Gestió i Resolució de Conflictes: Tècniques i Estratègies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,37 KB
Gestió de Conflictes
Formes d'Apropament:
- Passiu (fugida)
- Agresiu (lluita)
- Constructiu (negociació)
Cicle del Conflicte:
- Sorgeix
- Es desenvolupa
- Es tensa
- Explota
Etapes:
- Latència
- Confrontació
- Escalada
- Bloqueig
- Desescalament
- Resultat
- Reparació
- Postconflicte
ADR (Alternative Dispute Resolution):
- Sanció (jutge)
- Arbitratge (imparcial)
- Conciliació (mediador proposa)
- Mediació (no proposa)
- Negociació (entre ells)
PIN (Posicions, Interessos, Necessitats):
- Manifesta:
- Posicions (què)
- Objectius
- Ocult:
- Interessos (per a què)
- Desitjos
- Necessitats (per què)
- Bàsiques
Actors:
Poders:
- Negatiu (sobre)
- Positiu (amb)
- Propi (valor)
- De l'altra part (negatius)
Estils:
- ++ Cooperació
- +- Competició
- -+ Acomodació
- -- Evasió
DisCog (Distorsions Cognitives):
- Pensament "o tot o res"
- Generalitzacions excessives (patró d'event únic)
- Filtre mental (veient errors i no èxits)
- Invalidant lo positiu (no conta)
- Saltant a conclusions (endevinar)
- Magnificant (pensant el pitjor) i minimitzant (no importa)
- Raonament emocional (sentim és el que som)
- Hauria de… (culpa)
- Etiquetant-nos
- Personalització (culpant del que no és nostre)
Elements Entorpidors:
- Personalitat
- Estats emocionals, espais, harmonia
- Incoherències, ironies, desmotivació
- Desinformació, confusió
- Estereotips i prejudicis
- Capacitats comunicatives (llenguatge adequat, nivell cultural…)
Elements Facilitadors:
- Discussió dels temes/conflictes d’un en un (evitar generalitzacions i parlar del passat)
- Elaboració missatge (conceptes clau, concreció, brevetat, simplicitat, adequació, interpretació)
- Coherència (comunicació verbal i no verbal)
- Escolta activa i comunicació assertiva
- Motivació recollint i proporcionant informació
- Generar ambient de confiança mútua (evitar etiquetes i acumular tensions negatives sense comunicar)
Negociació
Objectius:
- Màxims (on volem)
- Mínims (què acceptem)
- Compensatoris (què renunciem)
- Admissibles (flexibilitat)
- Qui ha de negociar (conèixer)
- Riscos assumibles (impacte)
- Lloc i agenda (neutral)
Característiques:
- Conflicte d'interessos
- Equilibrar poders
- Voluntat d'acord
- Oferta i contraoferta
- Interdependència de parts
- Tangible i intangible
Condicions:
- Definir tàctiques i estratègies
- Planificació del procés
- Interessos negociables
- Predisposició per trobar un acord
Formes:
Integrativa:
- Informació compartida
- Què vol cada part
- Punts comuns
- Necessitats de les parts
Distributiva:
- Informació estratègica
- No importa l'altre
- Diferències
- Necessitats d'un mateix
Estratègies:
Integrativa:
- Captar informació indirecta
- Generar confiança
- Compartir informació
- Punts a tractar per separat
- Flexible
Distributiva:
- Tècniques de desenvolupament (win-win)
- Tècniques de pressió (desgast, ofensiva, engany, ultimàtum, farol, guany de temps, fingir retirada, desproporció, donar la raó, poli bo/dolent)
Mediació
Objectius:
- Reduir l'ansietat
- Autoresponsabilitat
- Coacció
- Coproducció
Característiques:
- Solucions adaptades
- 2 o més parts
- Flexible
- Comunicació
- Clima favorable
- Redueix tensió
- Breu i econòmic
- Voluntari
- No és teràpia
- Mediador no pren decisions
Tipus:
- Extrajudicial
- Intrajudicial
- Familiar
- Civil
- Mercantil
- Penal
- Internacional
Prevenció i Provenció
Prevenció: (Accions per evitar accidents)
Provenció: (Crear condicions que promoguin comportaments segurs)
Escala de Provenció:
- Presentació
- Coneixement
- Confiança
- Apreci
- Comunicació
- Pren decisions
- Cooperació
5 Pilars de Belinda:
- Construcció comunitat
- Gestió de conflictes
- Reparació de danys i restabliment de relacions
- Rehabilitació
- Inclusió i participació
Enfocament de Belinda:
- Cada persona té una perspectiva única
- El pensament influeix en les emocions
- Les accions impacten en nosaltres
- Les accions són respostes a necessitats
- L'afectat és el millor per resoldre el conflicte
Estereotips i Prejudicis
Estereotips:
Creences de característiques o comportaments
Característiques:
- Adquirits
- Sobre memòria
- Un com a grup
Prejudicis:
Actituds o predisposicions cap a un grup
Característiques:
- Obertament
- Judici previ
- Conductes extremes (discriminació)
- Calents i freds
Mediació Comunitària:
- Veïnal
- Juvenil
- Sanitari
- Mediambiental
- Policial
Escoles de Mediació
Tradicional Lineal:
- Resolució de conflictes, via pragmàtica per satisfer les parts
- Curt termini
- Des de cada "jo" d'interessos i voluntats, es fa una recerca del mínim comú múltiple, facilitador d'acords. Recerca de ponts-vincles entre les parts
- Brainstorming
- Figura mediadora. No indaga en l'origen, centrada en la resolució, separant interessos de sentiments
- Anàlisi, definició i acords sobre objectius i interessos
- Llenguatge verbal i escrit
- Conflicte com a desavinença d'interessos, cerca punt comú
- Pacte - acord de resolució
Circular-Narratiu:
- Millora de comunicació, facilitant la resolució
- Mig termini
- Per facilitar l'aprenentatge de les persones, cal evitar el "jo" egocèntric i anar al "nosaltres"
- Role-playing
- Figura mediadora experta en comunicació, en copsar elements verbals (i no) per a una història alternativa
- Millor sintonia i harmonia per a una nova comunicació
- Llenguatge no verbal, actituds
- Conflicte dins un sistema circular de comunicació negativa
- Clima - història alternativa
Transformatiu:
- Transforma les relacions de les parts, resolent així el conflicte
- Llarg termini
- Per millorar les relacions és necessària l'existència de la revalorització (empoderament) i del reconeixement mutu de les parts en conflicte
- Mindfulness
- Figura mediadora. Evita classificar judicis i valors, dinamitzadora de relacions i crea entorns de creixement
- Empoderament, reconeixement mutu i relacions
- Fets i accions, drets i deures
- Conflicte és oportunitat per al creixement personal/social
- Entorn - hàbitat
Cultura de pau 3R:
- Reconstrucció
- Reconciliació
- Resolució
Triangle de la violència:
- Visible (directa)
- No visible (estructural / cultural)
PP: transformar relacions socials
10 Principis
- Admetre la necessitat d'ajuda externa
- Responsabilització dels propis actes
- Respecte envers un mateix
- Respecte envers els altres
- Necessitat de privacitat en moments difícils
- Reconeixement dels moments de crisi inherents
- Aprendre dels moments crítics
- Creença en les pròpies possibilitats i les dels altres
- Potenciació de la creativitat
- Comprensió del patiment del conflicte
Mediador
Perfil de les persones mediadores:
- a) Neutralitat i imparcialitat
- b) Capacitat de síntesi
- c) Respecte per totes les parts involucrades
- d) Ser creatiu. Necessari en processos de bloqueig.
- e) Saber generar un clima i estructura que maximitzi les possibilitats d’aconseguir un acord.
- f) Saber fer veure les despeses materials i psicològiques que porta la prolongació d’un conflicte.
- g) Autogestió
- h) Domini de dinàmiques de grup
- i) Gestió de la reactivitat
- j) Assertivitat
- k) Estar lliure d’estereotips i prejudicis.
Habilitats:
- Comunicativa verbal
- No verbal
- Microtècniques:
- Fer sinopsis de les sessions anteriors
- Normalitzar la situació
- Reformular intervencions per variar-les
- Fer pluja d’idees futures
- No estancar-se en esdeveniments sinó projectar en arribar a acords
Bases teòriques:
- Principi de l'interès superior del nen/a
- Reeducació del menor
- Justícia especialitzada
- Substitució de penes
Mesures Educatives:
- Privatives de llibertat
- No privatives
- Terapèutiques
Llei 5/2000 (jurisdicció penal juvenil) (principi d'oportunitat)
Principi d'oportunitat:
- Solucionar el conflicte de manera extrajudicial
- Conciliació amb la víctima i reparació del dany establert
- Participació activa del menor
- Responsabilització del dany comès
Procés del Programa de Mediació i Reparació en Justícia Juvenil:
- Contacte amb les parts (premediació)
- Concreció del programa
- Valoració del programa
Bases de la Mediació Social i Escolar
Llibre Blanc:
- Eix motor de canvi
- Promoure autonomia
- Afavorir responsabilitat ciutadana
Objectius:
- Reconeixement mutu de les parts
- Garantir la voluntarietat
- Igualtat
- Recursos de forma sostenible
- Legitimitat del mediador
Mediació i Conflicte Escolar:
Elements:
- Conflicte
- Agressió
- Violència
Tipus:
- Sexual
- Física
- Econòmica
- Verbal
- Emocional
Representació:
- Assetjament laboral
- Violència sexual
- Violència social i institucional
- Àmbit familiar
- Violència de gènere
- Violència escolar
Causes de la Violència Escolar:
- Contextuals
- Socioculturals
- Individuals
Bases:
- Diàleg
- Reflexió sobre els propis fets
- Responsabilització de les conseqüències dels propis actes (intencionats o no)
- Cerca de vies per a la conciliació i la reparació
Causes ateses:
- Assetjament escolar
- Violència interpersonal
- Bullying, ciberbullying…
- Incompliment