunió és un procés que segueix un conjunt de passos ordenats, temps determinat, espai adequat
Elements: subjectes, objectes, temps, lloc, objectiu i tema
Segons el nombre de participants:
- Petites: amb pocs assistents
- Grans: un exemple podria ser una conferència
Segons la freqüència:
- Esporàdiques: es convoquen sols quan és necessari
- Periòdiques: es convoquen cada cert temps. Fixada habitualment
Segons la temàtica/objectiu:
Reunions d'informació: la seva missió és transmetre informació. Ascendents-descendents-horitzontals.
Reunions de resolució de problemes: buscar solucions a un problema amb la col·laboració de l'equip de treball.
Reunió de treball: el seu objectiu és coordinar l'equip de treball, millorar processos, repartir tasques, etc.
Reunió creativa: l'objectiu és generar noves idees.
Reunió formativa: el seu objectiu és intentar que cada membre del grup aporti les seves pròpies informacions i coneixements.
Altres tipus de reunions: Reunions d'encavalcament (entre un torn i un altre), esdeveniments corporatius, reunions per formar equips de treball.
Tipus virtuals:
- Videoconferència: és útil quan els membres necessiten suport visual i d'àudio.
- Audioconferència: s'utilitza quan la informació que s'ha d'intercanviar no necessita suport visual.
- Conferència en web: a més del suport visual i d'àudio ofereix la possibilitat d'intercanvi de documents.
Planificació: convocatòria
La convocatòria: document escrit mitjançant el qual es convoca als participants a què es presentin en un lloc i en una data determinada per participar en una reunió.
Ha de constar: destinataris, data, hora de la reunió, lloc, durada, ordre del dia.
Preparació: convocatòria L'ordre del dia és una llista dels temes que s'han de tractar en una reunió.
Execució: Fase d’obertura, fase de discussió, fase de presa de decisions, fase de tancament.
Mitjans: econòmics, humans, tècnics i espai.
Actituds:
- Actitud activa: són individus que participen activament a la reunió. La seva constant participació pot ser útil en alguns temes, però en d'altres alenteix molt la reunió.
- Actitud passiva: són persones que no tendeixen a participar en la reunió. El paper del moderador ha de ser d'incentivar i motivar la seva participació.
- Actitud negativa: persones que no estan interessades en la reunió o bé que sols la utilitzen com un mitjà per aconseguir els seus propòsits.