Estratègies d'Intervenció per a la Inserció Laboral
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,86 KB
Estratègies d'Intervenció
Tipologies d'accions per establir un itinerari personalitzat, individual o en grup:
- Si el servei no cobreix una necessitat → derivar al demandant.
- Derivar → concepte com el mètode mitjançant el qual es distribueix l'atenció de manera òptima i amb un alt grau d'especialització entre recursos i serveis.
Diferents Itineraris d'un Pla d'Acció
Actuacions que cal dur a terme durant el desenvolupament del pla d'acció:
- Reinserció social.
- Desenvolupament d'empleabilitat i aspectes d'ocupabilitat.
- Formatives i pràctiques laborals.
- Recerca activa de feina. Motivació per a l'autoocupació.
La combinació d'actuacions dóna lloc a itineraris diferenciats:
- Reinserció social (derivació).
- Orientació i informació sociolaboral.
- Desenvolupament de l'empleabilitat i l'ocupabilitat.
- Motivar i formar en l'autoocupació.
Itinerari per a la Reinserció Social (Derivació Definitiva)
Persones que no es poden intervenir directament des d'un servei d'inserció:
- Cobertura de necessitats bàsiques.
- Cal derivar a altres organismes:
- Millora de les condicions.
- Abordar problemes específics.
- Derivar a serveis d'orientació jurídica a les persones immigrants sense la documentació reglamentària o legalitzada.
Itinerari per al Desenvolupament de l'Empleabilitat i l'Ocupabilitat
Accions per al desenvolupament de les competències:
- Inclou:
- Competències personals i professionals.
- Competències transversals i en habilitats socials.
- Incidència en:
- Reforç i desenvolupament dels aspectes personals i laborals.
- Actituds, recursos, habilitats i coneixements.
Accions formatives i pràctiques laborals:
- Formació i qualificació necessàries per a les feines:
- Necessitats de forma bàsica (centres de formació de persones adultes o altres serveis).
- Necessitats de formació professional.
- Recursos de la formació professional per a l'ocupació:
- Plans de formació.
- Accions formatives.
- Formació en alternança amb l'ocupació.
- Joves → necessitat d'experiència laboral i hàbits de treball.
Accions per a la recerca activa de feina:
- Formació i adquisició de tècniques i habilitats que possibilitin una cerca activa, organitzada i planificada.
- Accions grupals amb un mòdul de formació amb els continguts:
- Situació i demandes del mercat laboral.
- On i com es pot buscar feina.
- El circuit de la selecció.
Itinerari per Motivar i Formar en l'Autoocupació
Insistir en:
- Motivació.
- Foment de l'autoocupació i la cultura emprenedora.
Objectius:
- Adquirir informació sobre l'autoocupació. Conèixer:
- Elaboració d'un pla de negocis.
- Ajudes i subvencions per a la creació d'empreses.
- Organismes, serveis i entitats que poden ajudar.
Recomana:
- Recursos i programes de comunitats i ajuntaments.
- Organismes i institucions per a la valoració dels projectes.
Models de materials i instruments:
- Proposta de pla d'acció.
- Contracte de compromís.
- Protocol de derivació.
Fase 3: Seguiment del Pla d'Acció
La supervisió d'un itinerari es fa amb la tutorització del procés d'inserció:
- Indagar en la realitat del procés.
- Obtenir les impressions i el grau de satisfacció de l'usuari, el feedback de les sessions grupals i de la gestió del tècnic d'inserció.
Depèn del tipus d'accions, el tècnic es manté en contacte amb les persones responsables de la formació a través d'informes de seguiment.
Fase 4: Avaluació Final des dels Diferents Àmbits
- Permet conèixer el grau en què s'han assolit els resultats planificats.
- Es fa quan el procés ha terminat.
- Diferents àmbits.
Avaluació dels Resultats Obtinguts
- Variables:
- Qualitat de l'ocupació.
- Durada del contracte.
- Grau d'adaptació i satisfacció de la persona demandant a l'empresa.
- Avaluació final positiva:
- La feina aconseguida és adient al perfil de la persona demandant.
- El contracte ofereix una estabilitat laboral.
- La persona demandant es sent integrada i satisfeta.
Avaluació des del Punt de Vista de les Persones Protagonistes
- Les intervencions estan centrades en els processos d'intermediació entre oferta i demanda.
- Avaluació de l'actuació dels agents:
- Agents implicats en l'itinerari personalitzat:
- Anàlisi i reflexió al llarg del procés.
- Actitud autocrítica de l'actuació pròpia.
- En els casos de derivació, entitats que han participat.
- El punt de vista de la persona demandant:
- Registre o instruments per recollir aquesta informació.
- Agents implicats en l'itinerari personalitzat:
Avaluació dels Recursos Institucionals
- La manca de recursos pot provocar:
- Planificació o implementació inadequades del pla d'acció.
- Adaptació.
- Les deficiències afecten de forma negativa el resultat de l'acció.
- Avaluacions:
- Les mancances han de ser públiques.
- Els organismes responsables han d'oferir els mitjans i les accions oportuns.
Avaluació en Cas d'Abandonament del Procés d'Inserció
- Permeten fer una valoració negativa del procés:
- Baixa voluntària:
- No s'ha definit bé el rol dels professionals.
- No s'ha informat de la dificultat del mercat de treball.
- Baixa forçada → falta d'actitud de la persona demandant.
- Baixa voluntària:
El Seguiment a l'Empresa
Actuacions en el marc de l'empresa:
- Imprescindible la col·laboració de l'empresa.
- Informació que cal recollir per avaluar:
- Qualitat de vida que ofereix.
- Percepció del treballador.
- Riquesa.
- Varietat de tasques.
- Grau d'autonomia.
- Importància i responsabilitat.
- Satisfacció que aporta.
- Relació treball/sou.
- Falta d'adequació dóna lloc a un procés per evitar l'abandonament:
- Tècniques de reforç en hàbits laborals.
- Cursos de formació contínua.
Instruments de Recollida d'Informació a l'Empresa
- Hauran de ser:
- Senzills d'utilitzar i ràpids de processar.
- Tècnica més utilitzada → entrevistes personals molt estructurades.
- Instruments més habituals → qüestionaris sobre clima i satisfacció laboral.
Protocols de l'Entrevista i Qüestionaris
- Protocol d'entrevista estructurada sobre el lloc de treball.
- Protocol de seguiment del lloc de treball.
- Qüestionaris amb:
- Repercussió provada en l'àmbit laboral.
- Alt grau de fiabilitat i validesa.
Avaluació de Projectes d'Inserció Laboral
- Avaluació inicial o de diagnòstic → Funció diagnòstica: permet determinar el punt des d'on es parteix.
- Avaluació formativa o de seguiment → Funció reguladora: té la finalitat de conèixer el procés d'intervenció i adequar-la.
- Avaluació final → Funció de resultats: determina si s'han assolit o no els objectius.
La Definició d'Indicadors
Segons el tipus d'informació, els indicadors són:
- Quantitatius → permeten una valoració numèrica.
- Qualitatius → no són quantificables numèricament.
La conceptualització de la informació permet mesurar els canvis i els resultats produïts per la intervenció.
La definició dels indicadors ha de ser de manera consensuada per l'equip professional. Cal establir sistemes de planificació i coordinació sobre com s'ha de dur a terme.
Memòria o Informe Final del Projecte
Organitzar la informació per facilitar l'anàlisi, discussió i difusió dels resultats:
- Procés:
- Verificació de resultats.
- Comparació dels resultats reals amb els previstos.
- Anàlisi dels resultats.
- Devolució de resultats.
- Les persones o entitats:
- Hauran d'introduir els ajustos o rectificacions pertinents.
- Hauran de valorar la continuïtat de la intervenció.
El contingut de la memòria o informe:
- Els continguts són definits pels responsables o institucions que acaben rebent els resultats.
- Estableixen criteris sobre la forma i el contingut amb què s'han de presentar els resultats.
- Es pot referir únicament a la justificació econòmica de la subvenció rebuda per dur a terme el projecte.
Comunicació No Verbal
Permet obtenir dades a partir de les quals es formularan hipòtesis, la verificació de les quals ens porta a una conclusió.
Canals Expressius No Verbals
La CNV consta de:
- Paralenguatge.
- Proxèmica.
- Gestos.
- Postures.
La CNV Serveix per:
- Expressió facial.
- Hàptica.
- Aparença.
- Reduir la distància psicològica i física entre les persones.
- Incrementar l'interès per les explicacions.
- Informar sobre el nivell de fatiga, seguiment o satisfacció.
- Conèixer les fortaleses i debilitats de la manera d'expressar-se.
- Facilitar la sensació en allò significatiu.
- Corregir els comportaments que distorsionen la imatge projectada.
El cervell límbic, el cervell de les emocions → el per què els nostres gestos ens delaten.
Fórmula d'Albert Mehrabian
- No verbal → gestos, postures, distància i expressió facial (contingut emocional 55%).
- Paraverbal → to, volum, velocitat i timbre (contingut emocional 38%).
- Verbal → idees i contingut (contingut emocional 7%).
Cervell Triú
- Cervell límbic o mamífer → sensacions, sentiments i necessitats. Vital aprenentatge i memòria.
- Cervell cortical → 80% de les neurones que processen el pensament.
- Cervell reptilià → regula l'instint i les funcions dels sistemes.
En la comunicació, els missatges NO VERBALS estan per sobre dels verbals. La coherència i harmonització entre el que fem (CNV) i el que diem ens mostra competents, confiats i segurs.