Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,17 KB
Autor. Umberto Boccioni
Cronologia. 1913
Estil. Futurista
Material. Bronze
Forma. Exempta
Tipologia. Dempeus
Cromatisme. Monòcrom
Tècnica. Fosa
Localització. MoMa (New York)
Context Històric i Cultural:
Context històric: A inicis del segle XX Europa es divideix entre els partidaris de la democràcia i els de la monarquia absoluta. Per aquest motiu apareixeran la triple entesa formada per França, Anglaterra i Rússia i la triple aliança formada per Alemanya, Imperi Austrohúngar i Itàlia. Aquestes dues concepcions del món s'enfrontaran a la primera guerra mundial.
Context cultural: A inicis del segle XX apareixen les primeres avantguardes, els dos principals centres artístics: París i Nova York. Així sorgiran el fauvisme, l'expressionisme, cubisme, futurisme, l'abstracció i el surrealisme.
Descripció
És el retrat d'un cos antropomòrfic sobre dues formes quadrangulars que caminen cap endavant de forma decidida. La figura s'estructura a partir d'una superposició de volums com si es tractés d'una seqüència cinematogràfica on les imatges es col·loquen una darrera l'altra sense que desapareguin.
El resultat de tot això és una simultaneïtat temporal que reprodueix les diverses accions del personatge. Aconsegueix una figura distorsionada semblant al plantejament dels cubistes on es tendeix a representar en un únic pla punts de vista diferents (simultaneïtat espacial).
Respecte al moviment, l'autor ho reprodueix a partir de la projecció en un mateix pla espacial de la musculatura corporal, bàsicament el tors i les cames. També utilitza nombroses formes geomètriques de perfils angulosos, que visualment es potencien amb la superfície brillant i polida del bronze.
Hi ha una tensió entre el desplaçament de la figura cap endavant i de les formes generades en sentit contrari, degut al dinamisme de la marxa. Per últim destacar la sensació de lleugeresa lligada al moviment de la figura.
Estil
Aquesta obra pertany al futurisme, moviment artístic caracteritzat per:
1 L'any 1909, Filippo Tomasso Marinneti va publicar al diari Le Figaró, el manifest futurista que suposava l'abandonament del passat i de la tradició figurativa.
2 Els futuristes introdueixen nous conceptes, com la rapidesa, la sensació de moviment i recursos geomètrics propis del cubisme.
3 Fan servir els símbols de la modernitat com són els nous mitjans de transports, la ciutat, la velocitat i el risc i la violència i el militarisme.
4 Es busca un abandonar tots els convencionalismes del passat, per alliberar-se i aconseguir la plena llibertat.
5 Boccioni, entén el moviment com una lluita de forces internes invisibles que s'experimenta a través de l'espai i del temps.
Significat i Funció
Encara que té una certa semblança amb la Victòria de Samotràcia, l'obra vol donar la imatge d'un home modern, un ésser anònim que viu a una gran ciutat, en el seu temps on les màquines són les protagonistes, de manera que l'home és semblant a una màquina, a un organisme mecànic. L'artista experimenta amb el concepte de moviment a l'escultura, simbolitzant la figura humana que avança cap al futur.
Per alguns crítics d'art, aquesta escultura recull l'idea del superhome de Nietzsche (meitat home i meitat màquina) que es desenvolupa en llibertat, trenquant totes les normes i obstacles que el tenien atrapat.
Funció: Intenta recordar el moviment ràpid d'un cos en l'espai, a l'escultura grega això era possible a través dels draps molls i a l'obra de Boccioni s'aconsegueix amb el modelatge del cos.