Funció Comercial i Anàlisi de Mercat: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,8 KB
La Funció Comercial i l'Anàlisi de Mercat
Departament comercial: La funció comercial inclou el conjunt d'activitats necessàries per fer arribar als consumidors els béns o serveis produïts a l'empresa.
Funcions més importants:
- Anàlisi de mercats: Proporciona la informació que permet a la direcció de l'empresa fixar la seva política.
- Màrqueting: Dissenya la política comercial de l'empresa.
- Vendes: Organitza la venda directa.
Mercat
Conjunt d'activitats de compra i venda d'un producte dutes a terme per dos subjectes econòmics, oferents i demandants.
Tipus de mercats
Competència perfecta
Compleix les condicions següents:
- Homogeneïtat de producte.
- Gran nombre d'oferents i demandants.
- Coneixement total del mercat.
- Llibertat d'entrada i de sortida del mercat.
Competència imperfecta
És el tipus de mercat que trobem més habitualment. Quan no es compleix alguna de les característiques de la competència perfecta.
- Monopoli: Només un venedor i molts compradors. L'oferent té plena capacitat per determinar el preu i decidir la quantitat que vol produir (Tabac).
- Oligopoli: Es forma quan hi ha pocs venedors i un gran nombre de compradors. Competència molt forta, com que hi ha poques empreses, la política comercial adoptada per una d'elles influeix en la de la resta (Petroli).
- Competència monopolística: La forma un gran nombre de compradors i venedors d'un producte que no és homogeni.
Demanda total i demanda d'empresa
La quantitat de compres d'un producte a una determinada empresa durant un període de temps determinat rep el nom de demanda d'empresa; és a dir, és una part del consum total del producte.
Quota de mercat: (Mercat empresa / Mercat total) x 100
Estudi de mercat
Consisteix a recopilar, elaborar i analitzar informació sobre l'entorn general, la competència i el consumidor.
Fases de l'estudi de mercat
- Definició de l'objectiu.
- Disseny del model d'investigació.
- Recollida de dades (Primàries o secundàries).
- Classificació i estructuració de les dades.
- Anàlisi de les dades.
- Elaboració d'un informe amb els resultats i conclusions.
Enquesta
Per elaborar una enquesta s'han de tenir presents els aspectes següents:
- Cal evitar preguntes ambigües.
- La pregunta ha de fer referència a un únic punt.
- No s'han de preguntar coses que l'entrevistat no pugui saber.
- No s'han de fer preguntes que orientin la resposta.
- S'han d'ordenar les preguntes i deixar per al final les més difícils.
Anàlisi de l'entorn general
- Entorn legal: L'empresa ha de conèixer el conjunt de lleis que regulen la seva activitat econòmica: normativa sobre la seguretat del producte, la seva composició, els conservants autoritzats, els residus contaminants.
- Entorn tecnològic: L'empresa ha d'estar al dia de les millores tecnològiques que es produeixen i que afecten el procés de fabricació. Una millora tecnològica implica una disminució de costos i, per tant, poder competir millor amb el preu del producte.
- Entorn social: És molt important conèixer els canvis que es produeixen en els consumidors: renda, modes, costums, gustos...
- Entorn econòmic: És molt interessant saber quines són les perspectives econòmiques del país.
Anàlisi de la competència
S'entén per competència el conjunt d'empreses que fabriquen o comercialitzen, en un mateix mercat, un mateix producte.
Estudi de competència
- Localitzar competidors.
- Recerca de la informació necessària.
- Comparació de la situació de la competència respecte de l'empresa.
Hàbits de compra
- Qui compra?
- On compra?
- Per què compra? Es tracta de saber la necessitat que ha provocat la compra.
- Quant compra? Cal saber la quantitat de producte que compra.
- Quan compra?
- Què compra? Depèn del prestigi social.
Fidelitat a la marca
Si un producte és de consum freqüent, generalment el consumidor manté un comportament rutinari anomenat fidelitat a la marca.
Moda
És imitar el comportament d'altres persones amb les quals li agradaria identificar-se, això s'entén per moda.
Classificació del client segons la seva capacitat de decisió
- Prescriptor: És el professional que recomana el producte, l'opinió del qual és valorada pel consumidor (Metge).
- Comprador: És la persona que adquireix el producte, però no ha de coincidir necessàriament amb el consumidor (El pare compra roba al nen).
- Consumidor: És qui finalment satisfà una necessitat amb el producte.
Segmentació de mercats
És la divisió de clients segons necessitats homogènies.
Criteris de segmentació
- Criteri sociodemogràfic: S'agrupen els individus en funció de variables com el sexe i la seva posició a la llar.
- Socioeconòmic: Divideixen els individus segons aspectes com el seu nivell d'ingressos, les seves possibilitats de consum o de classe social.
- Criteris psicogràfics: Aporten raons més recentment considerades que completen el coneixement de la conducta dels individus.