Església de la Madeleine: Anàlisi Arquitectònica i Contextual
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,17 KB
Església de la Madeleine (París)
Anàlisi Arquitectònica i Contextual
Dades Generals
Autoria i Cronologia:
- Arquitecte: Pierre Vignon (inici) i Jacques-Marie Huvé (continuació)
- Construcció: 1806-1842
Estil i Tipologia:
- Estil: Neoclàssic
- Tipologia: Església
Localització i Materials:
- Localització: Plaça de la Madeleine, París
- Materials: Pedra (principalment)
Anàlisi Formal
Exterior:
- Inspiració: Temple romà Maison Carrée de Nimes
- Podi: 7 metres d'alçada amb 28 graons
- Columnes: Corínties, exemptes, de 20 metres d'alçada
- Entaulament: Cornisa i frontó amb decoració
- Perípter: Octàstil amb coberta
- Perspectiva: Emmarcada entre dos edificis amb columnates (vista des de la Plaça de la Concorde o la Rue Royale)
Interior:
- Espai: Rectangular, ampli, similar als temples clàssics
- Coberta: Tres cúpules semiesfèriques sobre petxines (sense tambor), separades per arcs de mig punt sobre columnes adossades
- Parets laterals: Petits altars amb frontó triangular
- Il·luminació: Escassa, tot i la presència d'òculs
- Elements Destacats: Figura de Maria Magdalena amb dos àngels
Sistema Constructiu i Materials:
- Sistema constructiu: Arquitravat (exterior) i voltat (interior)
- Materials: Marbre i pedra com a elements bàsics
Elements de Suport i Sostinguts:
- Elements de suport: Columnes clàssiques (exterior i interior) i murs (exterior)
- Elements sostinguts: Entaulament (exterior), arcs de mig punt i voltes semiesfèriques (interior)
Context Històric i Significació
Funció:
- Inicialment: Església catòlica
- Època Napoleònica: Temple dedicat a la Glòria de l'Exèrcit Francès
- Posteriorment: Retorn a la funció d'església catòlica
Significació:
- Relació amb l'Imperi Romà i Napoleó
- Exaltació imperial i solemnitat de l'arquitectura romana
El Neoclassicisme
Context:
- Reacció estètica contra el Barroc i el Rococó
- Retorn als models de l'Antiguitat Clàssica
- Inici: Il·lustració (1750) i Despotisme Il·lustrat
- Continuació: Restauració (fins al 1830)
- Profunds canvis polítics i econòmics a Europa (Revolució Industrial, Revolució Francesa)
Característiques:
- Imitació dels models grecoromans i renaixentistes (mesura, equilibri, claredat)
- Valoració de l'ordre, l'equilibri i la serenor
- Estima per la veritat i la natura
- Estètica de la raó
- Impuls de la burgesia cap a un art sobri i pur
- Art desafiant i rupturista enfront de l'estètica barroca
- Transmissió de valors com la senzillesa, la puresa, la racionalitat i el patriotisme
Neoclassicisme en l'Art:
- Retorn a les fonts clàssiques i l'Antiguitat grecoromana
- Condemna de l'art anterior (Barroc i Rococó)
- Assumpció de l'art grecoromà i el Renaixement com a models