Estratègies de creixement

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,1 KB

TEMA 11 Models destratègies empresarials
Les estratègies relacionades amb la dimensió, el creixement, el desenvolupament de lempresa són estratègies que es prenen al nivell corporatiu, són pròpies dels nivells jeràrquics més elevats.

Localització de lempresa

ESTRATÈGIA DE NEGOCI(lideratge de costosMediaMarkt i diferenciació). Lloc per ubicar lempresa. Distingim entre llocs de localització vinculats(mineria, agricultura) i llocs on la localització és relativament lliure. Dos mercats: Mercat de destinació(vendes) i Mercat daprovisionament(matèries primeres, proveïdors, mà dobra, energia,etc.) Factor determinant de la localització són els costos, distingim entre: independents: lloc on ens instal·lem. Dependents: vinculats i varien en funció del lloc. Per escollir un lloc adient shan de valorar una sèrie de variables externes: Clients potencials, competència. Proveïment de matèries primeres, energia,aigua... Mercat de treball(mà dobra: quantitativa i qualitativa). Comunicacions i transport. Subministrament de components, existència de serveis professionals. Costos de construcció i del solar, possibilitats dampliació en el futur. Legislació i normativa que puguin afectar a lempresa. Inversió i finançament. EXEMPLE: Port Aventura.

Dimensió de lempresa

ESTRATÈGIA ENFOCAMENT (segmentació) Capacitat de producció o de prestació de serveis. Localització i dimensió són decisions que shan de prendre conjuntament ja que són interdependents i depenen dels mateixos factors. Per saber la dimensió duna empresa cal conèixer i estudiar el nivell màxim de producció en un període de temps determinat.

Creixement de lempresa

Al·ludeix a una situació dinàmica. Localització i dimensió fan referència a postures estàtiques. Les empreses necessiten créixer perquè necessiten un cert dinamisme, en un entorn massa canviant. Una empresa immòbil, sempre igual, sense canvis té els dies comptats. Estratègies per fer créixer a lempresa: Estratègies dexpansió (productes i mercats tradicionals de lempresa) Mercadona,MediaMarkt. Estratègies de diversificació(productes nous, mercats nous). Xiclets. Estratègies dinnovació: Play-Station, DVD. Estratègies dentorn busquen limpacta en la col·lectivitat, promocionant la imatge pública de lempresa(cultura, activitats benèfiques,esport,fundacions, esponsorització...) Coca-Cola(en curses,concerts,...)

Creixement intern

Increment de la capacitat productiva o bé a laugment de la varietat dels seus productes(diversificar). Avantatge: adquirir factors més recents, creixement planificat... Inconvenients: Mecanisme de creixement lent ja que només disposes dels recursos i capacitats propis de lempresa. Exemples: canvi denvàs, canviar qualitat del producte, introduir-se en altres segments de mercat, trobar aplicacions noves.

Creixement extern:

Ampliació de la capacitat i volum doperacions per mitjà de: Fusió: Uníó entre diverses empreses per crear una nova(fusió Caixa Terrassa, Sabadell i Manresa-> Unnim) Absorció

una empresa compra a una altra. (La Caixa absorbeix Caixa Girona) Participació: comprar part de les accions una empresa. Cooperació entre empreses: relacions entre empreses independents per desenvolupar un producte concret, per entrat en un mercat. (joint-venture: Nestea) Coca-Cola i Nestlé.

Tipus de concentracions empresarials:

Trust: concentració vertical, totes les fases del procés: empreses tèxtils(filatura,tissatge,etc.), Repsol(refinament,benzineres,etc.) Cartel: ilegal Concentració horitzontal (diferents empreses fan el mateix i es reparteixen el mercat, però continuen sent independents) holding

empresa matriu controla altres empreses, respecten les marques i els productes però hi ha un únic organisme directiu(Nueva Rumasa). El creixement extern no implica necessàriament un creixement econòmic real, ja que potser només significa un canvi de propietari. En canvi el creixement intern si que implica un creixement econòmic real.

Avantatges

Estalvi de temps(poc temps, duplica o triplica la quota de mercat). Superar barreres dentrada i penetrar en un mercat o país fàcilment. En sectors madurs és lúnica manera de créixer ja que el creixements intern no és viable.

Inconvenients

És car, shan de fer fortes inversions. Problemes dintegració, sha de reestructurar la nova empresa, nou disseny i organigrama, duplicitats, integrar equips i cultures empresarials diferents,etc.

Estratègies dinternacionalització

Multinacionals: la pròpia empresa es troba present en molts països, no només el seus productes. Internacionals(export) Procés pel qual una empresa intenta obrir-se pas en els mercats internacionals.

Estratègia multidomèstrica:

empresa està present en molts països diferents i cada país té un gran marge de maniobra, independència. Estructura descentralitzada. Directius tenen força independència per prendre decisions. Formada per un conjunt de filials que poden actuar amb escassa interrelació. Ex: Telefónica Espanya.

Estratègia global

Cas oposat a lanterior. Mercat únic i les decisions centralitzades, la casa matriu té tota la capacitat de decisió. Les filials tenen un paper força passiu. Mercat és força homogeni, productes iguals a tot el món. Diferències entre els diferents països són poc significatives per a lempresa que fa productes molt globalitzats. Important són les economies descala. Ex: Levi Strauss fa la publicitat, els productes,etc. Iguals per a tot el món.

Estratègia transnacional

Barreja de les anteriors; Intenta unir aspectes de les dues estratègies, avantatges de lestratègia global, però donant resposta a les diferents necessitats locals. Les filials de cada país poden fer aportacions diferenciades, però la matriu coordina,comparteix i busca el benefici conjunt.

Globalització

Tendència de lactivitat econòmica a actuar a tot el món com si es tractés dun únic mercat. El transport i les noves tecnologies han fet possible lextraordinària difusió de leconomia global.

Deslocalització

Trasllat de les activitats productives duna empresa des dun país industrialitzat a un altre amb un nivell de desenvolupament inferior i amb costos laborals més baixos i condicions operatives per a lempresa més favorables. Traslladar la tecnologia és un inconvenient pel país dorigen i un avantatge pel país receptor.

Les PIMES

Classificació dimensions de lempresa segons la Comissió Europea:

Gran empresa

+ de 250 treballadors, + de 50 milions € en ingressos i + de 43 milions € en actius totals.

Mitjana empresa

- de 250 treballadors, - de 50 milions € ingressos i - de 43 milions € actius totals.

Petita empresa:

50 treballadors, - 10 milions € ingressos i - 10 milions € actius totals.

Microempresa

- 10 treballadors, -1 milió € ingressos i -1milió € actius totals. La petita i mitjana empresa representen el 90% del total de les empreses espanyoles i agrupen la major part dels llocs de treball. Són propietat dun únic empresari o la seva família.

Característiques positives

Facilitat de comunicació, personal més implicat, aprofitament dels espais buits, major capacitat dadaptació als canvis i agilitat en les respostes. Creadors docupació i organització flexible i contacte directe.

Característiques negatives

Poca formació empresarial, poca capacitat financera, poca qualificació i formació tècnica entre els treballadors. Obsolescència tecnològica i poca capacitat per invertir en innovació(R+D+i)

Lempresa i les TIC

Han permès fer un salt qualitatiu en la productivitat. Impregnen lactivitat empresarial i el teixit productiu. Han creat un entorn nou: Globalització econòmica. Economia de la comunicació i el coneixement. Internet com a nova forma dorganització.

Entradas relacionadas: