Gestió de conflictes i presa de decisions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,62 KB
Entrenament en les habilitats socials
Els cursos o programes d'entrenament estan formats per un conjunt organitzat i planificat de procediments i tècniques destinats a facilitar l'adquisició de noves HHSS o la millora de les que ja es tenen.
Fases d'un programa d'entrenament:
Avaluació inicial
Planificació del programa
Execució de les activitats
Avaluació del resultat
Avaluació de la competència social
A l'avaluació s'han d'incorporar els diferents components de les HHSS que hem anat tractant.
L'avaluació és una activitat continua, consubstancial amb el mateix procés d'intervenció. S'organitza en 3 moments:
Inicial
Procés
Final
L'avaluació i el diagnòstic han de ser una actuació individualitzada.
Causes del dèficit d'habilitats socials
Factors innats + procés educatiu i de socialització
Els dos principals mecanismes que contribueixen a la manca d'habilitats socials són:
La manca d'aprenentatges
La dificultat per posar-les en pràctica, a causa de:
Factors conductuals
Factors emotius
Factors cognitius
Manifestació del dèficit en habilitats socials
Timidesa, Bloqueig, Sobreadaptació, Agressivitat, Ansietat social, Fòbia social, Aïllament
Realimentació del cicle d'aïllament:
Evitació + falta d'experiències socials + aïllament
- Tècniques de recollida d'informació
Entrevista, Observació, Escales estandarditzades, Finestra de Johari
Entrevista
Serveix per: Recollir informació sobre relacions interpersonals d'una persona. Per obtenir indicacions de la seva forma d'interactuar
Es recollirà informació relativa a:
Història de les seves relacions interpersonals
Situacions d'interacció social que més problemes li causin
Valoració del seu propi comportament social
Motivació que té per millorar el seu nivell d'habilitats socials
Expectatives sobre l'entrenament i els objectius
També s'obtindran dades sobre el comportament sobre les activitats comunicatives que mostra a l'entrevista.
Observació
S'examina i registra el comportament i les habilitats socials de les persones observades.
Modalitats d'observació:
Observació en entorns natural o simulat
Autoobservació: en habilitats socials implica
Discriminar presència o absència de la conducta objectiu
Registrar emissió de la conducta
Elaboració de fulls de registre, en funció de la intenció avaluativa:
Registres estructurats, Registres oberts, Registres mixtes
Seqüència que podem seguir per elaborar un full de registre:
Definició dels aspectes que es volen observar
Determinar les variables a mesurar
Triar els instruments i els paràmetres de mesura
Elaborar el full de registre
Decidir l'entorn en que es durà a terme l'observació
Escales estandarditzades
Índex específics que s'administren a les persones usuàries, per establir el nivell de competència social en cadascun dels components.
Disposem d'escales per avaluar els diferents components de les habilitats socials.
Finestra de Johari
És útil per poder conèixer el propi diagnòstic quant a competències socials.
Estableix dues dimensions (jo i el grup) cadascuna amb dues variables (allò conegut i allò desconegut) que, combinades, ofereixen 4 àrees fàcilment representables en un diagrama.
jo | |||
conec | desconec | ||
el grup (els altres) | coneixen de mi | àrea oberta | àrea cega |
desconeixen de mi | àrea oculta | àrea desconeguda |
Planificació del programa
Segueix les mateixes premisses que qualsevol altra planificació. Per tant, aquí només parlarem d'aspectes específics de les habilitats socials.
Premisses a la planificació
- Programes que s'apliquen al grup
- Avaluació necessitats de formació
- Identificació i definició objectius
- Disseny de les activitats
Tècniques del programa
- Instruccions
- Reforços (socials, materials, positius, negatius)
- Modelatge
- Assaig conductual
- Modelat
- Tasques per a casa
- Generalització
- Programes específics en habilitats socials
Existeixen diferents programes d'entrenament en habilitats socials.
Cadascun sol dirigir-se prioritàriament a un públic específic:
- Infància, Adolescència, Diversitat funcional, Dificultat d'interacció social
Exemples de programes:
- Programa d'ensenyament d'habilitats d'interacció social
- Programa d'assertivitat i habilitats socials
- Programa d'habilitats socials
Què són els conflictes?
