La Família: Estructura, Cicles i Estils Educatius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,54 KB

Què és la Família?

És la institució on naixem i creixem, i possiblement la que exerceix una influència més gran en la persona al llarg de la seva vida. Com a grup social, la família ha estat objecte d’atenció per part de diferents disciplines com la història, la sociologia, la psicologia i el dret.

Conseqüències dels Canvis Familiars

Una de les conseqüències dels canvis que afecten la família és que la tasca educadora en les primeres edats dels infants es delega cada vegada més a les institucions educatives. Això fa imprescindible la coordinació i la col·laboració entre la família i el centre educatiu, perquè el procés educatiu sigui òptim per al desenvolupament de l’infant.

Reptes de la Família Actual

Treball Domèstic i de Cures

Tradicionalment, el treball domèstic i de cures ha recaigut principalment sobre les dones. Tot i els canvis en els rols de gènere i la incorporació de la dona al món laboral, les dones continuen assumint una gran part d'aquesta càrrega. Això pot generar tensions, especialment quan no hi ha una distribució equitativa de les responsabilitats.

Càrrega Total de Treball i Treball Mental

A més de les responsabilitats laborals, moltes persones també assumeixen la major part del treball domèstic i de cures, així com el “treball mental”, que inclou la gestió de les tasques del dia a dia, la planificació i l'organització de la vida familiar. Aquesta càrrega excessiva pot portar a l'estrès, l'angoixa i la sensació de desbordament.

La Doble Jornada

Sovint, les persones, especialment les dones, es troben fent front a la “doble jornada”, que consisteix a treballar fora de casa i, posteriorment, assumir la major part dels treballs domèstics i de cures a casa. Això pot ser esgotador i contribuir a una sensació de desequilibri entre la vida personal i laboral.

Funcions Familiars Essencials

Atenció, Cura i Seguretat

Aquesta funció és vital, especialment en casos de malaltia mental i en la cura de persones grans. Les famílies juguen un paper crucial en proporcionar atenció, suport emocional i físic, i crear un entorn segur per als membres que necessiten assistència. Això inclou gestionar els horaris de medicació, assistir en les activitats de la vida diària i assegurar-se que la persona es senti atesa i respectada.

Funcions Afectives

Les famílies són l'espai on es desenvolupen les relacions afectives i on es gestiona l'expressió i comprensió de les emocions. En casos de malaltia mental o de persones grans, aquesta funció és encara més crucial.

Funcions Educatives i Socialitzadores

Les famílies tenen un paper fonamental en l'educació i socialització dels membres, especialment en la primera infància. A través de l'ensenyament de valors, normes i habilitats socials, les famílies preparen els seus membres per interactuar amb la societat.

Funcions Normatives

Les famílies estableixen normes i límits que ajuden a regular el comportament dels seus membres. En l'àmbit del joc, aquesta funció és especialment important. En casos de malaltia mental o de persones grans, la capacitat per mantenir aquestes normes pot veure's afectada.

Famílies en Risc d’Exclusió Social

És crucial prestar atenció a les famílies en risc d'exclusió social i proporcionar-los suport adequat. Això pot incloure accés a serveis socials, suport econòmic, assistència en la cerca d'ocupació, suport emocional i educatiu.

Tipologies Familiars

Funcionals

  • Són flexibles
  • Es comuniquen de forma clara
  • Educació ajustada a necessitats
  • Mostra adaptació als canvis i les crisis
  • L’ambient és acollidor i relaxat

Disfuncionals

  • Són rígides
  • Es comuniquen de forma ambigua
  • Estil comunicatiu rígid i autoritari
  • Mostra dificultats per adaptar-se als canvis i les crisis
  • L’ambient és tens

El Cicle Vital Familiar

Aquestes etapes il·lustren com la família evoluciona al llarg del temps.

Etapa I. Constitució (etapa prefilial)

  • Elecció de parella i festeig
  • Cohabitació / matrimoni

Etapa II. Expansió (etapa filial)

  • Transició a la maternitat/paternitat (0-3)
  • Família amb fills en edat escolar → normes i regles
  • Família amb fills adolescents → Diferència de rols. Límits

Etapa III. Reducció

  • Meitat de la vida → síndrome del niu buit
  • Últims anys de vida

L'Equilibri Familiar i l'Estrès

Què és l’equilibri?

  • Relacions emocionals satisfactòries i en creen de noves.
  • Treballen de forma productiva i tenen una organització diària
  • Actualitzen recursos interns
  • Perceben la realitat sense deformar-la
  • S’adapten a l’entorn

Estrès

L’estrès és qualsevol interferència que alteri l’estat de benestar mental i físic d’una persona, durant períodes importants de temps.

Eustrès (+)

  • Ment oberta i creativa
  • La persona sent plaer, alegria, benestar
  • Es poden afrontar problemes

Distrès (-)

  • Estrès perjudicial, desagradable
  • Sobrecàrrega de tensió no assimilable

Desequilibri, Crisi i Estrès

Una crisi implica una situació en què es perd l'equilibri normal. Les crisis poden afectar una sola persona o un sistema més gran. Les crisis són situacions que generen estrès, dificultant la posada en marxa de les capacitats.

Tipologies de Crisi

  1. Imprevisible (o de situació)
  2. Previsibles
    1. De desenvolupament (evolució)
    2. De desemparança
  3. Estructurals

Resolució de la Crisi

Cal posar en funcionament els recursos cognitius i afectius. Condicionants per resoldre adequadament:

  • Percepció de la realitat
  • Cercar i trobar suport
  • Posar en marxa les capacitats d’un mateix

Tècniques d’intervenció en crisi

  • Ventilació de sentiments
  • Utilització de tècniques reflexives sobre la situació
  • Recolzament
  • Acceptació
  • Protecció
  • Educació
  • Validació

Estils Educatius

Factors que Condicionen l'Estil Educatiu

  • Entorn
  • Procés educatiu i socialitzador dels membres de referència del grup familiar

Diferències en els Estils Educatius

  • Grau d'afecte (implícit/explícit) cap als infants
  • Grau de restrictivitat o permissivitat

La Funció Educativa de la Família

  • Com a grup primari
  • Com a transmissora de valors i normes
  • Com a agent socialitzador
  • Com a agent transformador
  • Com a reducte de seguretat i confiança
  • Com a model de comportament
  • Com a model de relació

Estil Educatiu: Autoritari

Centrat en els pares. Conseqüències: baixa autoestima, autonomia, creativitat i competència social.

Estil Educatiu: Democràtic o Assertiu

Centrat en els fills. Conseqüències: responsabilitat, competència social, cooperació.

Estil Educatiu: Permissiu

Basat en la tolerància. Conseqüències: dependència, egocentrisme, alta autoestima.

Recursos per a les Famílies

  • Tallers i formació per a pares
  • Espais familiars
  • Espais nadó
  • Programa Créixer amb tu
  • Programa Créixer en família (Mataró)

Entradas relacionadas: