Estils de Comunicació Interpersonal: Guia per a una Comunicació Eficaç
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,55 KB
Descriu una actitud cooperadora: Distància social professional, to de veu neutre, postura corporal relaxada, velocitat de la parla normal, mirada a la mateixa alçada.
Descriu una actitud evitativa: No mirar als ulls mentre li parles, distància pública, silenci.
Descriu una actitud agressiva: Distància personal, velocitat ràpida de la parla, moviments posturals agressius, to de veu alt.
Descriu una actitud indiferent: Postura de passotisme, velocitat de la parla lenta, respostes monosíl·labes, apartat de nosaltres.
Característiques dels estils de comunicació interpersonal (Tazón, 2000; Clèries, 2006)
Actitud passiva
- Posició bàsica: “sóc inferior als altres”, “els altres sempre guanyen”
- Incapacitat per expressar sentiments, opinions, pensaments, necessitats, desitjos
- Dificultat per defensar els propis drets
- Sentiments d’inseguretat, falta autoacceptació
- Tendència que els demés no el respectin
- Pot desembocar en agressivitat
Estil passiu
- No defensa els seus drets
- Permet que els altres li prenguin avantatge
- Evita la responsabilitat en prendre decisions
- Deixa que els altres prenguin decisions per ells
- No controla la seva vida
- Es veu a si mateix com una víctima indefensa
Actitud agressiva
- Posició bàsica: “sóc superior als altres” “jo sempre guanyo”
- Conductes agressives: lluita, amenaces, manipulació, etc.
- No es respecten els drets dels demés
- Incapacitat d’autocontrol, d’escolta o de negociar
- Sorgeixen sentiments d’insatisfacció i de soledat, entorns familiars de certa violència física o psíquica.
- Han après que les coses s’obtenen a partir de la lluita o l’amenaça.
Estil agressiu
- Expressa sentiments i opinions castigant, amenaçant o deixant l’altre en mala posició
- No respecta els drets i les necessitats dels altres
- Actua pel seu propi benefici, no l’importa com ho faci
- Deixa que els altres amb mal sentiments, fent difícil relacionar-s’hi en un futur
- Manipulant, jugant amb els demés o intentant que es sentin culpables
- Fent mal o humiliant els altres
Actitud assertiva
- Posició bàsica: les meves opinions i sentiments són importants, les dels demés també” “tots guanyem”
- Expressió de sentiments, opinions i pensaments de manera eficaç
- Respecta dels drets dels demés tenint en compte els propis drets
- Acceptació de sí mateix i respecte per part dels demés
- Capacitat d’escolta, de saber dir ”no” i facilitat per donar i rebre crítiques constructives
- S’incrementa la probabilitat d’arribar a acords satisfactoris
Estil assertiu
- Reconeix les seves necessitats
- Pregunta de forma oberta i directa allò que vol saber
- Reconeix i respecta els drets i necessitats propis i els dels demés
- Es relaciona amb els altres de forma oberta i sincera
- Es responsabilitza de les seves pròpies accions i del seu control
- Està preparat per a transigir
- És capaç de resoldre les dificultats de forma equitativa
Resposta tipus entrepà: Quan hem de marcar un límit o dir alguna cosa amb la qual no estem d'acord, doncs comencem dient alguna cosa positiva a la persona, després diem el que volem dir, el límit o expressar una necessitat i acabem amb una cosa positiva.
Disc ratllat: Donar respostes repetitives.
Banc de boira: Algú molt enfadat que no entra en raó, li donem parcialment la raó. EX: Dir-li: "Bé, és la teva decisió, jo no la comparteixo".
Missatges en primera persona: Dir-li a la persona, no tan agressivament, els missatges que tu li vols transmetre.
ESTIL DE COMUNICACIÓ AGRESSIVA:
Anna: Una altra vegada igual, vols ajudar-me i posar de la teva part o les haurem de tornar a tenir?
Pere: Ara no en tinc ganes.
Anna: Jo tampoc tinc ganes de llevar-me tan d’hora per venir a treballar i ho he de fer. Si no m’ajudes després no et queixis si tens dolor.
Pere: És que tinc dolor.
Anna: Ja n’estic farta de sentir-te tot el dia queixant-te.
ESTIL DE COMUNICACIÓ PASSIVA:
Anna: Podries ajudar-me i posar una mica de la teva part?
Pere: Ara no en tinc ganes.
Anna: Ah, està bé, doncs ja vinc més tard.
ESTIL DE COMUNICACIÓ ASSERTIVA:
Anna: Pere, necessitaria que m’ajudessis una mica. Jo sola no ho puc fer.
Pere: Ara no en tinc ganes.
Anna: Entenc que no tinguis ganes. A mi em passaria el mateix si estigués al teu lloc. Però és necessari fer-ho.
Pere: És que tinc dolor.
Anna: Imagino com et sents, però és necessari fer-ho, i després et trobaràs millor.
Pere: És que ara vindrà la meva filla i la vull veure.
Anna: Entenc. Si vols podem esperar, però m’ajudaràs quan marxi la teva filla? Pere: D’acord.