Església de la Madeleine: Anàlisi Arquitectònica i Contextual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,17 KB

Església de la Madeleine (París)

Anàlisi Arquitectònica i Contextual

Dades Generals

Autoria i Cronologia:
  • Arquitecte: Pierre Vignon (inici) i Jacques-Marie Huvé (continuació)
  • Construcció: 1806-1842
Estil i Tipologia:
  • Estil: Neoclàssic
  • Tipologia: Església
Localització i Materials:
  • Localització: Plaça de la Madeleine, París
  • Materials: Pedra (principalment)

Anàlisi Formal

Exterior:
  • Inspiració: Temple romà Maison Carrée de Nimes
  • Podi: 7 metres d'alçada amb 28 graons
  • Columnes: Corínties, exemptes, de 20 metres d'alçada
  • Entaulament: Cornisa i frontó amb decoració
  • Perípter: Octàstil amb coberta
  • Perspectiva: Emmarcada entre dos edificis amb columnates (vista des de la Plaça de la Concorde o la Rue Royale)
Interior:
  • Espai: Rectangular, ampli, similar als temples clàssics
  • Coberta: Tres cúpules semiesfèriques sobre petxines (sense tambor), separades per arcs de mig punt sobre columnes adossades
  • Parets laterals: Petits altars amb frontó triangular
  • Il·luminació: Escassa, tot i la presència d'òculs
  • Elements Destacats: Figura de Maria Magdalena amb dos àngels
Sistema Constructiu i Materials:
  • Sistema constructiu: Arquitravat (exterior) i voltat (interior)
  • Materials: Marbre i pedra com a elements bàsics
Elements de Suport i Sostinguts:
  • Elements de suport: Columnes clàssiques (exterior i interior) i murs (exterior)
  • Elements sostinguts: Entaulament (exterior), arcs de mig punt i voltes semiesfèriques (interior)

Context Històric i Significació

Funció:
  • Inicialment: Església catòlica
  • Època Napoleònica: Temple dedicat a la Glòria de l'Exèrcit Francès
  • Posteriorment: Retorn a la funció d'església catòlica
Significació:
  • Relació amb l'Imperi Romà i Napoleó
  • Exaltació imperial i solemnitat de l'arquitectura romana

El Neoclassicisme

Context:

  • Reacció estètica contra el Barroc i el Rococó
  • Retorn als models de l'Antiguitat Clàssica
  • Inici: Il·lustració (1750) i Despotisme Il·lustrat
  • Continuació: Restauració (fins al 1830)
  • Profunds canvis polítics i econòmics a Europa (Revolució Industrial, Revolució Francesa)

Característiques:

  • Imitació dels models grecoromans i renaixentistes (mesura, equilibri, claredat)
  • Valoració de l'ordre, l'equilibri i la serenor
  • Estima per la veritat i la natura
  • Estètica de la raó
  • Impuls de la burgesia cap a un art sobri i pur
  • Art desafiant i rupturista enfront de l'estètica barroca
  • Transmissió de valors com la senzillesa, la puresa, la racionalitat i el patriotisme

Neoclassicisme en l'Art:

  • Retorn a les fonts clàssiques i l'Antiguitat grecoromana
  • Condemna de l'art anterior (Barroc i Rococó)
  • Assumpció de l'art grecoromà i el Renaixement com a models

Entradas relacionadas: