Guia Bàsica d'Entrenament i Direcció en Bàsquet Formatiu
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,89 KB
MET: Metodologia de l'Ensenyament
1. Grau d'Expressió Motriu
El grau d'expressió motriu ve determinat per les capacitats que hi intervenen:
- Coordinació o tècnica (com es fa amb el cos)
- Cognitiva o tàctica (presa de decisions)
- Condicional o física (força, resistència, velocitat i flexibilitat)
- Psicològica (concentració, motivació, activació...)
- Reglament
- Socioafectiva
- Estratègica
2. Ensenyar
Què es necessita per aprendre?
- Context favorable (regles, materials, espais, ambient)
- Adequat al nivell
- Temps (llarg termini)
- Motivació
- Entrenador competent
Com s'aprèn eficaçment?
- Practicar molt i variat per portar-ho a terme al joc
- Practicar a partir del que se sap fer
- Que suposi un repte (motivat)
Metodologies:
- Analítica: Focalitza l'aspecte tècnic per separat. Específic, repetició, transferència al gest / robotitza, no hi ha transferència a joc, poca interrelació.
- Global: Integra aspectes del joc, molta participació activa del jugador, transferència a joc real / poca repetició de situacions, poca transferència al gest.
Procés percepció-decisió-execució:
- Mecanisme perceptiu (rep estímuls)
- Mecanisme decisional (pren una decisió, aspecte tàctic)
- Mecanisme executiu (aspecte tècnic)
Recomanacions metodològiques:
- Important practicar (més temps), repetir i variar
- Variar tasques farà executar inconscientment
- El feedback impedeix el desenvolupament del procés intern de correcció
- El jugador ha d'entendre què fa i per què
- Pilota protagonista
- Paciència per veure aplicat el que s'entrena
3. La Sessió
Per dissenyar una sessió cal saber:
- Planificació: establir, ordenar i planificar objectius i continguts a aprendre (vertical - direcció tècnica, horitzontal - correcció a mig termini, sessió - a assolir en un entrenament mitjançant tasques, relacionat amb l'anterior).
Principis d'una sessió (complir sempre):
- Què i com treballar
- Espai de treball favorable
- Obrir i tancar l'entrenament
- Llindar de treball operatiu
- Aprofitar al màxim - evitar files, menys temps d'explicació, aprofitar tasques conegudes, aigua
- Evitar riscos innecessaris
- Recordar temps per beure
- Acompanyar explicacions
- Establir durada dels exercicis
- Explicar i recordar rotacions
Parts d'una sessió:
- Fitxa tècnica: Només per a l'entrenador; amb data, número de jugadors, material i durada; apareixen objectius (escrit del que han d'aprendre, màxim 2, en infinitiu, explicat i acompanyat, realista) i continguts (conceptes a aprendre, tenir-los clars per corregir).
- Fase d'adaptació: 10-15 minuts, progressiu en intensitat física i moral, tasques de continguts com a la sessió, lúdic adaptat al bàsquet, estiraments.
- Part principal: 70-80 minuts, les tasques poden ser:
- Fonamentals: 8-12 minuts, focalitzat, sense oposició directa, sense competició, metodologia analítica.
- Assimilatives: Oposició adaptada, global.
- Part final: 10-15 minuts, joc real, amb competició, rutina final d'estiraments.
Tipus de sessions:
- Per estacions: Divisió del camp, objectius i continguts diferents a cada estació, no hi ha relació entre estacions.
- De competició: Formativa en si mateixa, adequar a l'objectiu, temps de joc (minuts o punts), 1c1 fins a 3c3 per a una major participació.
Direcció: El Nen, l'Entrenador i els Pares
1. El Nen
Introducció:
- Tenir en compte que el nen té drets
- No és un adult petit
- Model de nen (cada un és un món)
- Necessitats: sentir-se valuós, tenir recolzament de pares i entrenadors, sentir-se reforçat positivament, crear vincles d'amistat.
Aspectes psicològics:
- Autopercepció del nen: que el que fem no provoqui una percepció negativa del nen.
- Dificultat per estar atents + càrrega diària.
- Saber per què juguen a bàsquet per saber motivar-los.
