George Albert Smith: Pioner del Cinema

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,86 KB

Robert William Paul: El Revolucionari de les Càmeres

Robert William Paul va ser un enginyer anglès que va revolucionar la història del cinema sense fer cap pel·lícula. El que va fer va ser dedicar-se a construir i vendre càmeres de cinema. Això va permetre que molts aficionats comencessin a experimentar i a fer pel·lícules, cosa que hagués estat impossible sense ell, perquè els germans Lumière tenien un control molt estricte de les càmeres que produïen i no en venien cap. És a dir, que ell feia càmeres "pirata". Aquestes càmeres es van vendre a Anglaterra i van permetre que apareguessin molts realitzadors, que actualment són coneguts com l'Escola de Brighton.

George Albert Smith: Pioner i Innovador

La figura més destacada d'aquest moviment és George Albert Smith (1864-1959). Provenia del món de l'espectacle, era hipnotitzador. Després d'un escàndol en la seva carrera, es posa a dirigir un parc d'atraccions. L'any 1896, juntament amb el seu amic James Williamson, veuen per primera vegada les pel·lícules dels germans Lumière. Això els impulsa a prendre la decisió de comprar-se una càmera i fer pel·lícules. Això també interessarà a Albert, perquè així introduirà les pel·lícules al seu parc d'atraccions. A part de ser un dels pioners en el món del cinema, també és un dels primers a fer pel·lícules d'humor. Això és degut al fet que la seva dona, Laura Bayley, era mim i actriu de revistes.

L'Etapa Creativa de Smith (1899-1903)

A partir del 1899, comença la seva etapa més creativa, doncs després d'un període d'adaptació al món cinematogràfic, busca innovar i també intentar explicar alguna trama, alguna història. A partir del 1903 es dedica a investigar i crea una de les primeres pel·lícules amb color, conegudes com a KINEMACOLOR (1906).

La Guerra de Patents i el Retir de Smith

L'any 1914, a causa de tots els problemes que li comporta una guerra de patents que manté amb un altre personatge per la invenció del cinema en color, decideix deixar de fer cinema. Friese-Greene va ser amb qui es discutia la patent del cinema en color.

Les Innovacions Cinematogràfiques de Smith

  • Els pagesos fantasmes (1898)

    Albert comença a ser conegut com a cineasta quan presenta, el 1898, Els pagesos fantasmes. Són les primeres imatges de càmera en moviment, els primers tràvelings, on es veia el recorregut del tren.

  • El petó en el túnel (1899)

    Un any després fa una de les seves obres clau, El petó en el túnel (1899). És de les primeres pel·lícules on hi ha diferents plans, diferents escenes, i on hi ha una història. I, a més a més, té un misteri: estaríem davant del primer flashback del cinema, perquè mostra una acció que ha passat abans que la primera escena. També fa la primera càmera subjectiva. Ell crea la primera transició d'escenes amb el negre del túnel, i aprofita el negre per canviar d'escena.

  • Deixem-me somiar de nou (1900)

    A Deixem-me somiar de nou (1900), trobem la primera el·lipsi. És a dir, que talla les cames, veiem un pla mitjà de proximitat. És el primer pla mitjà de la història. I el fos, que fa amb un desenfocament per fer una transició, té un caràcter narratiu. És a dir, que ens fa entrar en un somni amb aquest desenfocament, una cosa que avui dia encara es fa.

  • Les ulleres de llegir de l'àvia (1900)

    A Les ulleres de llegir de l'àvia (1900), estem davant dels primers plans de la història del cinema, i els fa a través d'una trama on un nen mira les coses del seu entorn amb una lupa. Aquests primers plans són descriptius, però no són narratius. No busquen que s'entengui la història, tan sols amplien una imatge, i això fa que sigui insulsa.

  • El petit doctor (1901) i El gat malalt (1903)

    Tot això ho soluciona amb una pel·lícula que fa després, anomenada El petit doctor. Apareix el primer pla narratiu de la història. L'any 1903, el mateix Smith va fer una versió de la pel·lícula que es diu El gat malalt. Aquest primer pla té una funció, que és que veiem com està alimentant el gat. És a dir, no acosta la càmera com a un joc visual, sinó que el que vol és captivar i mostrar bé l'acció.

El Kinemacolor i l'Aportació d'Edward Raymond Turner

L'any 1906, juntament amb Charles Urban, creen el KINEMACOLOR PICTURES, que va ser considerat durant molt de temps el primer sistema en color. Però s'ha descobert que no va ser així. El primer sistema de cinema en color el va crear Edward Raymond Turner (1873-1903). Aquest anglès ja havia inventat un sistema en color l'any 1899, i Charles Urban el va ajudar a construir el projector. El que va succeir és que el va inventar i va morir, així que només hi ha gravades imatges quotidianes de la seva vida. Aquestes pel·lícules es desconeixien fins que van ser descobertes l'any 2012.

Com Funcionava el Kinemacolor?

El Kinemacolor neix de la col·laboració entre Charles Urban i Smith, creant-lo el 1906 i comercialitzant-lo entre 1908 i 1914. El van patentar tots dos junts. Era un sistema compost per una càmera i un projector. Les imatges eren gravades amb carret de blanc i negre. Mentre s'anava gravant la seqüència, anaven passant per davant de l'objectiu dos filtres, un de verd i un de vermell. Quan passava el filtre verd, s'eliminava el color vermell i el feia blanc, i quan passava el filtre vermell, s'eliminava el verd. El filtre eliminava el complementari. Quan es projectava, es feia amb els filtres de manera que afegia els colors que havien tret abans.

Entradas relacionadas: