Estratègies d'Intervenció per a la Inserció Laboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,86 KB

Estratègies d'Intervenció

Tipologies d'accions per establir un itinerari personalitzat, individual o en grup:

  • Si el servei no cobreix una necessitat → derivar al demandant.
  • Derivar → concepte com el mètode mitjançant el qual es distribueix l'atenció de manera òptima i amb un alt grau d'especialització entre recursos i serveis.

Diferents Itineraris d'un Pla d'Acció

Actuacions que cal dur a terme durant el desenvolupament del pla d'acció:

  • Reinserció social.
  • Desenvolupament d'empleabilitat i aspectes d'ocupabilitat.
  • Formatives i pràctiques laborals.
  • Recerca activa de feina. Motivació per a l'autoocupació.

La combinació d'actuacions dóna lloc a itineraris diferenciats:

  • Reinserció social (derivació).
  • Orientació i informació sociolaboral.
  • Desenvolupament de l'empleabilitat i l'ocupabilitat.
  • Motivar i formar en l'autoocupació.

Itinerari per a la Reinserció Social (Derivació Definitiva)

Persones que no es poden intervenir directament des d'un servei d'inserció:

  • Cobertura de necessitats bàsiques.
  • Cal derivar a altres organismes:
    • Millora de les condicions.
    • Abordar problemes específics.
  • Derivar a serveis d'orientació jurídica a les persones immigrants sense la documentació reglamentària o legalitzada.

Itinerari per al Desenvolupament de l'Empleabilitat i l'Ocupabilitat

Accions per al desenvolupament de les competències:

  • Inclou:
    • Competències personals i professionals.
    • Competències transversals i en habilitats socials.
  • Incidència en:
    • Reforç i desenvolupament dels aspectes personals i laborals.
    • Actituds, recursos, habilitats i coneixements.

Accions formatives i pràctiques laborals:

  • Formació i qualificació necessàries per a les feines:
    • Necessitats de forma bàsica (centres de formació de persones adultes o altres serveis).
    • Necessitats de formació professional.
  • Recursos de la formació professional per a l'ocupació:
    • Plans de formació.
    • Accions formatives.
    • Formació en alternança amb l'ocupació.
  • Joves → necessitat d'experiència laboral i hàbits de treball.

Accions per a la recerca activa de feina:

  • Formació i adquisició de tècniques i habilitats que possibilitin una cerca activa, organitzada i planificada.
  • Accions grupals amb un mòdul de formació amb els continguts:
    • Situació i demandes del mercat laboral.
    • On i com es pot buscar feina.
    • El circuit de la selecció.

Itinerari per Motivar i Formar en l'Autoocupació

Insistir en:

  • Motivació.
  • Foment de l'autoocupació i la cultura emprenedora.

Objectius:

  • Adquirir informació sobre l'autoocupació. Conèixer:
    • Elaboració d'un pla de negocis.
    • Ajudes i subvencions per a la creació d'empreses.
    • Organismes, serveis i entitats que poden ajudar.

Recomana:

  • Recursos i programes de comunitats i ajuntaments.
  • Organismes i institucions per a la valoració dels projectes.

Models de materials i instruments:

  • Proposta de pla d'acció.
  • Contracte de compromís.
  • Protocol de derivació.

Fase 3: Seguiment del Pla d'Acció

La supervisió d'un itinerari es fa amb la tutorització del procés d'inserció:

  • Indagar en la realitat del procés.
  • Obtenir les impressions i el grau de satisfacció de l'usuari, el feedback de les sessions grupals i de la gestió del tècnic d'inserció.

Depèn del tipus d'accions, el tècnic es manté en contacte amb les persones responsables de la formació a través d'informes de seguiment.

Fase 4: Avaluació Final des dels Diferents Àmbits

  • Permet conèixer el grau en què s'han assolit els resultats planificats.
  • Es fa quan el procés ha terminat.
  • Diferents àmbits.

Avaluació dels Resultats Obtinguts

  • Variables:
    • Qualitat de l'ocupació.
    • Durada del contracte.
    • Grau d'adaptació i satisfacció de la persona demandant a l'empresa.
    • Avaluació final positiva:
      • La feina aconseguida és adient al perfil de la persona demandant.
      • El contracte ofereix una estabilitat laboral.
      • La persona demandant es sent integrada i satisfeta.

Avaluació des del Punt de Vista de les Persones Protagonistes

  • Les intervencions estan centrades en els processos d'intermediació entre oferta i demanda.
  • Avaluació de l'actuació dels agents:
    • Agents implicats en l'itinerari personalitzat:
      • Anàlisi i reflexió al llarg del procés.
      • Actitud autocrítica de l'actuació pròpia.
      • En els casos de derivació, entitats que han participat.
    • El punt de vista de la persona demandant:
      • Registre o instruments per recollir aquesta informació.

Avaluació dels Recursos Institucionals

  • La manca de recursos pot provocar:
    • Planificació o implementació inadequades del pla d'acció.
    • Adaptació.
  • Les deficiències afecten de forma negativa el resultat de l'acció.
  • Avaluacions:
    • Les mancances han de ser públiques.
    • Els organismes responsables han d'oferir els mitjans i les accions oportuns.

Avaluació en Cas d'Abandonament del Procés d'Inserció

  • Permeten fer una valoració negativa del procés:
    • Baixa voluntària:
      • No s'ha definit bé el rol dels professionals.
      • No s'ha informat de la dificultat del mercat de treball.
    • Baixa forçada → falta d'actitud de la persona demandant.

El Seguiment a l'Empresa

Actuacions en el marc de l'empresa:

  • Imprescindible la col·laboració de l'empresa.
  • Informació que cal recollir per avaluar:
    • Qualitat de vida que ofereix.
    • Percepció del treballador.
    • Riquesa.
    • Varietat de tasques.
    • Grau d'autonomia.
    • Importància i responsabilitat.
    • Satisfacció que aporta.
    • Relació treball/sou.
  • Falta d'adequació dóna lloc a un procés per evitar l'abandonament:
    • Tècniques de reforç en hàbits laborals.
    • Cursos de formació contínua.

Instruments de Recollida d'Informació a l'Empresa

  • Hauran de ser:
    • Senzills d'utilitzar i ràpids de processar.
  • Tècnica més utilitzada → entrevistes personals molt estructurades.
  • Instruments més habituals → qüestionaris sobre clima i satisfacció laboral.

Protocols de l'Entrevista i Qüestionaris

  • Protocol d'entrevista estructurada sobre el lloc de treball.
  • Protocol de seguiment del lloc de treball.
  • Qüestionaris amb:
    • Repercussió provada en l'àmbit laboral.
    • Alt grau de fiabilitat i validesa.

Avaluació de Projectes d'Inserció Laboral

  • Avaluació inicial o de diagnòstic → Funció diagnòstica: permet determinar el punt des d'on es parteix.
  • Avaluació formativa o de seguiment → Funció reguladora: té la finalitat de conèixer el procés d'intervenció i adequar-la.
  • Avaluació final → Funció de resultats: determina si s'han assolit o no els objectius.

La Definició d'Indicadors

Segons el tipus d'informació, els indicadors són:

  • Quantitatius → permeten una valoració numèrica.
  • Qualitatius → no són quantificables numèricament.

La conceptualització de la informació permet mesurar els canvis i els resultats produïts per la intervenció.

La definició dels indicadors ha de ser de manera consensuada per l'equip professional. Cal establir sistemes de planificació i coordinació sobre com s'ha de dur a terme.

Memòria o Informe Final del Projecte

Organitzar la informació per facilitar l'anàlisi, discussió i difusió dels resultats:

  • Procés:
    • Verificació de resultats.
    • Comparació dels resultats reals amb els previstos.
    • Anàlisi dels resultats.
    • Devolució de resultats.
  • Les persones o entitats:
    • Hauran d'introduir els ajustos o rectificacions pertinents.
    • Hauran de valorar la continuïtat de la intervenció.

El contingut de la memòria o informe:

  • Els continguts són definits pels responsables o institucions que acaben rebent els resultats.
  • Estableixen criteris sobre la forma i el contingut amb què s'han de presentar els resultats.
  • Es pot referir únicament a la justificació econòmica de la subvenció rebuda per dur a terme el projecte.

Comunicació No Verbal

Permet obtenir dades a partir de les quals es formularan hipòtesis, la verificació de les quals ens porta a una conclusió.

Canals Expressius No Verbals

La CNV consta de:

  • Paralenguatge.
  • Proxèmica.
  • Gestos.
  • Postures.
La CNV Serveix per:
  • Expressió facial.
  • Hàptica.
  • Aparença.
  • Reduir la distància psicològica i física entre les persones.
  • Incrementar l'interès per les explicacions.
  • Informar sobre el nivell de fatiga, seguiment o satisfacció.
  • Conèixer les fortaleses i debilitats de la manera d'expressar-se.
  • Facilitar la sensació en allò significatiu.
  • Corregir els comportaments que distorsionen la imatge projectada.

El cervell límbic, el cervell de les emocions → el per què els nostres gestos ens delaten.

Fórmula d'Albert Mehrabian

  • No verbal → gestos, postures, distància i expressió facial (contingut emocional 55%).
  • Paraverbal → to, volum, velocitat i timbre (contingut emocional 38%).
  • Verbal → idees i contingut (contingut emocional 7%).

Cervell Triú

  • Cervell límbic o mamífer → sensacions, sentiments i necessitats. Vital aprenentatge i memòria.
  • Cervell cortical → 80% de les neurones que processen el pensament.
  • Cervell reptilià → regula l'instint i les funcions dels sistemes.

En la comunicació, els missatges NO VERBALS estan per sobre dels verbals. La coherència i harmonització entre el que fem (CNV) i el que diem ens mostra competents, confiats i segurs.

Entradas relacionadas: