Guia Completa sobre Enquadrament i Muntatge Cinematogràfic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Diseño e Ingeniería

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,82 KB

ENQUADRAMENT: Selecció de l'espai que gravem limitada pels propis marges de la pel·lícula. Diferència entre enquadrament i enfocament: Enfocar és ajustar la lent de l'objectiu per aconseguir nitidesa; en canvi, enquadrar és seleccionar l'espai físic que volem que aparegui. ESCALA DE PLANS: Classificació dels plans que s'estableix en base a la relació entre l'enquadrament i la figura del personatge. ANGULACIONS: Posició de la càmera respecte a la mirada dels personatges (cenital, picat, frontal/normal, contrapicat i nadir). TIPUS DE PLANS SEGONS EL PUNT DE VISTA:

  1. Subjectiu: Veiem exactament el mateix que veu el personatge (com si fossin els seus ulls).
  2. Semisubjectiu: Segueix al personatge d'aprop. Veiem el que veu el personatge però també el veiem a ell.
  3. Pla omniscient: No segueix al personatge. Fet perquè l'espectador vegi una escena des d'un punt de vista determinat.
  4. Contraplà: Rodat des de l'extrem oposat a 180º de la situació on es troba la càmera en el pla immediatament anterior.
  5. Pla-contraplà: Es graven els dos actors per separat i en el muntatge els van alternant.
  6. Càmera en mà: Moviment irregular, el que grava porta la càmera agafada a les espatlles mentre camina o es mou.
  7. Interpel·lació: Quan un personatge es dirigeix directament a l'espectador.
  8. Fora de camp: Acció que passa fora de la vista de l'espectador (fora de l'enquadrament). L'espectador interpreta el que passa a partir del que veu al quadre.
  9. Sobreenquadrament: Quan dins del pla hi ha una figura que recorda als límits de la pantalla.
  10. Aire: Espai buit que es deixa al voltant dels objectes/personatges que surten en l'enquadrament d'un pla.
  11. Sobreimpressió: Quan es mostra una data o text informatiu que aporta informació sobre el que veiem. Ex: "3 mesos abans...".


MOVIMENTS DE LA CÀMERA:

  1. Físics:
    • Travelling: Moviment físic de la càmera desplaçada sobre uns rails o sobre una grua. Pot ser: avanç/retrocés, descendent/antecedent, lateral o circular.
    • Panoràmica: Rotació de la mateixa càmera sobre el seu eix.
  2. Òptica:
    • Zoom in / Zoom out: Moviment de la lent que permet que els objectes s'acostin o s'allunyin, sense desplaçar la càmera.
    • Transfocus: Canvi d'enfocament en un mateix pla d'un objecte/personatge que està en segon pla o viceversa.
    • Pla fixe: No hi ha cap tipus de moviment de la càmera.


EL MUNTATGE:

  1. Transicions:
    • Tall: Unir sense cap efecte dos fragments de pel·lícula.
    • Tipus de talls:
      • Tall en acció: Passar d’una escena a una altra quan el subjecte està en moviment.
      • Cut away: Inserir una presa i tornar a l’anterior altra vegada.
      • Tall de contrast: Alternar talls de dos espais diferents.
      • Tall de salt: Tallar en la mateixa presa, mostrar el pas del temps.
      • Tall de continuïtat: Passar d’una presa a una de semblant per la continuïtat o la composició.
      • Smash cut: Transicions brusques, normalment malson o de quiet a intens i al revés.
      • Tall invisible: Tall que pretén passar desapercebut i donar la impressió de ser la mateixa presa.
      • Tall L: So d’escena anterior es manté.
      • Tall J: So d’escena següent entra abans que l’escena, creant una transició contínua.
      • Encadenat: Superposició de dues imatges diferents. Una es va difuminant alhora que l'altra es va definint.
      • Fosa: Desaparició total d'una imatge fins a un valor cromàtic uniforme, normalment negre.
      • Cortineta: Desplaçament vertical/horitzontal de la següent imatge que fa desaparèixer l'anterior.
      • Escombratge: Ràpid moviment de la càmera en què l'enquadrament canvia d'un lloc a l'altre en dècimes de segon.
      • Iris: Simulació de desaparició de la imatge anterior pel tancament del diafragma de la càmera.


2) Pla seqüència: Es manté durant tota la seqüència. No està formada per una suma de diferents plans, és un sol pla en tota l'acció. 3) L'èlipsi: Altera la continuïtat temporal per permetre avançar la història en funció de les necessitats del guió (paisatge que canvia a través d'una finestra, com passen les fulles d'un calendari). TIPUS DE NARRACIÓ DINS DE L'ELIPSIS:

  1. Narració lineal clàssica: Muntatge d'un pla darrere l'altre.
  2. Discontinuïtat temporal: S'eliminen plans per agilitzar el ritme de la narració.
  3. Elipsi indefinida: Es suprimeix un espai llarg de la història (flashforward i flashback).


4) Muntatge altern: Quan dues o més accions es produeixen en el mateix moment però en llocs diferents. 5) Muntatge paral·lel: Dues o més escenes que passen en moments i llocs diferents. 6) Raccord visual i sonor: Relació continuada entre els diferents elements. 7) Eix d'acció: Línia imaginària que uneix els personatges que interactuen. UNITATS D'ORDRE SEQÜENCIAL:

  1. Seqüència: Seguit d'escenes que formen part d'una mateixa narrativa.
  2. Escena: Seguit de plans que formen part d’una mateixa acció o que tenen lloc dins d’un espai i d’un temps concrets.
  3. Pla: Unitat mínima de significació completa. Des del punt de vista de l’espectador, un pla és tot allò que hi ha entre dos talls d’imatge.
  4. Presa (toma): El metratge del film comprès entre l’arrencada i l’aturament de la càmera.
  5. Fotograma o quadre de pel·lícula: És una de les moltes imatges individuals impreses a la tira de cel·loide d'una pel·lícula, l'element més petit de la pel·lícula.
  6. La nit americana: És una tècnica cinematogràfica que consisteix a rodar una escena de dia aplicant un filtre especial perquè, un cop revelada la pel·lícula, doni la impressió que es tracta d’una escena nocturna.

Entradas relacionadas: