Els primers freds
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,67 KB
Títol:
Els primers freds.
Cronologia:
1892, Roma.
Tècnica:
Escultura, talla en marbre.
Mides:
136,7 x 98 x 71,8 cm.
Tipologia:
Escultura exempta.
Localització:
MNAC (Barcelona).
Autor:
Miquel Blay.
ANÀLISI FORMAL →
En quant a la descripció, l'obra presenta un grup escultòric format per un ancià i una nena. Els dos apareixen nus, asseguts en un banc i amb un gest de patiment. L'ancià, sobreposant, intenta consolar la nena i, aquesta busca la protecció d’aquest. L'home sembla debilitat. L'amplitud del seu pit i de la seva esquena delaten que el seu cos va ser vigorós en un altre moment. Va tenir una fortalesa ara desapareguda ja que la seva musculatura apareix decaiguda.
És un ancià i com a tal es troba en una edat de decadència física. El rostre, amb barba, es mostra alçat amb un gest que indica dignitat dirigint la mirada cap a l'observador. Els seus braços es recolzen en les cames i les mans s'ajunten entrellaçant els dits.
Per l’altra banda, la nena busca la protecció de l'ancià i recolza el cap amb delicadesa a la clavícula d'ell. També observem que ajunta els peus en un gest que reflecteix indefensió i inseguretat i que dirigeix la seva mirada cap a l'adult.
L'avi presenta frontalitat, el seu rostre és vell i arrugat i se li veu sencer. En canvi a la noia té una concepció modernista, el seu rostre apareix mig amagat i els seus cabells són llargs. En l'home predomina la línia recta i els angles rectes. A la nena, en canvi, hi més línies corbes. L'avi mostra una actitud de dignitat dins el sofriment. Les línies ondulants d'ella i la seva pell es presenta com difuminada, mentre que la d'ell és molt 'seca' i se li veuen les arrugues; la seva concepció és realista.
Formes de representació
És una escultura realitzada en marbre amb una composició tancada.
Punt de vista
Unifacialitat, un punt de vista òptim o principal.
Blocs→
Un sol bloc de marbre
Modelat i llum: Blay va realitzar un delicat polit de la superfície del marbre. Això fa que la llum es reparteixi de forma delicada en tot el conjunt. Per descomptat, les textures del banc i dels cossos contrasten clarament. Hi ha diversos detalls que mostren el realisme d'aquesta escultura com ara la musculatura flàccida de l’ancià i el realisme anatòmic: (plecs de la pell). En això hi ha un alt grau de realisme. És destacable el virtuosisme naturalista de l’artista en representar la sensació de fred, sobretot en el rostre i coll del vell (constricció muscular).
Tècnica i materials
Talla en marbre.