- Aconseguir bons hàbits:
- Premi
- Càstig (puntual, no per gest tècnic, advertir abans, poder complir, no afecta la salut, que no sigui un reforç positiu, situació temporal petita).
- Que es diverteixin i aprenguin en equilibri amb l'habilitat percebuda del nen i la demandada.
- Aprovació dels referents (pares i entrenadors).
- Maximitzar la demostració d'habilitat alta en el bàsquet, fent que el nen assoleixi l'èxit canviant normes.
- Objectius de caràcter d'execució i no de resultat.
- No donar molta importància al partit (estrès).
- No definir posicions (abandonament per estrès).
- No donar importància al resultat (estrès competitiu).
Aspectes fisiològics:
- L'entrenador ha de saber:
- Etapa madurativa del nen (prepubertat, inici, plena, final de la pubertat).
- Edat òssia i cronològica.
- Els nens maduren a diferent velocitat.
- Dificultat per mantenir exercicis de llarga durada.
- Freqüència cardíaca en repòs elevada.
- Edat d'or per a l'aprenentatge motor.
- Controlar el balanç hídric i termoregulador.
2. L'Entrenador
Ha de ser un model, responsable (actitud madura i reflexiva), bon comunicador, tenir coneixements de bàsquet.
Comunicació:
- Tant verbal com no verbal.
- Habilitats per a una comunicació efectiva:
- Credibilitat (honestedat)
- Respectuós
- Adaptar el registre
- Donar feedbacks (animar, encoratjar...)
- Ser coherent i just
- Complir promeses
- Ser bon oient
Causes de comunicació inefectiva:
- Missatge transmès fora de temps
- No hi ha res a comunicar
- El jugador no l'entén
- No transmet la intenció
- És massa complicat
- El ritme d'explicació el porten els nens
Aptituds de l'entrenador:
- Observar per corregir
- Ser sincer i just
- Desenvolupar expectatives realistes
- Recompensar l'esforç
- Ajudar a progressar i donar instruccions
- Adaptar exercicis
- Adaptar regles
- Visió"sandvit" (dir què ha fet bé, què ha fet malament, i què ha fet bé)
Tasques de l'entrenador:
Entrenament
- Abans: Què treballar i plasmar-ho, ser puntual, evitar conductes poc pedagògiques, anar vestit correctament, saber l'espai i el material i tenir-lo preparat, tenir control del que pot passar (telèfon, metge), pla alternatiu per imprevistos, cuidar la relació amb la gent de l'entitat, detectar excepcionalitats.
- Durant: Mostrar atenció, atendre tothom, solucionar imprevistos, controlar l'assistència, ser flexible per modificar, saber explicar-se, respectar els nens i els seus drets, parades d'aigua, minimitzar riscos, ser coherent si són 2 o més entrenadors.
- Després: Ordenar el material, hàbits higiènics, esperar que arribin els pares a recollir, saber amb qui marxen, valorar l'entrenament, cuidar l'aspecte amb els pares, avisar el responsable sobre situacions especials.
Partit
- Abans: Assegurar hora i adreça, establir rutina prèvia, pautes de comportament a la banqueta i al vestuari, portar fitxes i tríptic, farmaciola, protocol d'actuació en cas de lesió, portar parts preparades, equipacions de color, saludar l'entrenador, no tenir en compte picabaralles anteriors.
- Durant: Bon escalfament físic i mental, administrar reforços positius i correccions, tenir un objectiu i comunicar-lo, ser conscient i coherent amb el que es diu, relativitzar el resultat, dominar el reglament, cuidar els jugadors de la banqueta, estratègies per al temps mort, mostrar respecte cap a tothom.
- Després: Responsable del material, recollir documentació, higiene, aprendre de noves circumstàncies que passen al partit, últims 4 entrenaments.
3. Els Pares
A la reunió
- Presentar-se i agrair l'assistència.
- Explicar què i com volem fer-ho.
- Valor de la victòria i la derrota.
- Aspectes logístics.
- Perillositat de la intervenció dels pares.
- Comportament que s'espera d'ells.
- Estar a la seva disposició.
- Entrenaments tancats i oberts a la seva col·laboració.