Filosofia i Preguntes: Viatge del Mite al Logos
Enviado por nnueta y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB
Filosofia i Preguntes
"Fes allò que hagis de fer i sigues amable." Viatge: preparació, durant, tornada. Exemple (Power of Ten de Morrison).
Lestrigons i Ciclops
- Lestrigons: Llegendari poble de gegants esmentat per Homer a l'Odissea, governats per un rei.
- Ciclops: Gegants amb un sol ull enmig del front.
Preguntes i Observació
- Sempre és observador activament i amb atenció qui fa les millors preguntes.
- Quan una persona fa una pregunta és perquè ja està preparada per entendre la resposta.
- Una resposta sense pregunta no existeix.
- El camí (pregunta) sempre és més important que les arribades.
- Farcir joves de respostes sense que ells s'hagin plantejat cap interrogant és una feina condemnada a l'oblit. (Els joves no són un recipient que s'ha d'omplir, sinó un foc que s'ha d'encendre, Sòcrates)
Arqueologia de la Paraula: Filosofia
FILO (inclinació cap a, amor) + SOPHIA (saber) = Filosofia. VIII-VI aC a costes turques.
Sophos: Persona que sap de forma teòrica i pràctica (theoria i praxis).
Theoros (ofici): Un ambaixador o representant d'una polis (ciutat-estat). Aquest representant és enviat per la seva polis a una altra, per:
- Observar els Jocs Olímpics (776 aC) que es fan a aquella polis.
- Observar costums i lleis dels ciutadans de la polis a la qual ha arribat.
Característiques:
- És estranger.
- No és bàrbar (persona que no coneix l'idioma ni el món grec).
- Crítica (agafa cert distanciament respecte allò que la persona està observant).
Ruta de Preguntes
Pensar -> Viatge (físic, mental) -> Laberint -> Observador -> Preguntes (capacitat de fer-se preguntes 14-25: és quan acaba de formar-se totalment el cervell).
Característiques Generals
- Mirada estranya.
- No és bàrbar: coneix el llenguatge i el món d'allò que parla.
- Metodologia crítica (distància adequada).
- Acció/actitud.
- Sistemàtica -> obsessiva, en les seves argumentacions. Excessivament ordenada.
- És o intenta ser totalitzadora: tenint en compte totes les característiques anteriors, intenta agrupar, unir tots els seus coneixements existents sobre l'objecte estudiat (des de totes les perspectives possibles).
SENTIT COMÚ: Veritat
Pas del Mite al Logos
Nietzsche: Filòleg, filòsof, s. XIX, 14 idiomes, músic de carrera (piano), volia ser sobretot músic; en acabar aquests estudis va veure que volia ser filòleg: grec, llatí, hebreu, anglès, francès, alemany, kurt, italià... Va morir 'boig perdut' amb una migranya molt dolorosa que no tenia remei. 'Origen de la tragèdia grega'.
En el món grec hi ha dos elements que es repeteixen constantment:
- Apol·lini (Apol·lo - bellesa harmoniosa, llum, música, raó, racional).
- Dionisiac (Dionís - embriaguesa, lletjor, foscor, música exaltada, irracional).
Apol·lini - Obsessiva (extremadament ordenats - poques relacions socials o afectives, perfeccionistes...)
Dionisíac - Neuròtiques (desordenades)
"Ningú es banya dues vegades al mateix riu", Nietzsche.
Heràclit
(VI aC)
- Dormits: Ni veuen ni escolten.
- Desperts no atents: Si veuen, si escolten però no entenen.
- Desperts atents: Veuen, escolten, entenen.
Pas del Mite al Logos
- Mite: Explicacions d'alguna realitat - coherents, irracionals.
- Logos: Explicacions d'alguna realitat coherents i racionals - els primers que introdueixen les explicacions racionals de la realitat són els presocràtics, s. VI aC, introdueixen 2 grans idees: Arjé (primer principi) i Kosmos (univers ordenat).