Situacions en les quals dues o més persones (o parts) entren en oposició o desacord, a causa de la incompatibilitat entre els seus interessos, necessitats, desitjos o valors.
Els conflictes són inherents a la condició humana:
- Els conflictes només són negatius si es gestionen negativament
- Els conflictes ben abordats ofereixen oportunitats de transformació i millora
Segons la magnitud del conflicte i les conseqüències que se'n poden derivar hi ha:
- Conflictes de poca importància
- Conflictes de gran envergadura
Per què sorgeixen els conflictes?
- Existència d'interessos i necessitats
- Problemes estructurals i relacions de poder
- Problemes de principis i valors
- Problemes d'informació
- Problemes de relació entre persones
Sigui quina sigui la causa del conflicte s'ha d'entendre com una situació que cal resoldre.
Tipus de conflictes
Segons la seva visibilitat:
- Latent, Manifest, Emmascarat, Invisible, Endèmic
Segons les parts enfrontades:
Intrapersonal o individual, Interpersonal, Intragrupal, Intergrupal
Vies per a la gestió de conflictes
- Confrontació
- Vies dialogades (negociació, mediació)
- Vies adversarials (arbitratge, justícia)
- Gestió de conflictes dialogada
Premisses per abordar els conflictes
- Tenir una actitud de tolerància, cooperació i col·laboració
- Tenir un bon repertori d'habilitats socials
- L'afrontament d'un conflicte requereix habilitats claus (reconèixer existència)
- Definir les nostres posicions i els interessos
Cal identificar les posicions i interessos de cada una de les parts:
- Les posicions són el que cada part tracta d'aconseguir
- Els interessos són les raons per les quals es vol satisfer l'objectiu
En un procés de negociació s'han de buscar apropaments entre els interessos.
Dialogar i negociar:
La consecució d'acords solament arribarà a través del diàleg.
Actituds de negociació:
Respecte i empatia
- Escolta activa
- Autocontrol i tolerància
- Humilitat
Formes negatives d'encarar un conflicte:
-Ignorar o evitar els conflictes
-Demorar la situació
Negociació
Tècnica en la qual, encara que les parts implicades tinguin interessos diferents, comparteixen un interès que s'ha de trobar a través del diàleg i l'acord.
Estratègies negociadores:
- Competitiva
- Compromesa
- Cooperativa
Amb l'abús d'estratègies compromeses i cooperatives s'obtindran els millors resultats.
Procés de negociació:
- Exposició de les parts
- Intercanvi d'arguments
- Comprensió del punt de vista de la part contrària
- Recerca d'opinions de les quals es beneficiïn les dues parts
- Valoració de les alternatives
- Consecució d'un acord
- Finalització o tancament
Habilitats i tècniques de negociació:
- Habilitats d'escolta
- Habilitats d'exposició
- Habilitats d'interrogació
- Habilitats per generar expectatives
- Habilitats per gestionar les cessions
- Realització de propostes condicionals
- Habilitats per al tancament
- Habilitats de gestió de temps
Mediació |
Via de resolució de conflictes en que una tercera persona, neutral, actua com a facilitadora de la comunicació i ajuda a canalitzar els interessos de les parts per aconseguir acords.
El paper de la figura de mediador:
- No pren decisions per a cap de les parts
- Facilita la comunicació efectiva entre les dues parts
- Explora possibles acords
- Informa de les conseqüències que pot tenir una ruptura.
Àmbits de la mediació:
- Mediació comunitària, Mediació intercultural, Mediació familiar, Mediació escolar
Procés de mediació:
- Preparació de la negociació
- Presentació del mediador i de les parts
- Exposició de les parts
- Procés de negociació (explorar, acotar, zones)
- Finalització de la negociació (positivament, no es resol)
- Presa de decisions
És un procés molt racional:
- Valorar diferents opcions
- Preveure els efectes favorables i desfavorables de cada opció
Model de procés de la presa de decisions:
- Definició del problema
- Recerca d'alternatives
- Valoració de les conseqüències de cada alternativa
- Tria de la millor alternativa possible
- Aplicació de l'alternativa i avaluació dels resultats
Model decides: Definir el problema, Establir el pla d'acció, Conèixer qui sóc i aclarir els meus valors, Investigar diferents alternatives, Descobrir els riscos, Eliminar alternatives