La filosofia com a racionalitat teòrica veritat i realitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,96 KB
El concepte de raó, bàsic per a la Filosofia des de la seva
Aparició, fonamentalment significa justificació o explicació.
És una característica que distingeix els humans dels animals, tal
Com indica la clàssica definició de l’ésser humà com a animal
Racional. La raó consisteix en la comprensió d’allò que està
Més enllà del coneixement immediat del món sensible per
Arribar a saber del tot a través de conceptes, idees i raonaments.
La fe és una creença en la veritat de determinats enunciats,
Sense proves suficients que la converteixin en una creença racional
O en un saber. Normalment el terme s’aplica al context religiós i
Sobrenatural cristíà, on la fe suposa adhesió de la persona a la
Revelació divina.
Amb el cristianisme,es va fer viva la
Tensió entre creences i sabers , fe i raó, religió i filosofia.
El
Cristianisme parteix d’una doctrina revelada i recollida en uns
Llibres sagrats, anuncia i proclama unes veritats que són objecte
De creença i pauta d’acció. La filosofia no parteix de cap mena
De veritat prèvia i aspira , amb la força de la raó, a assolir
Sabers sobre l’ésser humà i el seu comportament en el món.
Des
De els primers segles del cristianisme, els
Pensadors cristians
Van tenir com a missió estendre arreu i fer comprensible el missatge
Evangèlic. Es tractava d’ensenyar a l’home la veritat, però la
Veritat revelada , no d’investigar el descobriment de la mateixa,
Que ja es dona per segur, sinó intentar aproximar-se el més
Possible a la seva comprensió . Es fan servir primer conceptes i
Mètodes del pensament platònic, i després del pensament
Aristotèlic .Aquest intent d’harmonitzar la fe i la raó
Constitueix la filosofia cristiana. Té els seus orígens en els
Anomenats pares de l’Església i dona lloc a la filosofia
Escolàtica. Es reconeixen , doncs, dos
Tipus de coneixement
:
El que ens proporciona
La fe
I el que es pot obtenir mitjançant l’exercici de la
Raó i els sentits
.
El problema sorgeix a l’hora de relacionar las dues fonts de
Coneixements i les afirmacions que formulen cadascuna. Al llarg de
L’Edat Mitjana varia la manera de veure aquestes relacions i es
Poden distingir tres
Postures bàsiques: - Fe i raó, teologia i filosofia són
Incompatibles
.
Aquesta posició es representativa de Tertulià, Pare de l’Església,
Segons el qual la revelació es considerada com a autosuficient i no
Necessita justificació ni comprensió filósòfica (crec perquè és
Absurd).
- La fe és necessària per a la raó
L’home
Pot conèixer la veritat mitjançant la raó, però necessita de
L’ajut que Déu i la fe li donen. Aquest concepte és propi Agustí
D'Hipona (crec per entendre). Segons això no hi ha una veritable
Diferencia entre filosofia i teologia, les dues tenen com a base la
Fe i aquesta està per sobre de la raó: no hi ha un altre punt de
Partida que la revelació.
-
Tomàs d’Aquino es mostra partidari de l'automiade
La raó i de la capacitat de l’home per captar les lleis de
L’univers amb el seu esforç intel·lectual.
Això no vol dir que, com explicaven els averroistes
, hi hagin dues veritats sinó que hi ha una única veritat, a la
Qual s’hi pot accedir per camins diferents però alhora
Convergents.
Segons
La teoria tomista l’objectiu final de tot coneixement és Deú
I l’assolim amb la Revelació, però a l’hora mitjançant la raó
I a través del coneixement de les coses, podem arribar fins a Déu
Com a font i origen de tot, això sí, tenint en compte que si
S’arriba a conclusions diferents voldrà dir que el mètode
Racional que hem fet servir no és l’adequat, ja que ens dona
Falses afirmacions, o que en el camp que investiguem no és possible
L’argumentació racional , només la Revelació ens donarà el
Coneixement adequat.
Tomàs
D’Aquino
és considerat el filòsof i teòleg més important de la filosofia
Escolàstica. Se li atribueix el mèrit d’haver aconseguit la
Millor síntesi medieval entre raó i fe.
Tant
Descartes com Plató
Tenen una concepció
Dualista de l’ésser humà
.
Ambdós consideren el penament o la raó com l’activitat pròpia de
L’ànima, encara que per a Plató l’ànima és immortal i, en
Canvi, per a Descartes és una Resposta substància finita.
Per
A Descartes l’ànima
(res cogitans ) és allò que identifica màximament el jo: jo sóc
Perquè penso i només en la mesura que penso, val a dir, perquè més
Enllà de tenir un cos, tinc una ment o ànima que no és reductible
Al cos. Si deixés de pensar, Descartes considera que el “jo”
Deixaria d’existir. El jo no l’hem d’entendre com el conjunt
Físic i material que constitueix l’ésser humà sinó com la seva
Essència nacional (en comptes d’ànima podríem dir-ne raó),
Pensant (podríem dir-ne, també, pensament). I en aquest sentit,
Descartes està aïllant el concepte ànima de tota realitat
Material, física, inclòs el propi cos (l’ànima és enterament
Distinta del cos).
Mentre el cos actua com una màquina, l’ànima és l’espai de la Llibertat. El jo humà és constituït per l’ànima perquè Aquesta, a diferència del cos, gaudeix de lliure albir; no està Predestinada a ser o a fer res, mentre el cos (el cor, els ronyons, Etc.) depèn d’un plantejament mecànic. La uníó de cos i ànima, Però, és un dels punts problemàtics del pensament cartesià. Tampoc queda clar si és o no possible que aquesta màquina (el cos) Funcioni sense una ànima, ja que no Déu a ella ni la seva animació Ni la seva estructura.
En aquest sentit Descartes és dualista (tradició filósòfica
Iniciada per Plató i que constitueix la tradició idealista)
.
Que l’existència de l’ànima cartesiana no depengui en absolut
Del cos, però, no vol pas dir que no hi hagi cap relació entre les
Dues entitats (Descartes parlarà de substàncies). Ben al contrari,
A diferència de Déu, que és l’única substància infinita (és
A dir que existeix sense necessitat de res que el faci existir), el
Cos (res extensa) i l’ànima (res cogitans) són substàncies
Finites que tenen atributs diferents però que estan completament
Interrelacionades.
Plató afirmava que tot coneixement és reminiscència
De les Idees contemplades, d’això se’n dedueix la preexistència
De l’ànima, perquè és l’ànima qui contempla les idees abans
De "caure en el món dels sentits". En el món hi ha
Realitats visibles i invisibles. Les primeres estan lligades al cos i
Les segones a l’ànima.
Tot el que és visible es corromp i mor; L’invisible és immutable i etern; per tant l’ànima serà Immutable i eterna
L’home troba el coneixement dins la seva ànima, perquè es presenta en forma de record de les coses que hem Après en vides anteriors. El coneixement que l’ànima té de les Idees demostra que hi ha una familiaritat entre les unes i l’altra. Si les idees són eternes, també ho serà l’ànima. Podem acabar Dient que la concepció de la relació entre l’esperit i la Matèria, tant en Descartes com en Plató, està determinada per una Exigència epistemològica. En Plató aquesta exigència només Comporta una caracterització moral de la relació entre l’esperit I la matèria, en canvi per a Descartes implica donar-li un estatus Absolut a l’esperit i una posició única en el contingut de la Metafísica.