Factors Clau i Bases Psicopedagògiques en l'Aprenentatge Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB
Factors que incideixen en l'aprenentatge
- Tipus de tasca (reconeixement, record, resolució de problemes)
- Característiques personals de l'aprenent (edat, necessitats, aptituds, coneixements, actituds, estat físic)
- Activitats d'aprenentatge (atenció, planificació, desenvolupament, elaboració, memorització)
- Naturalesa dels materials utilitzats (bibliogràfics, audiovisuals, joguines)
- Característiques del que ensenya (responsabilitat, claredat en les exposicions, estil d'ensenyament, amabilitat)
- Condicions físiques de l'entorn: llum, soroll, temperatura, etc.
L'educador infantil ha de tenir presents tots aquests factors en la planificació dels aprenentatges escolars. L'escola infantil ha de realitzar una intervenció educativa que respecti les necessitats bàsiques dels nens:
Necessitats bàsiques dels nens
Necessitats físiques
- Aire lliure: l'educador aprofitarà totes les ocasions per fer activitats a fora.
- Alimentació i descans: atmosfera tranquil·la i relaxant.
Necessitats afectives
- Individualització: atenció personalitzada per a cada alumne.
- Seguretat: el nen ha de conèixer a tots els adults i conèixer tots els espais, temps i materials. Període d'acollida: fonamental perquè el nen se senti segur.
Necessitat d'activitat i de moviment
El joc fa que el nen assimili la realitat i elabori el seu raonament.
Activitats motores diàries:
- L'educadora ha de col·locar la classe de forma atractiva (espais estimulants del joc).
- Fora de l'aula: en els passadissos, pati...
- Respectar el procés pedagògic de l'activitat: abans, durant i després.
Bases psicopedagògiques de l'aprenentatge
El nen/a al néixer aprèn a viure per si mateix, a desenvolupar-se i a sobreviure en el medi que l'envolta. Per això compta amb unes capacitats:
- Sistemes d'informació: a través dels sentits capta el món que l'envolta.
- Sistemes d'actuació: mitjançant els reflexes.
- Sistemes de comunicació: el plor i el riure.
A partir de les conductes innates, adquireix les organitzades.
Va formant categories i conceptes. Finalment elaboració de plans, explicacions i prediccions.
Interacció entre: maduració-aprenentatge.
Altres processos que hi intervenen:
- Cognoscitius: suposen conèixer, la capacitat de realitzar abstraccions a partir de les dades obtingudes pels sentits.
Mitjançant processos: percepció, descobriment, reconeixement, imaginació, memòria.
- Motivacionals i afectius: relacionats amb l'interès del subjecte a iniciar l'aprenentatge.
Capacitats que poden desenvolupar-se en l'etapa infantil
En el Disseny Curricular Base de l'Educació Infantil i en els Reals Decrets de data 6 de setembre de 1991, s'especifiquen les capacitats que han de desenvolupar els nens en els següents àmbits de desenvolupament:
- Motor: exercici progressiu control del propi cos.
- Cognitiu i lingüístic: facilitar l'accés d'una representació creient, ordenada i coordinada de la realitat que el nen coneix.
- Relacions interpersonals, acció i inserció social: el nen ha de desenvolupar comportaments solidaris i promoure activitats que descartin estereotips. Sentiments positius respecte els altres i a si mateixos.
És necessari crear en el nen hàbits bàsics de comportament en general.