Evolució geològica de la Terra

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,91 KB

La terra es va formar fa uns 4.500 Ma

Geosfera à afecten als elements del relleu i la forma i la posició dels continents.

Hidrosfera à canvis en el nivell del mar, la seva temperatura i la quantitat de gel.

Atmosfera à canvis en la composició química de l’atmosfera, la seva temperatura i la circulació de les masses d’aire.

Biosfera à canvis en les espècies.

Aquests canvis es deuen a l’acció de processos:

Graduals à lents i que actuen de manera contínua. (erosió, sedimentació, moviment de les plaques tectòniques...)

Catastròfics à intensos, breus i poc freqüents (impacte d’un asteroide, erupció volcànica...)

L’actualisme afirma que els processos que van actuar en el passat són els mateixos que operen a l’actualitat.

Datar à situar en el temps un esdeveniment o un material determinat.

DATACIÓ ABSOLUTA à assignar data més o menys precisa

Radiomètrica à Permet conèixer l’antiguitat d’una mostra a partir del període de semidesintegració d’un isòtop radioactiu determinat o pel percentatge d’isòtops pare que encara no s’han transformat en isòtops fill.

Dendrocronologia à permet datar quan es van formar els anells de creixement dels arbres.

Testimoni de gel à mostra cilíndrica de gel que s’obté en perforar verticalment les masses de gel del planeta.

DATACIÓ RELATIVA à establir si un material és més antic o posterior a un altre

Principis estratigràfics à estudia els estrats de les roques. I es basa en dos principis:

1- Principi de superposició d’estrats à un estrat donat és més recent que els estrats que té per sota i més antic que els que té per sobre.

2- Principi de superposició de processos geològics à un procés geològic és més recent que les roques que afecta i mes antic que les roques que no afecta.

Correlació d’estrats:

Continuïtat lateral à seguir lateralment els límits d’un estrat en una sèrie per delimitar el mateix estrat en una altre.

Fòssils guia à podem afirmar que dos estrats tenen la mateixa antiguitat si trobem els mateixos fòssils guia.

Nivells guia à establir relacions temporals entre dos estrats a partir d’un mateix nivell guia.

HADEÀ (-4.500 Ma à -4.000 Ma) Comença amb la formació de la Terra, al llarg de l’Hadeà el planeta es va anar refredant i es va solidificar l’escorça terrestre i van haver pluges continues que van formar els primers oceans

ARQUEÀ (-4.000 Ma à -2.500 Ma)Comença amb l’aparició de la vida, primeres molècules orgàniques, més tard primeres cèl·lules procariotes, domini d’essers únicament procariotes

PROTEROZIOC (-2.500 Ma à 500 Ma)Proliferar els cianobacteris (bacteris fotosintetitzadors que van produir oxigen), l’oxigen es va acumular a l’atmosfera extingint a molts procariotes pels quals era tòxic, a meitats de l’eó, apareix la primera cèl·lula eucariota, la qual evoluciona i forma els essers pluricel·lulars al final de l’eó

FANEROZOIC (500 Ma à 0 Ma)

Paleozoic à aparició de tots els fílums animals al mar i es colonitza el medi terrestre

Mesozoic à diversificació de fauna i flora

Cenozoic à diversos períodes glacials i diversificació d’ocells i mamífers. Continents se situen en la seva posició actual i s’eleven les cadenes muntanyoses principals.

Cambrià: major diversificació de la vida macroscòpica, ruptura continental

Ordovicià: diversificació primer grup de vertebrats, petites plantes comencen a habitar en el medi terrestre, extinció on van desaparèixer molts generes animals marins.

Silurià: Proliferació dels invertebrats (sobretot els esculls coral·lins), aparició peixos amb mandíbula i primeres plantes vasculars i fongs i artròpodes en el medi terrestre.

Devonià: diversificació peixos mandibulats, extinció massiva, formació dels primers boscos, evolució insectes i amfibis

Carbonífer: terra coberta per boscos, principals jaciments de carbó, al final del període aparició dels primers rèptils i plantes amb llavor

Permià: Diversificació dels rèptils i plantes amb llavor, extinció més important de la historia terrestre.

Triàsic: diversificació espècies, primers dinosaures i mamífers, acaba amb una altre gran extinció

Juràssic: domini dinosaures , primeres espècies d’ocells

Cretàcic: diversificació plantes amb flor i fruit, acaba amb gran extinció massiva (dinosaures i grans rèptils), posterior diversificació mamífers i ocells

Paleogen i neogen: diversificació dels mamífers i ocupació dels ecosistemes, primers homínids, australopitecs

Quaternari: Diverses glaciacions, Aparició i domini Homo sapiens, ésser humà causa una extinció notable 

Entradas relacionadas: