Estils de Comunicació Interpersonal: Guia per a una Comunicació Eficaç

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,55 KB

Descriu una actitud cooperadora: Distància social professional, to de veu neutre, postura corporal relaxada, velocitat de la parla normal, mirada a la mateixa alçada.

Descriu una actitud evitativa: No mirar als ulls mentre li parles, distància pública, silenci.

Descriu una actitud agressiva: Distància personal, velocitat ràpida de la parla, moviments posturals agressius, to de veu alt.

Descriu una actitud indiferent: Postura de passotisme, velocitat de la parla lenta, respostes monosíl·labes, apartat de nosaltres.


Característiques dels estils de comunicació interpersonal (Tazón, 2000; Clèries, 2006)

Actitud passiva

  • Posició bàsica: “sóc inferior als altres”, “els altres sempre guanyen”
  • Incapacitat per expressar sentiments, opinions, pensaments, necessitats, desitjos
  • Dificultat per defensar els propis drets
  • Sentiments d’inseguretat, falta autoacceptació
  • Tendència que els demés no el respectin
  • Pot desembocar en agressivitat


Estil passiu

  • No defensa els seus drets
  • Permet que els altres li prenguin avantatge
  • Evita la responsabilitat en prendre decisions
  • Deixa que els altres prenguin decisions per ells
  • No controla la seva vida
  • Es veu a si mateix com una víctima indefensa


Actitud agressiva

  • Posició bàsica: “sóc superior als altres” “jo sempre guanyo”
  • Conductes agressives: lluita, amenaces, manipulació, etc.
  • No es respecten els drets dels demés
  • Incapacitat d’autocontrol, d’escolta o de negociar
  • Sorgeixen sentiments d’insatisfacció i de soledat, entorns familiars de certa violència física o psíquica.
  • Han après que les coses s’obtenen a partir de la lluita o l’amenaça.


Estil agressiu

  • Expressa sentiments i opinions castigant, amenaçant o deixant l’altre en mala posició
  • No respecta els drets i les necessitats dels altres
  • Actua pel seu propi benefici, no l’importa com ho faci
  • Deixa que els altres amb mal sentiments, fent difícil relacionar-s’hi en un futur
  • Manipulant, jugant amb els demés o intentant que es sentin culpables
  • Fent mal o humiliant els altres


Actitud assertiva

  • Posició bàsica: les meves opinions i sentiments són importants, les dels demés també” “tots guanyem”
  • Expressió de sentiments, opinions i pensaments de manera eficaç
  • Respecta dels drets dels demés tenint en compte els propis drets
  • Acceptació de sí mateix i respecte per part dels demés
  • Capacitat d’escolta, de saber dir ”no” i facilitat per donar i rebre crítiques constructives
  • S’incrementa la probabilitat d’arribar a acords satisfactoris


Estil assertiu

  • Reconeix les seves necessitats
  • Pregunta de forma oberta i directa allò que vol saber
  • Reconeix i respecta els drets i necessitats propis i els dels demés
  • Es relaciona amb els altres de forma oberta i sincera
  • Es responsabilitza de les seves pròpies accions i del seu control
  • Està preparat per a transigir
  • És capaç de resoldre les dificultats de forma equitativa


Resposta tipus entrepà: Quan hem de marcar un límit o dir alguna cosa amb la qual no estem d'acord, doncs comencem dient alguna cosa positiva a la persona, després diem el que volem dir, el límit o expressar una necessitat i acabem amb una cosa positiva.

Disc ratllat: Donar respostes repetitives.

Banc de boira: Algú molt enfadat que no entra en raó, li donem parcialment la raó. EX: Dir-li: "Bé, és la teva decisió, jo no la comparteixo".

Missatges en primera persona: Dir-li a la persona, no tan agressivament, els missatges que tu li vols transmetre.


ESTIL DE COMUNICACIÓ AGRESSIVA:

Anna: Una altra vegada igual, vols ajudar-me i posar de la teva part o les haurem de tornar a tenir?

Pere: Ara no en tinc ganes.

Anna: Jo tampoc tinc ganes de llevar-me tan d’hora per venir a treballar i ho he de fer. Si no m’ajudes després no et queixis si tens dolor.

Pere: És que tinc dolor.

Anna: Ja n’estic farta de sentir-te tot el dia queixant-te.


ESTIL DE COMUNICACIÓ PASSIVA:

Anna: Podries ajudar-me i posar una mica de la teva part?

Pere: Ara no en tinc ganes.

Anna: Ah, està bé, doncs ja vinc més tard.


ESTIL DE COMUNICACIÓ ASSERTIVA:

Anna: Pere, necessitaria que m’ajudessis una mica. Jo sola no ho puc fer.

Pere: Ara no en tinc ganes.

Anna: Entenc que no tinguis ganes. A mi em passaria el mateix si estigués al teu lloc. Però és necessari fer-ho.

Pere: És que tinc dolor.

Anna: Imagino com et sents, però és necessari fer-ho, i després et trobaràs millor.

Pere: És que ara vindrà la meva filla i la vull veure.

Anna: Entenc. Si vols podem esperar, però m’ajudaràs quan marxi la teva filla? Pere: D’acord.

Entradas relacionadas: