Evolució del Disseny: De l'Art Decó a la Bauhaus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,57 KB
Imaginaris del progrés tècnic
Art Decó: 1920-39=resultat del sistema rev.Indus (altre paper) els deien els moderns. 1965 surgeix el nom. Caracter: Electricitat, caract. Aerodin, formes geomètr. Tipos de pal, colors. Expo Univ BCN 29' estètica art deco, coincideix crac 29.
TRANSPORT. Context. Conveni sobre aviació civil internacional/conveni a chicago 44', allunatge modul lunar apolo 11, 20-7-69.
Raymond Loewy(1893-1986): 34'streamlinea pencil sharpenar, 36'Roanoke, VA 24016,dècada 60'-70' esbos taxi espacial 67-73 Remodelació habilitat d'llançadora orbitadora NASA. 73: Skylab Logos: Shell/Coke/Lucky Strike.
Harry Lange
Decorats x "Odissea en l'espai" de Kubrick.
Henry Dreyfus 04-72: 36' Mercury, 37' telèfon model 302, 48'Planxa d vapor, 60'de measure of man.
CIBORGS, ROBOTS... Bionica: Estudi científic de sist. Amb la vida i especialment relacions amb sist. Electròn .
·
Robòtica: Cinema: 08' Home elèctric 51' Vestits de perkins bailey 77'C3PO i R2D2. Robòtica: 2000 ASIMO, 2016 Spider Dress 2016 Manson Robotics...
Fonaments de reflexió abstr. En teories del disseny
L'abstracció de l'univers clàssic.
Deutscher Werkbund precursor Bauhaus.
Jugendstil:
Inspiració de la natura, influencia estampes i poneses. 1898 el petó, 1901 poster 6 ossherzog AEG= empresa elèctrica, ventiladors elèctrics... Teteres elèctriques, cartell publicitari de llums d filament metalic ... Va transicionar a Deutscher Werkbund, adoptava forma abstracta. AEG i després passa a Neoclassicisme,
Expressionisme
Grups: Die Brücke (el pont) i Der Blau Retier (el ginet blau). El pont es va del 1905 al 13 a Dresden. 1910 fan cartell expo de "el seu nom" a Arnold Gallery. El 13 Crònica dels artistes de Die Brucke. Els ginets blaus el 10 fan primera aquarela abstracta, el 12 portada Almanac, el 11 els grans cavalls blaus. Arquitectura: Mies Van der Rohe (Gratacels de FreidrichstraBe) Erich Mendelsohn.... Cinema: Robert Wiene amb el cabinet del doctor Caligati el 20' o F.W.Murnau el 22 amb nosferatu. L'expressionisme veu d'influencies com Cubisme/Freud, Caracter: Formes Planes, X perspectives, Contorns/Lineas gruixudes, Colors arbitraris estridents foscos, Models no professionals, espontaneitat (dibuix ràpid), Gran sentiment de grup.
Subconscient, Surrealisme:
André Breton 24' primer manifest surreal. René Magritte 28' els amants, Luis Buñuel 29' Un gos andalús, guionista amb Dalí. Salvador Dalí: 04-89, 36' telefon llagosta, 31' la persistència d la memoria... Meret Oppenheim (13-85) 36' esmorzars amb pells, 36' pollastre rostit amb un parell de sabates. El Surrealisme veu molt de Freud. L'art entre dues forces contraries, bellesa i fascinació per l'abisme, el Surrealisme ens porta la limit en somnis / subconscient.
Teoria del disseny i models històrics
W.Morris. CH: Època victoriana (1837-1901) Regna Victòria d'Anglaterra, ca aconseguir tornar prestigi al país. Valors: Esforç, dedicació a la feina, moral astètica - temor a Déu -, estil de vida sobri. Coses importants suposo: Interiors, drets de les dones, moviment sufragista, producció ferro i acer a gran escala, construcció ferrocarrils, inici electrificació. Personatg: Graham Bell patent telefon, Thomas Edison telegraf 4druple, fonograf, microfon, camara de cine, bombeta incandescent llarga duració, Tesla.
Era de la maquina: Domini de la màquina vida quotid: electrodom, automobils, aparició classe mitjana, auge mitjans comunicació, Personatges: Charles Theber: Frigorífic / W.C.Carr, auto elèctric
W.Morris: Viatge x Islàndia, sagues islandeses. Relacions personals amb John Ruskin i prerafaelites, John Everett Mileis, Edward Burne-Jones, The Germ / Philip Webb,
Medievalisme: Medieval real: jerarquia feudal, teocentrisme, absència preocupacions naturals/ Ideal Medieval Morris: Igualtat de drets, humanisme, conservació de la natura.
MODELS HISTÒRICS. Art, industria i artesania:
Posició antiindustria vs recolzament industria. Morris s.XIX vol socialisme utòpic vs 1907 Deutsche Werkbound i Bauhaus 1919, codi formal especific disminició fase exploració (Segons el propi Moholy-Nagy).
Bauhaus CH, 1GM 14-18, Acava amb T.Versalles, (19) -13 per cent del territori a Alemanya. Protestes contra el tractat = República Weimar. 1921-23 hiperinflació generada x la guerra, Crac del 29/Gran depressió a EUA.
República Weimar: Ciència: Mecànica Quàntica, T. Relativitat Einstein/ Medicina: Sigmund Freud (Viena) Pare Psicoanàlisi / Música: Experimental: dodecafonisme, avantguarda, Música Pop i ball, cançons de cabaret. Jazz influenciat x Armstrong / Literatura: 1912 Margue i altres poemes, 15 la metamorfosi, la muntanya màgica.
Bauhaus: 1919 obertura, Escola d'arts aplicades + Acadèmia B.Arts Weimar. Manifest Bauhaus x Gropius. Pla d'estudis. "Vorkurs", curs preliminar, curs previ d'estudis. Objectiu: Alliberar convencions, despertar dotes personals, orientar espiritualisme. Tot aixo marca tragectoria Escola. Professors: 19-23 Ihen, 23-28 Moholy-Nagy, 28-33 Joseph Albers. Valdevelde els dissenya edifici.
Etapes: 19-25 Gropius Weimar escola estatal (més color i forma en l'edifici) La forma segueix a la funció/ 25-32 a Dessau, Gropius i Hannes Meyer (+ minimalista, geomètrica, sobria, nous materials).
Dona Bauhaus: Gropius diu Homes i Dones iguals, qualasevol persona respectable el talent de la qual l'educació prèvia sigui considerats adequats pel consell de mestres pot ser acceptat com a aprenent a la Bauhaus. Independent del sexe o edat, cap tractament especial x les dones, al treball tothom és Artésà. Absoluta igualtat de drets però tb d'bligacions. Homes i dones eren iguals però hi havia més homes profes. La rep. Weimar permet vot i q dones puguin anar a l'aula, Dones acceptades x demostrat modernitat i democratització de l'escola. Encara q poques arribessin a estudiar Arquit. Dominava idea q tenien percepció tridimensional subdesenvolupada. Referents: Gunta Scholzl (1r profe) directora tèxtil (27), Marianne Brandt, Lilly Reich.