Grafisme televisiu: elements i objectius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB

Objectius del grafisme televisiu

  1. Identificar cada programa.
  2. Donar continuïtat a la línia de la cadena, a més de reforçar la seva imatge corporativa i promocionar-la.
  3. Il·lustrar les imatges, complementar allò que es veu amb nova informació.
  4. Informar de moments concrets del programa o programació.
  5. Fer un contingut més dinàmic.

Elements del grafisme televisiu

Logotip

És l'essència de la identitat gràfica de la cadena, i contribueix fortament a la identitat visual corporativa. Permet identificar, promocionar i estendre la visibilitat de la cadena més enllà de l'emissió.

Mosca

És el logotip de la cadena situat a un cantó de la pantalla. Està sempre present durant l'emissió, excepte durant els blocs publicitaris.

Cortinetes

Aquest tipus de grafisme es pot utilitzar en diferents situacions, i la seva durada és variable. Poden ser:

  • Genèriques: per a separar el programa de la publicitat.
  • Promocionals.
  • Informatives: porten un missatge per a donar a conèixer una informació a l'espectador.

Capçalera o careta

Peça audiovisual que serveix d'arrencada a un programa de televisió. És el primer que es veu, i per tant ha de transmetre el to i la temàtica del programa. Sol mostrar els principals crèdits del programa.

Ràfegues

Serveixen per a separar notícies o blocs dins d'un mateix programa. La seva durada és molt curta, però suficient per a ser reconeguda per l'espectador i permetre que diferenciï ràpidament un canvi mantenint la continuïtat del programa.

Titulars

Apareixen al principi dels programes informatius i mostren a l'espectador les notícies que s'inclouran al programa. Solen tenir un grafisme propi, diferent del de la resta del programa, malgrat amb unes característiques comunes per a permetre la continuïtat.

Faldó o Càiron (Chyron)

És un rètol que serveix per a donar informació, ubicar-nos en una localització, identificar un personatge o ressaltar dades importants. Sol situar-se a la part inferior de la pantalla.

Crawl

Aquesta banda sol col·locar-se a la part inferior de la pantalla de manera horitzontal, i informar amb text en moviment a l'espectador (habitual en canals 24 hores, també serveix per a informar d'errades o canvis en l'emissió, alertar d'algun fet important...).

Sobreimpressions informatives

Ofereixen a l'espectador una informació concreta durant una durada determinada respecte a allò que està visionant.

Catch o finestra

Es tracta d'una màscara col·locada en pantalla que permet dividir-la en dues o més pantalles més petites per a tractar un mateix tema des de diferents localitzacions. Es pot dir dúplex en el cas que la divisió sigui en dues parts, o tríplex si es realitza en tres. També es pot col·locar una màscara al voltant sense dividir la imatge, per a donar-li una estètica més personal al que s'està veient.

Principals agències de notícies

  • França: Agence France-Presse (AFP)
  • Regne Unit: Reuters
  • EUA: Associated Press (AP)

Entradas relacionadas: