Filosofia i Preguntes: Viatge del Mite al Logos

Enviado por nnueta y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB

Filosofia i Preguntes

"Fes allò que hagis de fer i sigues amable." Viatge: preparació, durant, tornada. Exemple (Power of Ten de Morrison).

Lestrigons i Ciclops

  • Lestrigons: Llegendari poble de gegants esmentat per Homer a l'Odissea, governats per un rei.
  • Ciclops: Gegants amb un sol ull enmig del front.

Preguntes i Observació

  • Sempre és observador activament i amb atenció qui fa les millors preguntes.
  • Quan una persona fa una pregunta és perquè ja està preparada per entendre la resposta.
  • Una resposta sense pregunta no existeix.
  • El camí (pregunta) sempre és més important que les arribades.
  • Farcir joves de respostes sense que ells s'hagin plantejat cap interrogant és una feina condemnada a l'oblit. (Els joves no són un recipient que s'ha d'omplir, sinó un foc que s'ha d'encendre, Sòcrates)

Arqueologia de la Paraula: Filosofia

FILO (inclinació cap a, amor) + SOPHIA (saber) = Filosofia. VIII-VI aC a costes turques.

Sophos: Persona que sap de forma teòrica i pràctica (theoria i praxis).

Theoros (ofici): Un ambaixador o representant d'una polis (ciutat-estat). Aquest representant és enviat per la seva polis a una altra, per:

  • Observar els Jocs Olímpics (776 aC) que es fan a aquella polis.
  • Observar costums i lleis dels ciutadans de la polis a la qual ha arribat.

Característiques:

  • És estranger.
  • No és bàrbar (persona que no coneix l'idioma ni el món grec).
  • Crítica (agafa cert distanciament respecte allò que la persona està observant).

Ruta de Preguntes

Pensar -> Viatge (físic, mental) -> Laberint -> Observador -> Preguntes (capacitat de fer-se preguntes 14-25: és quan acaba de formar-se totalment el cervell).

Característiques Generals

  • Mirada estranya.
  • No és bàrbar: coneix el llenguatge i el món d'allò que parla.
  • Metodologia crítica (distància adequada).
  • Acció/actitud.
  • Sistemàtica -> obsessiva, en les seves argumentacions. Excessivament ordenada.
  • És o intenta ser totalitzadora: tenint en compte totes les característiques anteriors, intenta agrupar, unir tots els seus coneixements existents sobre l'objecte estudiat (des de totes les perspectives possibles).

SENTIT COMÚ: Veritat

Pas del Mite al Logos

Nietzsche: Filòleg, filòsof, s. XIX, 14 idiomes, músic de carrera (piano), volia ser sobretot músic; en acabar aquests estudis va veure que volia ser filòleg: grec, llatí, hebreu, anglès, francès, alemany, kurt, italià... Va morir 'boig perdut' amb una migranya molt dolorosa que no tenia remei. 'Origen de la tragèdia grega'.

En el món grec hi ha dos elements que es repeteixen constantment:

  • Apol·lini (Apol·lo - bellesa harmoniosa, llum, música, raó, racional).
  • Dionisiac (Dionís - embriaguesa, lletjor, foscor, música exaltada, irracional).

Apol·lini - Obsessiva (extremadament ordenats - poques relacions socials o afectives, perfeccionistes...)
Dionisíac - Neuròtiques (desordenades)

"Ningú es banya dues vegades al mateix riu", Nietzsche.

Heràclit

(VI aC)

  • Dormits: Ni veuen ni escolten.
  • Desperts no atents: Si veuen, si escolten però no entenen.
  • Desperts atents: Veuen, escolten, entenen.

Pas del Mite al Logos

  • Mite: Explicacions d'alguna realitat - coherents, irracionals.
  • Logos: Explicacions d'alguna realitat coherents i racionals - els primers que introdueixen les explicacions racionals de la realitat són els presocràtics, s. VI aC, introdueixen 2 grans idees: Arjé (primer principi) i Kosmos (univers ordenat).

Entradas relacionadas: