Funcions i composició de l'aparell circulatori
Enviado por Chuletator online y clasificado en Biología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,22 KB
L'aparell circulatori:
Format per vasos sanguinis, cor i sang.
Sistema circulatori: Transporta oxigen i nutrients del cos, sigui CO2 o nutrients que el cos no necessita.
- Hemàcies - globus vermells - s'encarreguen de dur oxigen a la resta del cos, donen color a la sang.
- Leucòcits - globuls blancs - lluiten contra les malalties, sistema immunològic.
- Plaquetes - trombòcits - creen coàguls per taponar una hemorràgia.
La circulació general o major (depèn del cor esquerre) és la que rep sang oxigenada dels pulmons i l'envia per l'arteria aorta cap a tot l'organisme.
La circulació pulmonar o menor (depèn del cor dret) és la que rep sang carregada de CO2 i l'envia als pulmons.
Sístole: Aurícula -> relaxada / Ventricle -> Contracció / vàlvules tricúspide i mitral -> tancades / vàlvules aòrtica i pulmonar -> obertes
Diàstole: Contracció / relaxada / obertes / tancades
Pressió (o tensió) arterial és la pressió exercida per la circulació de la sang a les parets dels vasos sanguinis.
La sang té una gran varietat de funcions:
- Funció respiratòria: Transporta oxigen des dels pulmons cap als diferents teixits.
- Funció nutritiva: Transporta nutrients cap als diferents teixits.
- Funció excretora: Transporta els productes de secreció del catabolisme cel·lular cap als òrgans on han de ser eliminats.
- Funció de regulació hormonal: Transporta les hormones cap a les cèl·lules diana.
- Funció reguladora tèrmica: Distribueix calor per tot el cos per mantenir una temperatura constant.
- Funció del manteniment del pH: Controla el pH constant al llarg del cos. El pH plasmàtic normal és aproximadament de 7,4.
- Funció de manteniment del volum intersticial: Conserva inalterat el volum del líquid contingut en el compartiment existent entre les cèl·lules dels teixits.
- Funció defensiva: La sang protegeix l'organisme de les infeccions, ja que és l'encarregada de transportar els glòbuls blancs que són encarregats del sistema immunològic.
- Funció hemostàtica: Quan hi ha una lesió, la sang deté les seves pròpies ferides a través de les plaquetes.Composició de la sang: globus vermells, globus blancs, plasma i plaquetes.