L'estudi del codi i l'ús de la llengua: Guia completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,57 KB
L'estudi del codi
Les diferents escoles i aproximacions a l'estudi dels sistemes lingüístics han tingut i tenen com a finalitat descriure i explicar el funcionament del codi, organitzat en nivells lingüístics segons si estudiem les unitats de parla, els mots, etc.
- Fonètica: estudia els sons del llenguatge i els canvis en la cadena fònica.
- Fonologia: destria els elements distintius i funcionals en la llengua.
- Morfologia: treballa les regles que regeixen l'estructura dels mots i les classes gramaticals.
- Sintaxi: analitza la funció dels diferents elements en l'oració.
- Lexicologia: treballa els recursos de formació de mots (derivació, composició, etc.).
- Semàntica: estudia el significat de les unitats lingüístiques.
L'estudi de l'ús
Al llarg del segle XX apareixen noves disciplines que estudien l'ús de la llengua des de diferents punts de vista: social, filosòfic, psicològic, comunicatiu, etc.
Principals disciplines
- Sociolingüística: estudia les relacions entre llengua i societat.
- Lingüística textual: analitza el text com a unitat i explica les lleis internes que el governen (adequació, coherència, cohesió).
- Pragmàtica: estudia el fenomen comunicatiu. Explica les relacions entre text i context.
Propietats textuals
- Adequació: propietat textual que dona compte de la relació del text amb el context comunicatiu. Indica si el registre de llengua utilitzat és l'adequat a la situació.
Aspectes pragmàtics
Analitzen les dades del context: tipus d'emissor, receptor, tema, intenció, etc.
- Coherència: propietat textual que dona compte de la lògica adequada del text. Ha de complir principis de no-contradicció, no-repetició, etc.
Aspectes textuals
Analitzen les dades sobre l'organització del text (tipus de text, gènere textual, progrés de la informació, etc.) i la relació entre les parts (referència i connexió).
- Cohesió: propietat textual que dona compte de l'adequada relació entre les parts i de l'ús dels elements lingüístics.
Aspectes lingüístics
Analitzen l'ús de la llengua en els diferents àmbits (fonètic, morfosintàctic, etc.).
- Mecanismes de referència: permeten relacionar elements iguals sense repetició.
- Mecanismes de connexió: organitzen el discurs, i en relacionen les parts i els enunciats a partir de valors.
Elisió: un dels dos sons desapareix per contacte. Té el dit pelat.
Diftong o sinalefa: es forma diftong entre la vocal (conserves el so de les dues vocals).
Hiat: pronúncia de les dues vocals contigües en dues síl·labes.
Un text
És una unitat informativa que es genera en un context a partir d'elements externs, no verbals. Són les circumstàncies contextuals que inicien el procés de comunicació.
Acte comunicatiu
Consisteix en un procés intencionat i complex entre un parlant (emissor) i un oient (receptor) que estableixen contacte a partir d'un propòsit comunicatiu en un context determinat per les coordenades espai-temps. El text és el resultat d'aquesta interacció.
Tema
Allò de què tracta el text, l'assumpte de la conversa, selecciona recursos lèxics que pertanyen a una o altra àrea lèxica, es pot tractar en general o especialitzada.
Intenció
El propòsit que dona lloc a l'acte comunicatiu, es classifica en objectius o subjectius, que es determina a partir de la distància o participació de l'emissor.
Canal
Mitjà pel qual es transmet el missatge. Hi ha oral i escrit. El canal activa dues maneres ben diferents de comunicar-se.
Dixi
Fenomen comunicatiu relacionat amb el canal oral. És el conjunt de marques lingüístiques presents en un text que revelen la presència dels tres elements bàsics de l'acte comunicatiu: les persones (tu-jo), el temps (ara-abans-després) i l'espai (aquí-allà) de l'enunciació.
- Dixi de persona: situa en el text les persones de l'enunciació; el jo (emissor) i el tu (receptor).
- Dixi social: posa de manifest la relació entre els interlocutors. Expressa el grau de formalitat de la situació, la distància social entre els parlants, etc. (pronoms personals i vocatius i formes protocol·làries).
- Dixi d'espai: situa en el text les marques d'espai i dels objectius en una relació de proximitat/llunyania en referència a les persones de l'enunciació.
- Dixi de temps: el temps del discurs s'organitza a partir de l'ara, que és el temps de l'enunciació, i aquesta referència determina l'abans i el després.
Context
- Físic: és el conjunt d'elements de l'entorn que es troben presents quan es produeix la comunicació.
- D'ús: indret on es produeix la comunicació atenent a la formalitat de la situació. Àmbit privat (persones conegudes) i àmbit públic (en àmbits formals).
- Sociocultural: conjunt de coneixements compartits pels interlocutors en un intercanvi verbal, són pertinents per produir i interpretar enunciats.