Guia Bàsica d'Entrenament i Direcció en Bàsquet Formatiu

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,89 KB

MET: Metodologia de l'Ensenyament

1. Grau d'Expressió Motriu

El grau d'expressió motriu ve determinat per les capacitats que hi intervenen:

  • Coordinació o tècnica (com es fa amb el cos)
  • Cognitiva o tàctica (presa de decisions)
  • Condicional o física (força, resistència, velocitat i flexibilitat)
  • Psicològica (concentració, motivació, activació...)
  • Reglament
  • Socioafectiva
  • Estratègica

2. Ensenyar

Què es necessita per aprendre?

  • Context favorable (regles, materials, espais, ambient)
  • Adequat al nivell
  • Temps (llarg termini)
  • Motivació
  • Entrenador competent

Com s'aprèn eficaçment?

  • Practicar molt i variat per portar-ho a terme al joc
  • Practicar a partir del que se sap fer
  • Que suposi un repte (motivat)

Metodologies:

  • Analítica: Focalitza l'aspecte tècnic per separat. Específic, repetició, transferència al gest / robotitza, no hi ha transferència a joc, poca interrelació.
  • Global: Integra aspectes del joc, molta participació activa del jugador, transferència a joc real / poca repetició de situacions, poca transferència al gest.

Procés percepció-decisió-execució:

  • Mecanisme perceptiu (rep estímuls)
  • Mecanisme decisional (pren una decisió, aspecte tàctic)
  • Mecanisme executiu (aspecte tècnic)

Recomanacions metodològiques:

  • Important practicar (més temps), repetir i variar
  • Variar tasques farà executar inconscientment
  • El feedback impedeix el desenvolupament del procés intern de correcció
  • El jugador ha d'entendre què fa i per què
  • Pilota protagonista
  • Paciència per veure aplicat el que s'entrena

3. La Sessió

Per dissenyar una sessió cal saber:

  • Planificació: establir, ordenar i planificar objectius i continguts a aprendre (vertical - direcció tècnica, horitzontal - correcció a mig termini, sessió - a assolir en un entrenament mitjançant tasques, relacionat amb l'anterior).

Principis d'una sessió (complir sempre):

  • Què i com treballar
  • Espai de treball favorable
  • Obrir i tancar l'entrenament
  • Llindar de treball operatiu
  • Aprofitar al màxim - evitar files, menys temps d'explicació, aprofitar tasques conegudes, aigua
  • Evitar riscos innecessaris
  • Recordar temps per beure
  • Acompanyar explicacions
  • Establir durada dels exercicis
  • Explicar i recordar rotacions

Parts d'una sessió:

  • Fitxa tècnica: Només per a l'entrenador; amb data, número de jugadors, material i durada; apareixen objectius (escrit del que han d'aprendre, màxim 2, en infinitiu, explicat i acompanyat, realista) i continguts (conceptes a aprendre, tenir-los clars per corregir).
  • Fase d'adaptació: 10-15 minuts, progressiu en intensitat física i moral, tasques de continguts com a la sessió, lúdic adaptat al bàsquet, estiraments.
  • Part principal: 70-80 minuts, les tasques poden ser:
    • Fonamentals: 8-12 minuts, focalitzat, sense oposició directa, sense competició, metodologia analítica.
    • Assimilatives: Oposició adaptada, global.
  • Part final: 10-15 minuts, joc real, amb competició, rutina final d'estiraments.

Tipus de sessions:

  • Per estacions: Divisió del camp, objectius i continguts diferents a cada estació, no hi ha relació entre estacions.
  • De competició: Formativa en si mateixa, adequar a l'objectiu, temps de joc (minuts o punts), 1c1 fins a 3c3 per a una major participació.

Direcció: El Nen, l'Entrenador i els Pares

1. El Nen

Introducció:

  • Tenir en compte que el nen té drets
  • No és un adult petit
  • Model de nen (cada un és un món)
  • Necessitats: sentir-se valuós, tenir recolzament de pares i entrenadors, sentir-se reforçat positivament, crear vincles d'amistat.

Aspectes psicològics:

  • Autopercepció del nen: que el que fem no provoqui una percepció negativa del nen.
  • Dificultat per estar atents + càrrega diària.
  • Saber per què juguen a bàsquet per saber motivar-los.
  • Aconseguir bons hàbits:
    • Premi
    • Càstig (puntual, no per gest tècnic, advertir abans, poder complir, no afecta la salut, que no sigui un reforç positiu, situació temporal petita).
  • Que es diverteixin i aprenguin en equilibri amb l'habilitat percebuda del nen i la demandada.
  • Aprovació dels referents (pares i entrenadors).
  • Maximitzar la demostració d'habilitat alta en el bàsquet, fent que el nen assoleixi l'èxit canviant normes.
  • Objectius de caràcter d'execució i no de resultat.
  • No donar molta importància al partit (estrès).
  • No definir posicions (abandonament per estrès).
  • No donar importància al resultat (estrès competitiu).

Aspectes fisiològics:

  • L'entrenador ha de saber:
    • Etapa madurativa del nen (prepubertat, inici, plena, final de la pubertat).
    • Edat òssia i cronològica.
    • Els nens maduren a diferent velocitat.
    • Dificultat per mantenir exercicis de llarga durada.
    • Freqüència cardíaca en repòs elevada.
    • Edat d'or per a l'aprenentatge motor.
    • Controlar el balanç hídric i termoregulador.

2. L'Entrenador

Ha de ser un model, responsable (actitud madura i reflexiva), bon comunicador, tenir coneixements de bàsquet.

Comunicació:

  • Tant verbal com no verbal.
  • Habilitats per a una comunicació efectiva:
    • Credibilitat (honestedat)
    • Respectuós
    • Adaptar el registre
    • Donar feedbacks (animar, encoratjar...)
    • Ser coherent i just
    • Complir promeses
    • Ser bon oient

Causes de comunicació inefectiva:

  • Missatge transmès fora de temps
  • No hi ha res a comunicar
  • El jugador no l'entén
  • No transmet la intenció
  • És massa complicat
  • El ritme d'explicació el porten els nens

Aptituds de l'entrenador:

  • Observar per corregir
  • Ser sincer i just
  • Desenvolupar expectatives realistes
  • Recompensar l'esforç
  • Ajudar a progressar i donar instruccions
  • Adaptar exercicis
  • Adaptar regles
  • Visió"sandvit" (dir què ha fet bé, què ha fet malament, i què ha fet bé)

Tasques de l'entrenador:

Entrenament

  • Abans: Què treballar i plasmar-ho, ser puntual, evitar conductes poc pedagògiques, anar vestit correctament, saber l'espai i el material i tenir-lo preparat, tenir control del que pot passar (telèfon, metge), pla alternatiu per imprevistos, cuidar la relació amb la gent de l'entitat, detectar excepcionalitats.
  • Durant: Mostrar atenció, atendre tothom, solucionar imprevistos, controlar l'assistència, ser flexible per modificar, saber explicar-se, respectar els nens i els seus drets, parades d'aigua, minimitzar riscos, ser coherent si són 2 o més entrenadors.
  • Després: Ordenar el material, hàbits higiènics, esperar que arribin els pares a recollir, saber amb qui marxen, valorar l'entrenament, cuidar l'aspecte amb els pares, avisar el responsable sobre situacions especials.

Partit

  • Abans: Assegurar hora i adreça, establir rutina prèvia, pautes de comportament a la banqueta i al vestuari, portar fitxes i tríptic, farmaciola, protocol d'actuació en cas de lesió, portar parts preparades, equipacions de color, saludar l'entrenador, no tenir en compte picabaralles anteriors.
  • Durant: Bon escalfament físic i mental, administrar reforços positius i correccions, tenir un objectiu i comunicar-lo, ser conscient i coherent amb el que es diu, relativitzar el resultat, dominar el reglament, cuidar els jugadors de la banqueta, estratègies per al temps mort, mostrar respecte cap a tothom.
  • Després: Responsable del material, recollir documentació, higiene, aprendre de noves circumstàncies que passen al partit, últims 4 entrenaments.

3. Els Pares

A la reunió

  • Presentar-se i agrair l'assistència.
  • Explicar què i com volem fer-ho.
  • Valor de la victòria i la derrota.
  • Aspectes logístics.
  • Perillositat de la intervenció dels pares.
  • Comportament que s'espera d'ells.
  • Estar a la seva disposició.
  • Entrenaments tancats i oberts a la seva col·laboració.

Entradas relacionadas: