Grafisme televisiu: elements i objectius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB
Objectius del grafisme televisiu
- Identificar cada programa.
- Donar continuïtat a la línia de la cadena, a més de reforçar la seva imatge corporativa i promocionar-la.
- Il·lustrar les imatges, complementar allò que es veu amb nova informació.
- Informar de moments concrets del programa o programació.
- Fer un contingut més dinàmic.
Elements del grafisme televisiu
Logotip
És l'essència de la identitat gràfica de la cadena, i contribueix fortament a la identitat visual corporativa. Permet identificar, promocionar i estendre la visibilitat de la cadena més enllà de l'emissió.
Mosca
És el logotip de la cadena situat a un cantó de la pantalla. Està sempre present durant l'emissió, excepte durant els blocs publicitaris.
Cortinetes
Aquest tipus de grafisme es pot utilitzar en diferents situacions, i la seva durada és variable. Poden ser:
- Genèriques: per a separar el programa de la publicitat.
- Promocionals.
- Informatives: porten un missatge per a donar a conèixer una informació a l'espectador.
Capçalera o careta
Peça audiovisual que serveix d'arrencada a un programa de televisió. És el primer que es veu, i per tant ha de transmetre el to i la temàtica del programa. Sol mostrar els principals crèdits del programa.
Ràfegues
Serveixen per a separar notícies o blocs dins d'un mateix programa. La seva durada és molt curta, però suficient per a ser reconeguda per l'espectador i permetre que diferenciï ràpidament un canvi mantenint la continuïtat del programa.
Titulars
Apareixen al principi dels programes informatius i mostren a l'espectador les notícies que s'inclouran al programa. Solen tenir un grafisme propi, diferent del de la resta del programa, malgrat amb unes característiques comunes per a permetre la continuïtat.
Faldó o Càiron (Chyron)
És un rètol que serveix per a donar informació, ubicar-nos en una localització, identificar un personatge o ressaltar dades importants. Sol situar-se a la part inferior de la pantalla.
Crawl
Aquesta banda sol col·locar-se a la part inferior de la pantalla de manera horitzontal, i informar amb text en moviment a l'espectador (habitual en canals 24 hores, també serveix per a informar d'errades o canvis en l'emissió, alertar d'algun fet important...).
Sobreimpressions informatives
Ofereixen a l'espectador una informació concreta durant una durada determinada respecte a allò que està visionant.
Catch o finestra
Es tracta d'una màscara col·locada en pantalla que permet dividir-la en dues o més pantalles més petites per a tractar un mateix tema des de diferents localitzacions. Es pot dir dúplex en el cas que la divisió sigui en dues parts, o tríplex si es realitza en tres. També es pot col·locar una màscara al voltant sense dividir la imatge, per a donar-li una estètica més personal al que s'està veient.
Principals agències de notícies
- França: Agence France-Presse (AFP)
- Regne Unit: Reuters
- EUA: Associated Press (AP)